Chrysler ME Four Twelve Concept

Model
Chrysler ME Four Twelve Concept Zobacz 4 zdjęcia

ME Four Twelve to koncepcyjny supersamochód Chryslera, którego premiera odbyła się w 2004 r. na pokazach motoryzacyjnych NAIAS w Detroit. Pojazd jest znany również pod krótszą nazwą: Chrysler ME 412 Concept.

Chrysler ME Four Twelve Concept – najważniejsze informacje

Chrysler ME Four Twelve Concept powstał w niecały rok, w raptem dwóch egzemplarzach, z których jeden nie był jednak wyposażony we wszystkie niezbędne do jazdy podzespoły. Koncepcyjny ME Four Twelve został skonstruowany w ciszy, nie towarzyszył mu szum medialny, na czym bardzo zależało firmie Chrysler. Poza tym w projekt zaangażowanych było niewielu inżynierów, którzy mocno mu się jednak poświęcili.

Choć Chrysler ME Four Twelve narobił sporo szumu, pozostał jedynie samochodem koncepcyjnym. Na przeszkodzie stanęły potencjalnie wysokie koszty produkcji i obawa, że nie będzie wielu chętnych na zakup tego pojazdu, które spowodowały, że Chrysler nie wprowadził go do sprzedaży.

Chrysler ME Four Twelve Concept – nadwozie

Chrysler ME Four Twelve Concept był 2-drzwiowym coupe, do którego mogły wsiąść maksymalnie dwie osoby. Zaprojektował go Brian Nielander, designer ze Stanów Zjednoczonych.

Nadwozie prototypu Chrysler ME Four Twelve składało się z elementów wykonanych z włókna węglowego oraz aluminium. Dzięki temu auto ważyło tylko 1,31 tony przy 4,54-metrowej długości, 1,99-metrowej szerokości i 1,14-metrowej wysokości. Chrysler ME Four Twelve Concept posiadał więc niezwykle płaską konstrukcję, czego dowodził też znaczny rozstaw jego osi wynoszący 2,79 m.

Poza tym z zewnątrz Chrysler ME Four Twelve Concept wyróżniał się nisko osadzoną atrapą chłodnicy i drzwiami o agresywnej stylistyce, które posiadały charakterystyczne wcięcia oraz srebrne listwy. Z tyłu zamontowano krótki, nierzucający się w oczy spojler umieszczony pomiędzy tylnymi reflektorami, które były naszpikowane dziesiątkami małych diod.

Chrysler ME Four Twelve Concept – silnik

Nazwa samochodu ma ścisły związek z położeniem i specyfikacją techniczną jego silnika. "ME" jest bowiem skrótem od "Mid-Engine", co oznacza, że jednostka napędowa znajduje się w środkowej części nadwozia Chryslera ME Four Twelve Concept. Z kolei słowa "four" i "twelve" wzięły się odpowiednio od liczby turbosprężarek (4) i cylindrów (12) zamontowanych w silniku.

Motor Chryslera ME Four Twelve Concept to zresztą temat-rzeka. Skonstruowali go inżynierowie niemieckiej marki Mercedes-Benz. Był to model M120 z serii AMG, co od razu wskazywało na jego sportowy charakter. Co ciekawe na potrzeby prototypu Chrysler ME Four Twelve silnik ten został poddany sporym modyfikacjom – wymieniono m.in. wlot paliwa, kolektory ssące, tłoki i wał korbowy.

Cylindry w silniku koncepcyjnego Chryslera ME Four Twelve charakteryzowały się widlastą strukturą. Pojemność skokowa tej jednostki napędowej wynosiła dokładnie 6 l, a jej moc - zawrotne 850 koni mechanicznych.

Gdyby więc Chrysler ME Four Twelve wszedł w 2004 r. do masowej produkcji, byłby wówczas najszybszym samochodem na świecie, cechującym się prędkością maksymalną 399 km/h i prędkością obrotową osiągającą nawet 5,750 rpm. W dodatku Chrysler ME 412 Concept potrzebował zaledwie 2,9 sekundy, żeby przyspieszyć od zera do "setki".

Chrysler ME Four Twelve Concept – dane techniczne

Koncepcyjny model Chrysler ME Four Twelve został wyposażony w półautomatyczną skrzynię biegów z 7 przełożeniami. Była to skrzynia dwusprzęgłowa, która miała duży wpływ na kosmiczne przyspieszenie auta i komfort jazdy. Przy jej pomocy wyższy bieg można było "wrzucić" już w około 0,2 sekundy!

Poza tym Chrysler ME Four Twelve Concept posiadał napęd RWD, czyli tylną oś. Opony samochodu miały radialną konstrukcję. Na jego przednich kołach znajdowały się 19-calowe felgi aluminiowe, a na tylnych – większe, 20-calowe, które również zostały wykonane z aluminium.

Chrysler ME Four Twelve Concept – wnętrze

Wnętrze samochodów koncepcyjnych zwykle odznacza się luksusem i nie inaczej było w przypadku kabiny pasażerskiej modelu ME Four Twelve od Chryslera. W środku auta dominowały zwłaszcza dwa materiały: włókno węglowe, z którego powstała deska rozdzielcza, i skóra wykorzystana do pokrycia siedzeń. Co ciekawe skórą został pokryty też klakson trójramiennej kierownicy pojazdu.

Prędkościomierz i obrotomierz zostały z kolei wykonane z brązu i stanowiły część chromowanej konsoli. Natomiast okrągłe otwory wentylacyjne Chryslera ME Four Twelve Concept miały lśniące srebrne obwódki.

Wnętrze samochodu wyróżniały jeszcze dwie rzeczy: wysokiej jakości system audio oraz szklany dach – podobny do tego, który miał Cadillac Sixteen Concept.

4.79
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChrysler
TypSamochód koncepcyjny

Inne modele Chrysler

Chrysler ME Four Twelve Concept: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie