Technika w motorsporcie

Podziel się:

Tydzień w motorsporcie #26

Ford ma wszystko by wrócić do WRC i wygrywać, wystarczy odpowiednia decyzja na samej górze. Alonso rozważa odejście z F1, ale nie z powodu silników Hondy. Natomiast Ferrari prawdopodobnie nie ma następcy Kimiego Räikkönena, co może przedłużyć jego karierę na szczycie motorsportu.

Tydzień w motorsporcie #19

Ferrari wygrało drugi wyścig Formuły 1 w tym sezonie, a Toyota pierwszy w sezonie WEC. Szkoda, że nie mogliśmy oglądać w akcji Roberta Kubicy, za to wiemy już, że zobaczymy na Indy 500 Fernando Alonso.

Tydzień w motorsporcie #15

Polak trafił do NASCAR, zespoły WTCC zaprezentowały się przed rozpoczęciem sezonu, Force India na serio pokazała różowy bolid, a McLaren ma bardzo poważne problemy z silnikiem Hondy.

Tydzień w motorsporcie #14

W minionym tygodniu pożegnaliśmy dwóch motorsportowych mistrzów świata, mogliśmy podsumować przedsezonowe testy Formuły 1 i poznać zwycięzcę trzeciej rundy WRC.

Tydzień w motorsporcie #7

Sébastien Ogier zwycięża w Rajdzie Monte Carlo, Toto Wolff zdradza, dlaczego podpisał kontrakt z Bottasem tylko na rok, a Audi ponownie angażuje się w rallycrossowe mistrzostwa świata. Podsumowujemy miniony tydzień w motorsporcie.

Efekt Coandy – w służbie Formuły 1

Po sezonie 2011 w Formule 1 FIA zabroniła stosowania dmuchanych dyfuzorów, które były wspomagane przez gazy wylotowe silnika. Świat Formuły 1 nie byłby jednak sobą, gdyby nie znalazł sposobu na obejście przepisów. Z pomocą przyszedł efekt Coandy, zjawisko odkryte ponad 100 lat temu. Na czym ono polega i jak znalazło się w świecie Formuły 1?

Walka o trakcję – zawieszenia w sportach motorowych [część 2]

Nie ulega wątpliwości, że najważniejszym elementem zawieszenia jest amortyzator. Odpowiednie ustawienie jego charakterystyki jest bardzo trudnym i pracochłonnym procesem. Sam w sobie nie jest on jednak w stanie zapewnić idealnego prowadzenia i musi współgrać z pozostałymi elementami zawieszenia jak sprężyny czy drążki reakcyjne.

Walka o trakcję - zawieszenia w sportach motorowych [część 1]

Czołowi zawodnicy w takich sportach motorowych jak wyścigi samochodowe czy rajdy znacznie bardziej cenią sobie odpowiednio dobrane zawieszenie, aniżeli moc silnika. To dzięki niemu opona utrzymuje kontakt z nawierzchnią i na nic w samochodzie duża moc, jeśli nie może być skutecznie przenoszona na podłoże. Trzeba również zaznaczyć, że ustawienie zawieszenia to nie tylko regulacja amortyzatorów i sprężyn, ale także stabilizatorów, dobór kąta pochylenia kół czy odpowiednia regulacja ich geometrii.

Bezpieczne siedzenie - fotele kubełkowe

W samochodach profesjonalnie przygotowanych do sportów motorowych bezpieczeństwo zawodnika zapewniają dwa podstawowe elementy – szelkowe pasy bezpieczeństwa oraz specjalne fotele. O „szelkach” już pisaliśmy. Pora przyjrzeć się „kubłom”.

Szelki - czyli sportowe pasy bezpieczeństwa

Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest w naszym kraju obligatoryjne i z pewnością niejednokrotnie uratowały one życie wielu ludziom. W samochodach produkowanych seryjnie montowane są 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. W autach przygotowywanych do sportu pasy są bardziej rozbudowane i stanowią nie tylko element bezpieczeństwa. Bez nich, niemożliwa byłaby w ogóle sportowa jazda samochodem.

Mocarny "rękaw" - hydrauliczny hamulec ręczny

Hamulec postojowy, nazywany potocznie hamulcem ręcznym, większości kierowców przez cały czas użytkowania samochodu służy wyłącznie do tego, na co sama nazwa wskazuje – unieruchamiania pojazdu podczas postoju. Ewentualnie wykorzystywany jest podczas ruszania na wzniesieniu. Jednak my, miłośnicy motoryzacji, znamy znacznie lepsze jego zastosowanie.

Lepiej, szybciej, pewniej - sportowe kierownice

Kierownica w samochodzie jest przedłużeniem naszych rąk. W samochodzie cywilnym musi być ona wygodna, najlepiej wielofunkcyjna i przyjemna w dotyku. W samochodzie wyczynowym musi przede wszystkim znajdować się w odpowiedniej odległości od kierowcy i zapewnić stały oraz pewny kontakt z dłońmi.

Bezpieczny wypadek - klatki bezpieczeństwa

Przygotowując samochód do sportu, skupiamy się głównie na dwóch parametrach: osiągi i bezpieczeństwo. O ile oszczędności w pierwszym obszarze mogą skończyć się co najwyżej nieukończonym wyścigiem/rajdem, o tyle zaoszczędzenie paru złotych na elementach zapewniających bezpieczeństwo załodze, może skończyć się tragicznie. Przyjrzyjmy się zatem jednemu z najważniejszych elementów tej grupy – klatce bezpieczeństwa.

FIA walczy z EBD w F1 [technika wyścigowa odc. 43]

Większość (jeśli nie wszystkie) zespołów Formuły 1 korzysta z tzw. dmuchanego dyfuzora. Choć FIA częściowo udało się ograniczyć działanie EBD (Exhaust Blown Diffuser), to działacze nie ustają w zwalczaniu tego „zjawiska”.

Hamulce Red Bulla RB7 [technika wyścigowa odc. 42]

Co prawda największy postęp w Formule 1 odbywa się w dziedzinie aerodynamiki, ale także inne kierunki w F1 są bardzo ważne. Ostatnio zespół Red Bull ostro pracował nad usprawnieniami układu hamulcowego.

Doładowanie w Audi R18 TDI [technika wyścigowa odc. 41]

Większość spośród specjalistów związanych z wyścigami długiego dystansu była święcie przekonana o tym, że R18 TDI wzorem starszych braci ma podwójne turbodoładowanie. Aż tu…

Zmiany w Astonie Martinie AMR-One [technika wyścigowa odc. 40]

Tak samo jak Audi i Peugeot, Aston Martin wciąż ulepsza swój bolid, który w tej chwili nie należy do najszybszych aut napędzanych silnikiem benzynowym. Oto jedna z modyfikacji.

Aston Martina AMR-One – krótka analiza konstrukcji [technika wyścigowa odc. 38]

Wydaje się, że Aston Martin AMR-One będzie najszybszym bolidem klasy LMP1 zasilanym benzyną, który wystartuje w 24H Le Mans. Warto więc poznać trochę jego budowę.

O poziom wyżej, czyli HPD ARX-01e [technika wyścigowa odc. 37]

Po wycofaniu się z Formuły 1 Honda skupia swoją uwagę na wyścigach długodystansowych. Najnowszy model ARX-01e jest ewolucją 01c, ale zmiany są tak duże, że można śmiało mówić o dwóch różnych bolidach.

Zmiany w Peugeotach 908 [technika wyścigowa odc. 36]

Podobnie jak Audi testuje i modyfikuje R18, tak Peugeot bada i przerabia 908. Podczas testów na Monzie pod koniec marca można było zauważyć kilka zmian we francuskim bolidzie.