Saab 900i

Model
Saab 900i Zobacz 2 zdjęcia

Saab 900i jest osobowym samochodem średniej klasy, który produkowany był w latach 1978 – 1998 przez szwedzkie przedsiębiorstwo Saab. Model ten był pierwszym w Europie samochodem z benzynowym silnikiem wyposażonym w turbodoładowanie. Po zakończeniu produkcji Saab 990i zastąpiony został przez model 9-3, a za jego największą konkurencję uważa się modele: Audi 80, Honda Accord, Volvo 240, Lancia Gamma, Alfa Romeo 75 czy BMW serii 5.

Saab 900i – charakterystyka

Saab 900i pod kierownictwem General Motors przemianowany został na auto luksusowej klasy. Przełożyło się to na wyższą cenę niż Opel Vectra, z którym 900i dzielił platformę podwozia. Nowa wersja zyskała również cyfrowy licznik kilometrów, tylny spojler, podstawowy identyfikator SID, standardowy zestaw wskaźników oraz wycieraczkę tylnej szyby. Saab w tej odsłonie dostępny był zarówno w Europie jak i Nowej Zelandii, Australii, Japonii jako 3 i 5-drzwiowy pojazd z silnikiem 2 i 2.3-litrowym. Mimo znacznej popularności model nie sprzedawał się dobrze w Australii i Wielkiej Brytanii, gdzie najlepszą sprzedaż osiągnęły modele S i SE.

Saab 900i – historia

Pierwsze wersje Saaba 900i dostępne były w trzech wersjach: GL z jedno garbowym silnikiem i mocą na poziomie 100 KM oraz GLS czyli dwoma jednostkami gaźnikowymi z mocą 108 KM. Oprócz tego wersje GLE i EMS wyróżniał bezpośredni wtrysk paliwa, który zwiększał moc do poziomu 118 K. W kwestii nadwozia jedynym dostępnym były wówczas wersje 3 lub 5-drzwiowe hatchback będące wówczas najnowocześniejsze. W późniejszych latach Saab 900i dostępny był również w wersji Turbo, która wyposażona została w inną kratkę, niż miało to miejsce w podstawowym modelu. Poza tym wersja ta wyróżniała się większymi tylnymi światłami niż wcześniejsze modele oraz posiadała niższe regulowane zagłówki umieszczone z przodu konstrukcji. Oprócz tego w 1980 roku Saab stworzył 5-biegową manualną skrzynię biegów, która zadebiutowała właśnie w modelach EMS oraz Turbo. Następnie w 1980 roku na rynku pojawił się 4-drzwiowy Saab 900i w wersji sedan, który zadebiutował podczas targów samochodowych w Genewie. Auto było kolejnym krokiem marki mającej na celu stopniowe wycofywanie silnika B, którego miejsce miała zająć jednostka Saab H. W ten sposób we wczesnych latach 80. powstało 900 egzemplarzy pojazdu, które w całości złożone zostały w fabryce w Finlandii. Kolejną dużą zmianą było pojawienie się w 1982 roku automatycznej regulacji wydajności Saaba, który wykorzystywał w swoim działaniu czujnik spalania. Dzięki temu możliwe było wykorzystanie paliwa o różnym stopniu nasycenia bez ryzyka uszkodzenia silnika. Ostatnim innowacyjnym udogodnieniem, jakie zaimplementowali producenci modelu Saab 900i był centralny zamek.

Saab 900i – facelifting

Pierwsze zmiany wizualne w Saabie 900i zostały wprowadzone w 1987 roku, kiedy producenci zdecydowali się wprowadzić do auta całkowicie odnowioną kratkę ochrony chłodnicy, przednie światła boczne, reflektory przednie oraz ''zintegrowane'' zderzaki. Rok później konstrukcja auta przeszła kolejne modyfikacje, kiedy całkowicie wymieniono piasty kół oraz hamulców. Zrezygnowano także z tradycyjnych modeli postojowych umieszczonych na rzecz nowszych hamulców bębnowych. Oprócz tego dodano system wspomagania kierownicy do nowych 2 i 4-drzwiowych wersji. Nowością okazał się również nowy silnik wykorzystujący pracę gaźnika i pojemność na poziomie 900cc. Co więcej Saab 900i otrzymał również większe błotniki w celu pomieszczenia większej średnicy kół oraz przyciemniane szyby. W 1988 roku dodano także katalizatory uzupełnione o układ z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który dostępny był we wszystkich europejskich wersjach auta w tym tych z tempomatem znajdującym się w standardowym wyposażeniu. Krokiem milowym w postępie technologicznym było również dodanie turbosprężarki z układem chłodzenia wodą i olejem, co zastąpiło starszy model, nadając mu większą trwałość. Ponadto warto mieć świadomość, że wszystkie najnowsze wersje Saabów testowane były podczas serii wyścigów ''one-make'', które w latach 1987 i 1988 organizowane były w Wielkiej Brytanii i sponsorowane przez Great Britain, Mobil i właśnie Saaba.

Saab 900i – dane techniczne

Saab 900i wyposażony był w popularne jednostki L4 z pojemnością 2 litrów i mocą w zakresie od 100 do 185 KM. Dzięki temu auto osiągało prędkość maksymalną w wysokości 217 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 10 sekund. Odwracając sytuację, od prędkości 100 km/h czas zatrzymania do 0 km/h wynosi ok. 40 sekund. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu turbosprężarki, która po raz pierwszy wykorzystana została w Saabie 99 z silnikiem B. Oprócz tego tym, co odróżniało Saaba 900i od konkurencyjnych modeli z systemem Turbo, było wykorzystanie kontrolera doładowania automatycznego zwiększającego wydajność (APC) od 1982 roku. Ówczesny system umożliwiał uruchomienie silnika, ograniczając nierówną pracę jednostki, która posiadała czujnik spalania połączony z wlotową stroną bloku silnika. System działał w ten sposób, że ograniczał ciśnienie ładunku, otwierając zawór upustowy. Dzięki temu możliwe było wykorzystanie różnego rodzaju paliw oktanowych, a użycie turbosprężarki stało się dla silnika znacznie bezpieczniejsze. Na koniec warto dodać, że napęd auta przełożony został na przednią oś, dlatego Saab 900i posiadał mniejszą masę, co przekładało się większe osiągi. Oprócz tego pojazd był odporniejszy na wiatr boczny oraz posiadał przestronniejsze wnętrze oraz wyróżniał się podsterowną charakterystyką podczas pokonywania zakrętów przy średnich i małych prędkościach. Co więcej, model jazdy samochodu z napędem na przednią oś nie wymagał od kierowcy takiego doświadczenia i wysokich umiejętności jak miało to miejsce w przypadku auta z napędem tylnym.

Saab 900i – wymiary

Saab 900i charakteryzował się poszerzaną konstrukcją nadwozia o długości 4685 mm i szerokości 1690 mm. Oprócz tego pojazd charakteryzuje 1425 mm wysokości z rozstawem osi na odległość 2517 mm. Co więcej, konstruktorzy zdecydowali się wyposażyć Saaba 900i w zbiornik paliwa z pojemnością w zakresie 63 – 68 litra, co przełożyło się na masę całkowitą pojazdu wynoszącą w zależności od wersji 1171 – 1320 kg. Nie mniej istotnym atutem Saaba 900i jest znaczna pojemność bagażnika o wartości 602 litrów (hatchback), 607 litrów (sedan) czy 374 litrów (kabriolet).

Saab 900i – wyposażenie podstawowe

Saab 900i w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: szyberdach, system ABS, klimatyzację, podgrzewane przednie fotele, centralny zamek oraz blokadę skrzyni biegów, immobilizer, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio FM/AM, odtwarzacz CD, rozbudowany system głośników audio, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą oraz rozbudowany system schowków i półek przystosowany do przewozu przedmiotów mniejszych gabarytów.

Saab 900i – bezpieczeństwo

Saab 990i doceniony został przez branżę motoryzacyjną pod względem walorów bezpieczeństwa. W ten sposób pierwsza auta wyposażona została m.in. w: system kontroli trakcji, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera siedzącego z przodu, wspomaganie układu hamowania, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu oraz regulowane fotele i zagłówki ułatwiające bezpieczne ustawienie postawy kierowcy w stosunku do modelu jazdy.

Saab 900i – spalanie/osiągi

Saab 900i dzięki zastosowaniu popularnych silników L4 osiągał prędkość maksymalną w wysokości 202 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 10 sekund. Był to zadowalający wynik, biorąc pod uwagę konkurencyjne modele z segmentu D. Ponadto osiągi Saaba 900i miały również bezpośrednie przełożenie na parametry spalania. W ten sposób Saab 900i zużywał ok. 12 l/100 km podczas jazdy po zatłoczonym mieście, co zmniejszało się do ok. 9 l/100 km w trasie, z drugiej strony model mieszany wymagał od Saaba 900i zużycia paliwa w ilości ok. 11 l/100 km.

Saab 900i – wersje wyposażenia

Saab 900i dostępny był w kilku wersjach wyposażeniowych, z których największym zainteresowaniem cieszyły się: Turbo. Aero, 900 CD oraz 900 Carlsson. Dwie pierwsze po raz pierwszy zaprezentowane zostały podczas prezentacji modelu 99 i niemal od razu doceniono ich wysokie osiągi przewyższające konkurencyjne BMW serii, który posiadał wzorowy model prowadzenia. Co więcej, szczególnie w Stanach Zjednoczonych samochody te osiągnęły znaczny sukces, dzięki niecodziennej stylistyce, wytrzymałej obudowie, dynamicznym silnikom oraz wysokiej ekonomice parametrów spalania. Oprócz tego wraz z rozwojem serii popularność zyskała także wersja Aero, która oznaczona została skrótem SPG (Special Performance Group) i dostępna była na rynkach Ameryki Północnej w tym w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu pojazd osiągnął prędkość maksymalną w wysokości 210 km/h, podczas gdy wersje Turbo uzyskiwały maksymalnie 200 km/h. Oprócz zmiany specyfikacji w osiągach Saab 900i Aero posiadał przeprojektowany grill oraz trójramienną kierownicę o sportowym charakterze. Wspomniana wersja 900 CD również cieszyła wśród użytkowników wysoką popularnością, a co ciekawe od podstawowej różniła ją wyłącznie konstrukcja nadwozie, które uległo wydłużeniu o 20 cm. Auto w takiej postaci produkowane było wyłącznie w fabryce Valmet Automotive w Finlandii, a w okresie 1979 – 1982 dostępne było w wariantach: hatchback i sedan.

Saab 900i – wersje limitowane

Saab 900i przez cały okres produkcji na rynku dostępny był w sześciu wersjach specjalnych. Pierwsza wersja Serie Speciale powstała w 1995 roku, podczas gdy druga czyli Talladega zaprezentowana została w 1996. Saab na tle konkurencji wyróżniał się: dodatkowym spojlerem ze światłami przeciwmgłowymi, tylnym spojlerem w kolorze nadwozia oraz 16-calowymi aluminiowymi felgami, elektrycznie sterowanymi lusterkami i szybami oraz sportowym zawieszeniem. Trzecia edycja specjalna czyli Swiss Edition powstała w 1996 roku i skierowana została wyłącznie na szwajcarski rynek, a kolejna edycja Men in Black zaprezentowana została w listopadzie 1997 roku. Samochód miał uczcić premierę głośnego filmu Man in Black, charakteryzując się metalizowanym, czarnym lakierem, zderzakami w kolorze nadwozia, czarną tapicerką, immobilizerem, manualną klimatyzacją oraz wskaźnikiem zewnętrznej temperatury. Przedostatnia wersja limitowana Saaba 900i to Mellow Yellow, która po raz pierwszy przedstawiona została w 1997 roku i oparta została na kabriolecie, który na rynku pojawił się w ilości 210 egzemplarzy. Do każdego samochodu producent dołączył wysokiej jakości zegarek firmy IWC z paskiem w żółtym kolorze. Ponadto zawieszenie obniżone zostało zgodnie z projektem wykonanym przez firmę Rinspeed.

Saab 900i – ciekawostki

Saab 900i spotkał się z uznaniem zarówno użytkowników jak i ekspertów z branży motoryzacyjnej. Doceniono zarówno niecodzienny kształt karoserii, dlatego Saab 900i zyskał miano samochodu ''innego niż wszystkie'' oraz wysoką bezawaryjność, o czym świadczy Saab 900i należący do Petera Gilberta z 1989 roku, który pokonał dystans ponad milionów kilometrów. Oprócz tego do najciekawszych należy fakt, że Saab 900i.

3.79
Ocena na postawie 42 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSaab
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Saab

D - Inne modele

Saab 900i: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie