Spalinowy czy elektryczny? Koszty eksploatacji aut w obliczu wysokich cen nośników energii

Spalinowy czy elektryczny? Koszty eksploatacji aut w obliczu wysokich cen nośników energii18.11.2022 12:55
 Literka „E” na grillu jednego z samochodów elektrycznych Ford
Literka „E” na grillu jednego z samochodów elektrycznych Ford
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany Ford Polska

Wysokie i wciąż rosnące ceny energii skłaniają nas do poszukiwania rozwiązań, dzięki którym możemy obniżyć wydatki. Samochody z tradycyjnym napędem, czyli spalinowym oraz Diesla, generują spore koszty – dotyczy to nie tylko zakupu paliwa, ale również serwisu i części zamiennych. Atrakcyjną alternatywą dla nich są auta elektryczne. Poznaj koszty eksploatacji samochodu elektrycznego.

Jak wyglądają koszty utrzymania samochodu z silnikiem spalinowym?

W samochodach z tradycyjnym napędem zastosowano wiele podzespołów, które ulegają normalnemu zużyciu, w związku z czym okresowo należy je wymieniać. Dotyczy to między innymi:

  • oleju silnikowego – interwał wymiany jest uzależniony od typu pojazdu, jednak zwykle zaleca się, by nie przekraczał on 10 tys. km bądź by wymianę przeprowadzano raz w roku, szczególnie gdy auto jest eksploatowane w warunkach miejskich,
  • filtrów – najczęściej chodzi o filtr oleju, powietrza i kabinowy, czasem dochodzi do tego również filtr paliwa,
  • rozrządu – wymiana już nawet po 120–150 tys. km,
  • świec zapłonowych – co 30-40 tys. km,
  • pasków osprzętu – co 100 tys. km.

 

Jeśli zastanawiamy się, co się składa na koszty eksploatacyjne aut spalinowych, musimy pamiętać również o regularnym serwisie elementów układu hamulcowego – dotyczy to nie tylko klocków (interwał wymiany co około 30 tys. km) oraz tarcz (co 60 tys. km), ale również płynu hamulcowego (co 2 lata). Niektórzy kierowcy, aby być pewnym stanu technicznego własnych pojazdów, corocznie zlecają dodatkowy przegląd serwisowy, który obejmuje sprawdzenie poszczególnych układów i ewentualną wymianę części. Wydatki na same tylko czynności eksploatacyjne w przypadku benzyniaków i Diesli wynoszą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych rocznie.

Koszt jazdy samochodem spalinowym rośnie ze względu na możliwość wystąpienia usterek, które często generują duże wydatki. Klasycznym przykładem jest sprzęgło i spotykane w dużej gamie modeli, w tym coraz częściej również w samochodach z silnikiem benzynowym, koło dwumasowe – wymiana pochłonie nawet kilka tysięcy złotych. Inne elementy, które, jeśli się zepsują, są kosztowne w naprawie, to:

  • turbosprężarka,
  • wtryskiwacze,
  • podzespoły składające się na zawieszenie wielowahaczowe, szczególnie jeśli wykonano je ze stopów lekkich,
  • filtry cząstek stałych DPF/FAP.

 

Każdy rok eksploatacji pojazdu z silnikiem benzynowym czy Diesla generuje niebagatelne wydatki. Nawet jeśli posiadamy nowe auto, w którym ryzyko awarii jest mniejsze, i tak musimy liczyć się z wysokimi kosztami przeglądów w celu utrzymania gwarancji.

Pamiętajmy, że ceny usług oferowanych przez warsztaty stale rosną, na co wpływ mają między innymi galopujące ceny energii. Z tych względów warto zainteresować się atrakcyjną pod kątem finansowym alternatywą dla jednostek spalinowych, a więc samochodem elektrycznym.

Jakie są koszty eksploatacji samochodu elektrycznego?

Auto z silnikiem elektrycznym, wbrew pozorom, to stosunkowo prosta konstrukcja, która składa się z:

  • niewielkiej jednostki napędowej,
  • przekładni z mechanizmem różnicowym,
  • zestawu akumulatorów oraz falownika.

 

Nie ma tutaj drogich w naprawie podzespołów, które nawet podczas normalnej eksploatacji, gdy dbamy o nasze auta, mogą się zepsuć – chodzi o wspomnianą już turbosprężarkę czy koło dwumasowe, a także zawory, rozrusznik, katalizator. Nie musimy również wymieniać oleju silnikowego czy rozrządu. Dlatego koszty eksploatacji samochodu elektrycznego są niewielkie.

Dodatkową zaletą jest to, że w silniku elektrycznym liczbę elementów ruchomych, czyli takich, które są najczęstszymi przyczynami awarii w autach z tradycyjnym napędem, ograniczono do minimum – jest ich około 6 razy mniej w porównaniu do jednostek spalinowych. Duże znaczenie ma też to, że:

  • silnik elektryczny ma wysoką sprawność energetyczną – w jego ramach aż 90% energii jest przekształcanej w ruch (w samochodach spalinowych – tylko 40%),
  • maksymalny moment obrotowy jest dostępny od chwili, w której pojazd zaczyna się toczyć.

 

Takie rozwiązania wpływają na to, że elementy układu jezdnego i kierowniczego są mniej obciążone podczas jazdy, co wpływa na ich dużą trwałość. W autach elektrycznych, w tym na przykład w modelu Ford Mustang Mach-E, zastosowano ponadto innowacyjny system odzyskiwania energii – dzięki niemu w akumulatorze magazynowana jest dodatkowa energia, pozyskiwana w trakcie zwalniania pojazdu. Zapewnia to nie tylko wzrost wydajności silnika, ale również wolniejsze nawet o 2-3 razy w porównaniu do aut spalinowych zużywanie się klocków i tarcz hamulcowych. Dzięki temu auto elektryczne jest trwałe i niezawodne.

Ford Mustang Mach-E
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Ford Mustang Mach-E

O czym musimy pamiętać, eksploatując auto elektryczne? Koszt eksploatacji samochodu z napędem elektrycznym obejmuje jedynie:

  • coroczny przegląd, w trakcie którego sprawdzany jest ogólny stan podzespołów oraz dochodzi do wymiany filtra kabinowego i płynów eksploatacyjnych (hamulcowego, kabinowego) – koszt takiego przeglądu jest o około połowę niższy w porównaniu do aut spalinowych [1],
  • wymianę płynu chłodzącego baterię, realizowaną co około 4 lata,
  • wymianę oleju w przekładni – co 100-120 tys. km.

 

I to w zasadzie tyle. Wielu kierowców wyraża obawy o stan akumulatorów, dlatego uspokajamy – przy normalnej eksploatacji, a więc gdy odpowiednio o nie dbamy, wytrzymają one przebiegi rzędu 300 tys. km, a nawet więcej. Oznacza to ponad 20 lat spokojnej jazdy bez potrzeby wymiany baterii.

Jak widzimy, koszt utrzymania samochodu elektrycznego, tak jak w przypadku konstrukcji Forda, nie jest duży. Elektryk nie generuje wielu wydatków związanych z wymianą elementów eksploatacyjnych czy usuwaniem awarii, które są niezbędne w autach z tradycyjnym napędem.

Koszt jazdy samochodem spalinowym i elektrycznym

To, co przemawia na korzyść elektryków, to również wysoka ekonomika, jeśli chodzi o codzienne podróże. W dobie wysokich cen energii i paliw niewątpliwie zależy nam na tym, aby poruszać się naszymi samochodami możliwe najtaniej. Auto elektryczne jest skuteczną odpowiedzią na wyzwania z tym związane.

Porównajmy koszt jazdy samochodem elektrycznym i spalinowym, przyjmując, że średnia cena:

  • paliw (PB 95 oraz oleju napędowego) wynosi 7,28 zł [2] – koszt przejechania 100 km przy zużyciu na poziomie 7 litrów to około 51 zł,
  • za 1 kWh to 0,77 zł [3] – na przykład Ford Mustang Mach-E na każde 100 km zużywa około 17–21 kWh, co oznacza, że taki dystans pokonamy dzięki niemu za około 13–16 zł, czyli kilkukrotnie mniej w porównaniu do samochodów benzynowych czy Diesla.

 

Aż 80% kierowców w Polsce dziennie porusza się na dystansie nie dłuższym niż 50 km[4]. Ford Mustang Mach-E dysponuje zasięgiem na poziomie nawet 600 km. Oznacza to, że możemy nim wielokrotnie jeździć do pracy, ponosząc znacznie niższe wydatki niż gdybyśmy zdecydowali się na któryś z modeli spalinowych.

Jeśli posiadamy w domu instalację fotowoltaiczną, wykorzystywaną do zasilania stacji ładowania, takiej jak na przykład wallbox, koszty utrzymania samochodu elektrycznego jeszcze spadają – nawet do poziomu 7 zł na 100 km. Czy można liczyć na większą oszczędność, jeśli chodzi o współczesną motoryzację? Zdecydowanie nie.

Ładowanie Forda Mustanga Mach-E
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Ładowanie Forda Mustanga Mach-E

Dlaczego wybrać elektryka? Decyduje trwałość oraz niskie koszty eksploatacji samochodu elektrycznego

To, co przemawia za wyborem elektryka i co stanowi o jego dużej konkurencyjności względem tradycyjnych aut, to wysoka ekonomika jazdy. Nie musimy ponosić wielu kosztów związanych z obsługą i naprawą naszego samochodu, gdyż, ze względu na małą liczbę elementów ruchomych, odpada szereg czynności eksploatacyjnych. Duża wydajność silnika wpływa na mniejsze zużycie elementów. Elektryk to również samochód, który pochłania niewielkie wydatki, jeśli chodzi o zasilanie akumulatora.

Koszt jazdy samochodem elektrycznym, porównując go z autami spalinowymi, jest niewielki. Możemy tego doświadczyć, wybierając na przykład Mustanga Mach-E. Rewolucja, jeśli chodzi o elekltromobilność, to jednak dopiero początek – do 2024 r. Ford ma zamiar wprowadzić na rynek europejski kolejne trzy modele aut osobowych, które będą równie ekonomiczne, co ikoniczny Mustang.

Źródła:

 

  1. https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/8165055,samochod-elektryczny-spalinowy-utrzymanie-koszty-benzyna-diesel.html
  2. https://www.e-petrol.pl/notowania
  3. https://www.rachuneo.pl/artykuly/wzrost-cen-pradu
  4. https://pspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/barometr_nowej_mobilnosci_2021_raport.pdf
  5. https://kb.pl/porady/koszty-zakupu-i-eksploatacji-samochodu-elektrycznego-i-spalinowego-porownanie/

Artykuł sponsorowany Ford Polska
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie