Chevrolet Constantia

Model
Chevrolet Constantia Zobacz 2 zdjęcia

Constantia to model samochodu osobowego marki Chevrolet, który poza granicami Republiki Południowej Afryki nie jest zbyt znany. RPA to bowiem jedyne państwo na świecie, w którym sprzedawano Chevroleta Constantię.

Chevrolet Constantia – najważniejsze informacje

Sprzedaż Chevroleta Constantii rozpoczęła się w maju 1969 r. Samochód stanowił droższą, lepiej wyposażoną alternatywę Chevroleta Kommando, który zadebiutował na rynku w tym samym czasie.

Chevrolet Constantia był dostępny z 4-drzwiowym nadwoziem sedan, a także 5-drzwiowym nadwoziem kombi (ale tylko w latach 1975-1978). Wyglądem bardzo przypominał australijskie auto Holden Brougham. Inna sprawa, że przednia bryła Chevroleta Constantii została mocno przestylizowana. Dokonali tego inżynierowie pracujący w zakładach General Motors – właściciela firm Chevrolet i Holden – mieszczących się w Port Elizabeth.

Konstruktorzy Chevroleta montowali w Constantii dwa rodzaje silników: mniejszy posiadał 6 cylindrów i 4.1 l pojemności skokowej, większy był natomiast wyposażony w 8 cylindrów (układ V8), a jego pojemność wynosiła równe 5 l.

Biorąc pod uwagę fakt, że lata 70. to czasy kryzysu paliwowego, przez który większość producentów aut starała się montować w swoich modelach jak najmniejsze jednostki napędowe, pojemność obu silników Chevroleta Constantii musiała robić spore wrażenie.

Chevrolet Constantia – serie

Chevrolet Constantia przez pierwsze trzy lata rozchodził się nie w tysiącach, a w setkach egzemplarzy (843 sprzedane auta w 1969 r., 750 w 1970 r. i 800 w 1971 r.). Po tym czasie firma Chevrolet zdecydowała się wprowadzić pewne zmiany, żeby poprawić sprzedaż samochodu.

I tak Chevrolet Constantia z 1972 r. był już produkowany jako przedstawiciel serii AQ. Pojazd przypominał Holdena Statesmana, choć – podobnie jak w przypadku Chevroleta Constantii z lat 1969-1971 – posiadał przeprojektowany tył, a jego atrapa chłodnicy była praktycznie taka sama, jak w Chevrolecie Malibu. Chevrolet Constantia w takiej postaci był dostępny na południowoafrykańskim rynku do 1975 r. Przedsiębiorstwu Chevrolet opłaciło się dokonać zmian w modelu Constantia, ponieważ jego sprzedaż w 1973 r. wyniosła już 1919 sztuk.

W 1975 r. powstała kolejna seria Chevroleta Constantii – AJ – która zastąpiła linię AQ. W efekcie samochód doczekał się drugiego, po sedanie, typu nadwozia: kombi w konfiguracji 5-drzwiowej. Inspiracją do stworzenia wariantu kombi był dla inżynierów Chevroleta model Holden HJ.

Co ciekawe w sprzedaży, tyle że pod inną nazwą, znajdowała się również luksusowa odmiana Chevroleta Constantii. Był to Chevrolet Caprice Classic.

Chevrolet Constantia z serii AJ nie cieszył się już tak dużym zainteresowaniem wśród klientów, jak model z serii AQ. Tylko w 1976 r. udało mu się osiągnąć przyzwoity wynik sprzedażowy na poziomie 1149 sztuk.

W 1978 r., w którym znalazło się zaledwie 173 nabywców Chevroleta Constantii, amerykańska firma postanowiła wycofać model z salonów samochodowych. Od 1979 r. Constantia nie znajdował się już w ofercie Chevroleta.

4.06
Ocena na postawie 31 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
TypSamochód osobowy

Inne modele Chevrolet

Chevrolet Constantia: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie