Koenigsegg CC

Model
Koenigsegg CC Zobacz 3 zdjęcia

Koenigsegg CC to supersportowy samochód produkowany przez szwedzką firmę Koenigsegg w latach 1999-2010.
Fundatorem firmy jest Christian von Koenigsegg, znany przedsiębiorca, który zbił fortunę na handlu międzynarodowym. Największym marzeniem Koenigsegga było założenie firmy, która zbuduje najlepszy sportowy samochód na świecie. Mimo młodego wieku Koenigsegg wiedział, jak zabrać się do tego przedsięwzięcia.

Pierwszy prototyp o nazwie CC pojawił się w 1995 roku. Auto miało 8-cylindrowy widlasty wolnossący silnik o mocy 500 KM. Jednostkę napędową zaprojektowali Włosi. Karoseria stylistyką przypominała tę zastosowaną w produkcyjnym CC.

Produkcyjny egzemplarz CC zadebiutował w 1999 roku i wzbudził niemałą sensację. Miał to być samochód, który przyćmi McLarena F1. W porównaniu z prototypem nadwozie zmieniło się w detalach. Koenigsegg miał też nietypowy nożycowy system otwierania drzwi. Obracały się one na zawiasie umieszczonym z przodu, jednocześnie wysuwając się na zewnątrz karoserii. To atrakcyjnie wyglądające rozwiązanie jest jednak niepraktyczne. Właściciel wozu musi uważać, by nie stanąć zbyt blisko krawężnika, bo wtedy drzwi mogą zostać uszkodzone przy otwieraniu.

Struktura nośna Koenigsegga CC wykonana była z kompozytów węglowych. Przednia rama pomocnicza, będąca jednocześnie strukturą zgniotu, została zrobiona ze stali, a tylna z aluminium. Poszycie stanowiły panele z włókien węglowych. Producent dawał 10-letnią gwarancję na korozję swojego bolidu, jednak ze względu na zastosowane materiały auto nie powinno w ogóle rdzewieć.

Karoseria została zaprojektowana jako targa. Panele stanowiące dach można było zdjąć i umieścić w 120-litrowym bagażniku. Bagażnik znajdował się oczywiście z przodu, bo za plecami kierowcy Koenigsegg umieścił jednostkę napędową.

W produkcyjnym samochodzie postawiono na zmodyfikowany silnik Forda. Miał on 8 cylindrów w układzie widlastym, które cechowały się objętością skokową 4,6 l. Jednostka napędowa była wspomagana sprężarką mechaniczną Lysholm. W modelu CC8S motor rozwijał moc 655 KM, co pozwalało autu rozpędzić się do około 390 km/h, a do pierwszej setki przyspieszyć w 3,5 s.

Od 2003 roku oferowany był model CCR, którego silnik został rozwiercony do 4,7 l, dzięki czemu udało się podnieść jego moc do imponujących 806 KM. Wóz potrzebował 3,2 s na osiągnięcie 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosiła 394 km/h.

Dwa lata później Koenigsegg CC8S stał się oficjalnie najszybszym drogowym seryjnie produkowanym samochodem. Na torze Nardò uzyskał on prędkość 390 km/h, co oznaczało, że zdetronizował McLarena F1.

W 2006 roku pojawiła się odmiana CCX. Samochód nieco wyładniał, a co ważniejsze, zamiast jednego kompresora zyskał dwie sprężarki mechaniczne. Wzrost mocy był jednak niewielki, bo wynosiła ona 817 KM. Prędkość maksymalna ocierała się o 400 km/h (dokładnie wynosiła 398 km/h). Przyspieszenie do setki nieco się pogorszyło z uwagi na fakt, że bolid przytył 100 kg.

W następnym roku dostępny był też usportowiony wariant CCX o nazwie CCXR. Maszyna ta charakteryzowała się identycznymi parametrami silnika, ale producentowi udało się zredukować czas przyspieszania od 0 do 100 km/h z 3,2 do 3,1 s. Prędkość maksymalna wynosiła 398 km/h.

Od 2008 roku oferowane były specjalne edycje modeli CCX i CCXR, które zbudowano w łącznie około 10 sztukach. Pierwszą z nich był CCX Edition, którego, ponownie powiększony, 4,8-litrowy motor rozwijał moc 900 KM. Z kolei odmiany CCXR Edition / Trevita / Special Edition generowały moc aż 1018 KM. Co ważne, edycje specjalne Koenigseggów mogły być zasilane bioetanolem E85. W topowych wersjach to paliwo zapewniało moc 1032 KM. 1018-konne wozy rozwijały prędkość aż 402 km/h, a do pierwszej setki przyspieszały w 2,9 s.

Trzeba zwrócić uwagę, że Koenigseggi nie są tzw. silnikami na kołach. Samochody te miały mnóstwo zaawansowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa – choćby ceramiczne hamulce czy wyposażenie wnętrza. Na przykład fotele mogły być tapicerowane skórą, Alcantarą lub dostosowującym się do kształtów ciała materiałem o nazwie Tempur, który opracowała NASA.

Niska masa samochodu mogłaby sugerować, że wozy są bardzo spartańskie. Tymczasem w wyposażeniu seryjnym Koenigseggów z rodziny CC była na przykład klimatyzacja czy zawieszenie z hydrauliczną funkcją unoszenia nadwozia.

Produkcję Koenigseggów z rodziny CC zakończono w 2010 roku, gdy na rynek wszedł nowy model o nazwie Agera.

3.55
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaKoenigsegg
TypSamochód sportowy
SegmentG+

Inne modele Koenigsegg

G+ - Inne modele

Koenigsegg CC: newsy, testy i recenzje

Mille Miglia 2019 - Prolog

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie