Ariel Nomad

Model
Ariel Nomad Zobacz 4 zdjęcia

W styczniu 2015 Ariel przedstawił nowy samochód, zaprojektowany zgodnie z regułami, które towarzyszyły inżynierom małej, brytyjskiej firmy przy narodzinach Atoma. Samochód zaprezentowany na Autosport International Show dostał nazwę Nomad. Jest dwumiejscowym buggy dopuszczonym do ruchu drogowego.

Inspirację czerpaną z Atoma widać już na pierwszy rzut oka. Konstrukcja samochodu nie jest w żaden sposób zamaskowana, a owiewki znalazły się wyłącznie tam, gdzie były niezbędne. Ariel projektując Nomada postawił funkcję ponad formą.

Moc dostarczana na tylną oś, generowana jest przez 2,4-litrowy silnik i-VTEC K24 Hondy. Japońska jednostka generuje 238 KM przy 7200 rpm oraz 300 Nm przy 4300 rpm. Parametry te trafiają na koła przez 6-biegową przekładnię ręczną.

Nomad jest niezwykle szybki. Może zawstydzić wiele współczesnych samochodów sportowych. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje jedynie 3,4 s. Ze względu na krótkie przełożenia skrzyni biegów nie dysponuje on jednak zawrotnie dużą prędkością maksymalną. Rozpędza się do około 200 km/h.

W przypadku buggy istotna jest nie tylko moc, ale i zawieszenie, które musi wiele znieść w trakcie ostrej jazdy po szutrze oraz w terenie i gwarantować przyzwoite właściwości jezdne na asfalcie. Ariel samodzielnie wyprodukował niektóre elementy, w tym wahacze. Zawieszenie zostało uzbrojone w tłumiki drgań Bilsteina oraz sprężyny Eibacha. Prowadzenie ułatwia układ kierowniczy, który między skrajnymi położeniami ma jedynie 1,7 obrotu 305-milimetrowego wieńca kierownicy.

Konstrukcja Nomada została zoptymalizowana do dynamicznej jazdy w terenie. Ze względu na to kąt natarcia w brytyjskim buggy wynosi aż 71 stopni, a zejścia 82 stopnie.

By zatrzymać Ariela Nomada nie potrzeba co prawda dużej siły, bo dzięki lekkiej konstrukcji waży jedynie 670 kg, ale producent i tak zdecydował się zastosować mocne hamulce. Z przodu i z tyłu pracują 240-milimetrowe wentylowane hamulce tarczowe. Kryją się one za 15-calowymi felgami obutymi w opony o rozmiarze 235/75 R15. Na życzenie można zamówić wydajniejszy układ.

Ze względu na swój ekstremalny charakter Nomad został wyposażony wyłącznie w niezbędne do jazdy instrumenty. Znajdziemy tu prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik temperatury oleju i wskaźnik poziomu paliwa. To wszystko, co ma do dyspozycji kierowca siedzący w sportowych fotelach z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa.

Ariel w katalogu Nomada oferuje wiele opcji, którymi można wzbogacić swój egzemplarz. Wśród najważniejszych dodatków firma wymienia modyfikacje związane z mechaniką. Nomad może zostać wyposażony w wydajniejsze, 290-milimetrowe tarcze hamulcowe z zaciskami czterotłokowymi. Ariel proponuje także dodatkowo płatne, wyczynowe zawieszenie z komponentów o wysokiej wytrzymałości. W skład tego zestawu wchodzą między innymi amortyzatory Ohlinsa.

Ceny Ariela Nomada zaczynają się od 27 500 funtów, czyli około 155 tys. zł. Cena nie zawiera podatku VAT. Stan na 31 marca 2015.

3.73
Ocena na postawie 11 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Ariel Nomad: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie