#Chevrolet Vega

Chevrolet Vega

Vega to osobowy samochód subkompaktowy (mniejsza wersja auta kompaktowego), za produkcję którego odpowiadało amerykańskie przedsiębiorstwo Chevrolet. Chevrolet Vega był dostępny na rynku tylko w latach 70. Jego nazwa wzięła się od najjaśniejszej gwiazdy w konstelacji Lutnia.

  • Vega to osobowy samochód subkompaktowy (mniejsza wersja auta kompaktowego), za produkcję którego odpowiadało amerykańskie przedsiębiorstwo Chevrolet
  • Chevrolet Vega był dostępny na rynku tylko w latach 70.
[1/2] Vega to osobowy samochód subkompaktowy (mniejsza wersja auta kompaktowego), za produkcję którego odpowiadało amerykańskie przedsiębiorstwo Chevrolet

Chevrolet Vega – najważniejsze informacje

Lata 70. przyniosły koncernowi General Motors poważny kryzys finansowy. Ten motoryzacyjny gigant, do którego należała wówczas (i nadal należy) marka Chevrolet, notował słabsze wyniki m.in. ze względu na fakt, że rynek w Stanach Zjednoczonych został zdominowany przez tanie auta japońskich firm. Konkurencją dla nich miał być Chevrolet Vega, który trafił do salonów w 1971 r. - rok po tym, jak w USA i Kanadzie zaczęła się jego produkcja.

Chevrolet Vega był wytwarzany w 4 typach nadwozia, z których wszystkie charakteryzowały się 2-drzwiową konfiguracją. Najpopularniejsze były sedany (typu notchback – z mniej wyróżniającą się trzecią bryłą), hatchbacki i kombi, ale w ofercie Chevroleta figurował również Vega w wersji panel delivery, czyli odmiana sedana z większą przestrzenią bagażową.

Projekt nadwozia Chevroleta Vegi to dzieło wybitnego amerykańskiej designera, Billa Mitchella. Model Vega powstał na płycie podłogowej H-body, której użyto również do produkcji m.in. Buicka Skyhawka, Chevroleta Monzy i Pontiaca Sunbirda.

Dodatkową wersją tego samochodu był Chevrolet Cosworth Vega, który posiadał mocniejszy silnik. Cosworth Vega zadebiutował w 1975 r., jednak już w następnym roku jego produkcję przerwano. Sprzedało się niespełna 1,5 tys. sztuk tego pojazdu, który był pierwszym autem osobowym z elektronicznym wtryskiem benzyny w historii Chevroleta.

Ponieważ Chevrolet Vega powstał jako samochód stricte budżetowy, charakteryzował się niewielkim zużyciem paliwa. Problem w tym, że na potęgę spalał olej. Zresztą kłopotów z tym pojazdem było więcej, a dostarczały ich psujące się silniki, rdzewiejąca karoseria i niski poziom bezpieczeństwa. Vega z całą pewnością nie jest najlepszym samochodem w historii Chevroleta - dowodem może być to, że jego wersja testowa rozleciała się po przejechaniu pierwszych 12 kilometrów.

Chevrolet Vega – dane techniczne

W Chevrolecie Vedze dominowały manualne przekładnie, które miały od 3 do 5 stopni. Poza nimi Chevrolet Vega był również sprzedawany z automatycznymi skrzyniami biegów z 2 przełożeniami (model Powerglide) oraz z 3 przełożeniami (odmiana Turbo-Hydramatic).

Ciekawie wyglądała kwestia silników Chevroleta Vegi. Z wyjątkiem roku 1977, czyli ostatniego, w którym samochód znajdował się w sprzedaży, był on oferowany z motorem w wersji podstawowej lub premium. Niezależnie od tego, na którą jednostkę napędową zdecydował się klient, otrzymywał on model z 4 cylindrami zamontowanymi w jednej linii, równolegle do wału korbowego. Główna różnica tkwiła bowiem w mocy silnika Chevroleta Vegi – jednostki dostępne za dodatkową opłatą zawsze miały o co najmniej 9 koni mechanicznych (KM) więcej niż te znajdujące się w standardowym wyposażeniu.

W 1977 r. Chevrolet Vega był dostępny już z tylko jednym rodzajem silnika – 84-konnym motorem o prędkości obrotowej 4400 rpm.

Jeśli chodzi o wymiary Chevroleta Vegi, wyglądały one następująco: wysokość – 1,3 m, szerokość – 1,66 m, długość – 4,31 m, rozstaw osi – 2,46 m. Masa własna Chevroleta Vegi zależała od rodzaju nadwozia i wyposażenia, dlatego wahała się w przedziale 989 kg – 1,03 t.