#Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan – luksusowy crossover produkcji niemieckiej marki Porsche, należącej obecnie do Volkswagena. Jego produkcja rozpoczęła się w 2014 roku i trwa do dziś. Jest nieco mniejszy od drugiego SUV-a w ofercie, Porsche Cayenne. Jego nazwa oznacza „tygrysa” i właśnie taki ma charakter. Tutaj stawia się bardziej na sportowe osiągi, niż na wielozadaniowość.

  • Porsche Macan - luksusowy SUV stworzony przez Porsche.
  • Jest dopiero drugim pojazdem tego typu od niemieckiej marki znanej ze swoich sportowych aut.
  • Jest mniejszy od Porsche Cayenne.
  • Porsche Macan ma zapewniać bardziej sportowe osiągi, niż swój starszy brat.
  • Produkcja rozpoczęła się w 2014 roku i trwa do dziś.
  • Wnętrze Porsche Macan także przyciąga uwagę. Znajdziemy tu mnóstwo elektroniki i bardzo komfortowe warunki jazdy.
  • Pod maską wiele opcji do wyboru - jednostki zarówno benzynowe, jak i diesel. Podstawowy model to ok. 250 KM, a najmocniejszy nawet niecałe 400.
[1/7] Porsche Macan - luksusowy SUV stworzony przez Porsche.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/ng/users/porlamfer

Porsche Macan – historia

Rok 2000 to początek ogromnej mody na SUV-y. Narodziły się jeszcze kilkanaście lat przedtem za sprawą Jeepa Cherokee (XJ) i późniejszego Suzuki Vitara. Teraz jednak miały, w niektórych miejscach na świecie (np. USA), sprzedażą przewyższać nawet zwykłe osobówki. Wszyscy producenci wystartowali w wyścigu o to, który z nich zaprojektuje najlepszy duży, wielozadaniowy samochód.

Początkowo najlepiej sprzedawały się SUV-y produkcji japońskiej. Przed deską kreślarską stanęli jednak także inżynierowie niemieckich firm, a w szczególności Volkswagena. W 2002 roku rozpoczęli projekt o nazwie zapożyczonej od plemienia nomadów zamieszkujących Saharę. Był to Volkswagen Touareg. Po pewnym czasie nawiązano współpracę także z kolejnym niemieckim gigantem – Audi oraz Porsche od zawsze już związanym z VW.

Ta ostatnia marka miała plany, by zaprojektować zdecydowanie potężniejszą wersję Touarega. Tak powstało Porsche Cayenne o nazwie również wziętej z globusa. Jego produkcja ruszyła w tym samym roku. Po początkowych mieszanych recenzjach, popularność pierwszego SUV-a Porsche zaczęła rosnąć. Oferował potężny silnik - nawet niemal 5-litrowe V8, a także dużą ilość miejsca w środku i komfortowe warunki jazdy po gorszych nawierzchniach.

Cayenne powstaje do dziś, jednak doczekał się także swojego młodszego brata w ofercie Porsche. Tym razem marka przejęta w 2009 roku przez Volkswagena postawiła na zdecydowanie bardziej sportowe osiągi. SUV-a nieco uszczuplono, stracił na wadze, a wyglądem miał przypominać nieco bardziej Porsche Panamerę, niż samo Cayenne. Nowy model po raz pierwszy pojawił się na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2013 roku, a jego nazwa to Porsche Macan.

Porsche Macan – dane techniczne, generacje

Słowo "macan” w języku mieszkańców polinezyjskiej wyspy Jawa oznacza tygrysa. Porsche Macan również ma być więc drapieżny, o czym świadczą jego osiągi. Zaraz po premierze, na rynek trafiły trzy różne wersje pojazdu i zarazem trzy różne jednostki napędowe pod jego maską:

  • Macan S - z 3-litrowym silnikiem V6 twin-turbo o mocy 335 KM (250 kW)
  • Macan Turbo – z jednostką o pojemności 3,6 litra oraz mocy 395 KM (294 kW)
  • Macan S Diesel – z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3 litrów i mocy 254 KM (190 kW)

Niedługo potem niemiecka marka zdecydowała się także na wypuszczenie na rynek wersji tańszej, niż Macan Turbo, jednak mocniejszej, niż podstawowy do tej pory model S. To Porsche Macan GTS z 3-litrowym V6 o mocy 355 KM (265 kW). Sama S-ka nie była już najprostszą wersją pojazdu. Zastąpił ją model nazywany po prostu samym Porsche Macan. Ma już nie V6, a rzędową czwórkę i tylko 2 litry pojemności (249 KM, 185 kW).

W taki sposób auto świetnie sprzedawało się aż do 2017 roku, gdy Macan otrzymał także opcjonalny Performance Package. Z nim moc Porsche Macan Turbo rośnie aż do 434 KM (324 kW). W 2019 roku zadebiutowała także nowa generacja. Podstawowy Macan jest tu już nieco słabszy – zapewnia 242 KM (180 kW) w przypadku 2-litrowego silnika o czterech cylindrach.

Podwozie pojazdu opiera się na konstrukcji Audi Q5. Wszystkie modele Porsche Macan posiadają sportową, 7-biegową i 2-sprzęgłową skrzynię PDK. To oczywiście również napęd all-wheel drive, czyli na wszystkie koła. Zapewnia komfortowe warunki jazdy po wszystkich nawierzchniach. Bardziej wymagające osoby w opcjach dodatkowych znaleźć będą mogły natomiast także zawieszenie pneumatyczne i system aktywnego zawieszenia PASM opracowany przez Porsche.

Porsche Macan – wymiary:

długość: 4,681 mm

rozstaw osi: 2,807 mm

szerokość: 1,923 mm

wysokość: 1,624 mm

masa własna pojazdu: 1,865–1,925 kg

Porsche Macan – wyposażenie

Porsche Macan jest niemal naszpikowane elektroniką. Za wcześniej wspomniany napęd AWD odpowiada system Porsche Traction Management (PTM) znany z innych modeli marki. Macan to także system stabilizacji toru jazdy z ABS, ASR, ABD i MSD, elektryczny hamulec postojowy, automatyczne hamowanie po kolizji. Szyby i lusterka oczywiście również są elektronicznie sterowane, podobnie sytuacja wygląda z fotelem kierowcy i klapą bagażnika, a także w przypadku reflektorów przednich.

Wnętrze Porsche Macan największą uwagę przyciąga jednak ze względu na dużą liczbę wyświetlaczy i przycisków. Kierowca ma do dyspozycji, oprócz zwykłych zegarów z prędkościomierzem i obrotomierzem, także osobny okrągły ekran za kierownicą. Wyświetla nie tylko spalanie, a także informacje o ilości paliwa w zbiorniku, lecz również informacje o muzyce, której obecnie słuchamy.

Porsche Macan to także Porsche Communication Management (PCM) – 7-calowy ekran dotykowy umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. To system nawigacji 3D, a także system rozrywkowy z odtwarzaczem CD/DVD, tunerem radiowym oraz możliwością podłączenia smartfona za pomocą Bluetooth. Posiada też aplikacje, takie jak na przykład kalendarz, dzięki któremu w samochodzie sprawdzimy dokąd musimy pojechać w następnej kolejności.

Porsche Macan - opcje dodatkowe, bezpieczeństwo

W ramach wielu opcji dodatkowych dokupimy asystenta parkowania z kamerą cofania, tempomat, a także wysokiej klasy systemy audio firm BOSE oraz Burmester (ten ostatni to najdroższa spośród wszystkich opcji). Dostępne są podgrzewane fotele (wszystkie), wykończenie wnętrza skórą lub alcantarą, a także podgrzewana sportowa kierownica z łopatkami do zmiany biegów. Dokupimy również panoramiczny dach i nawet 21-calowe felgi w kolorze wybranym przez nas.

Porsche Macan pomieści 5 osób. Ten SUV jest też, pomimo swoich osiągów, pojazdem niezwykle bezpiecznym. Dostał maksymalne 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, a już w wersji podstawowej znajdziemy w nim sporą ilość funkcji bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Sprawdzi się także jako auto rodzinne - ma duży bagażnik (500 litrów normalnie i nawet 1500 po złożeniu tylnych siedzeń).

Porsche Macan - cena

Cena podstawowa Porsche Macan z 2019 roku to 248 tysięcy złotych. Macan S, czyli wersja sportowa to tymczasem ok. 300 tysięcy złotych. Auto dostępne jest za pośrednictwem sieci dealerów marki w Polsce. Możemy je jednak konfigurować sami, za pośrednictwem oficjalnej strony Porsche. Na podstawie wybranych przez nas opcji najbliższy dealer przygotuje dokładnie takie Porsche Macan, jakie sobie wybraliśmy. Dzięki opcjom dodatkowym, cena SUV-a może wzrosnąć nawet o kolejne 200 tysięcy złotych.