Mercedes-Benz GST Vision Concept

Model
Mercedes-Benz GST Vision Concept Zobacz 3 zdjęcia

Mercedes Vision GST Concept – prototyp marki samochodów należącej do koncernu Daimler. Pojawił się w dwóch odsłonach: w 2002 oraz 2004 roku. Miał być połączeniem SUVa z rodzinnym kombi i autem sportowym.

Mercedes Vision GST Concept – historia

Mercedes eksperymentuje z prototypami od początków swojego istnienia. Ich projekty szczególnie słynne stały się w latach 70., gdy światło dzienne ujrzał Mercedes-Benz C111 – eksperymentalny supersamochód przyszłości, który miał się rozpędzać w niecałe 5 sekund do setki. Prototyp na swojego godnego następcę czekał aż do lat 90., a C112 przebił oczekiwania nawet najbardziej wymagających fanów – był równie szybki i naszpikowany wręcz elektroniką.

Supersamochody to jednak nie jedyne koncepcje, które Niemcy tworzą w swoich warsztatach. Na autach produkcji masowej skoncentrowali się w szczególny sposób po roku 2000, gdy takie prototypy zaczęły pojawiać się też u innych firm. Nowym celem Mercedesa stało się zachwycenie między innymi biznesmenów oczekujących limuzyny, czyli osób bogatych i szukających dużego auta, a także dotychczasowych fanów sportowych samochodów tej firmy.

Owocem prac został zaprezentowany w 2002 roku Mercedes Vision GST Concept – prototyp auta dopasowanego do każdej z tych grup. Łączył w sobie cechy rodzinnego kombi z SUVem, a silnik, który inżynierowie niemieckiej firmy chcieli umieścić pod maską sprawiał, że auto miało otrzymać niezwykłe osiągi. Miał się spodobać zarówno rodzinom z dziećmi, jak i maniakom prędkości.

Klienci Mercedesa często wcześniej dzwonili do firmy z pytaniem, kiedy powstanie nowe auto tej marki dostosowane do wszystkich warunków, także do jazdy off road. Nowy prototyp uspokoił ich w 100 proc. Miał niespotykany dotąd raczej wygląd i stworzył nowy rynek docelowy – aut wielozadaniowych mniejszych od minivanów. Duża ilość przestrzeni w środku, dynamiczna jazda znana z aut sportowych i komfort jazdy – do tej pory połączenie to brzmiało niemal utopijnie.

GST w nazwie miało oznaczać „Grand Sports Tourer”. Po dwóch latach i sporym sukcesie prototypu na pokazach, Mercedes powrócił z jego odświeżoną wersją. W 2004 roku zaprezentowano auto Mercedes Vision GST Concept 2. Miało opcję rozkładanych dodatkowych siedzeń z tyłu, największą jednak różnicą w nowej wersji był silnik, którego opis brzmiał niczym z przyszłości. Chodziło o hybrydowego diesla.

Mercedes Vision GST Concept – dane techniczne i wyposażenie

Pierwszy z prototypów zaprezentowany w 2002 roku stawiał tymczasem na zwykły sportowy napęd. Pod maską znalazł się tam silnik V8 produkcji AMG o pojemności 5,5 l oraz mocy 360 KM (265 kW). Umieszczono go w konstrukcji przypominającej mieszankę zwykłego kombi z SUVem. Płynną jazdę zapewniał napęd na cztery koła z elektroniczną kontrolą trakcji, a także zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC. Wiele z systemów zawartych w Vision GST trafiło potem do modeli klas M, G i S.

Dopiero druga wersja Mercedes Vision GST Concept dokonała rewolucji pod względem parametrów technicznych. Nikt nie spodziewał się tego typu napędu w takim pojeździe. Mercedes chciał zostać pionierem w tej dziedzinie i umieścił w Vision GST 2 hybrydę diesla i elektryka, czyli wysokoprężne V8 o mocy 250 KM (184 kW) w połączeniu z silnikiem elektrycznym o dodatkowych 50 kW mocy. Razem miało dać to aż 860 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 6 s.

Mercedes Vision GST Concept to także hamulce z włókna węglowego i system wykrywania kolizji dzięki umieszczonej z przodu kamerze. Jeszcze większa ilość nowinek wypełniała drugą generację prototypu, gdzie w ramach podstawowego wyposażenia przewidziane zostały osobne odtwarzacze DVD dla pasażerów z drugiego i trzeciego rzędu siedzeń z dołączonymi osobnymi słuchawki dla każdego z nich.

Pierwszy model prototypu Mercedes Vision GST Concept miał posiadać także szklany, elektroniczny dach, w którym można regulować przezroczystość. Nowoczesne rozwiązanie wykorzystano w tym samym roku w modelu innego samochodu należącego do koncernu Daimler – Maybach (model W 240). Obydwa prototypy Mercedesa to także sekwencyjne kierunkowskazy, które obecnie stają się coraz bardziej popularne, a które Mercedes posiadał już w 2002 roku.

Wymiary prototypu (Mercedes Vision GST Concept pierwszej generacji):
długość: 5130 mm
szerokość: 1920 mm
wysokość: 1650 mm
rozstaw osi: 3220 mm

4.06
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Mercedes-Benz GST Vision Concept: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie