Układ wydechowy i dolotowy

Podziel się:

Filtr powietrza. Drobiazg, o którym zapominamy

Filtr powietrza jest tak banalną częścią eksploatacyjną, że nierzadko serwisując samochód samodzielnie zapominamy o nim. Choć kosztuje tylko kilkadziesiąt złotych, a jego wymiana trwa kilka minut, to pełni on niezwykle ważną funkcję, wpływając bezpośrednio na trwałość silnika.

Co to jest AdBlue?

To płynny i czysty roztwór mocznika w wodzie demineralizowanej o stężeniu 32,5 proc. Bierze udział w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych tlenków azotu.

Sportowe filtry powietrza - czy warto je stosować?

Koniec lat 90. i początek XXI wieku to okres dynamicznego rozkwitu rynku sportowych akcesoriów w Polsce. Wówczas do sklepów trafiły gadżety takie jak stożkowe filtry powietrza, sportowe świece, magnetyzery, tłumiki, rozpórki i inne części służące do tuningu, które dawały ich właścicielom poczucie posiadania lepszego samochodu. Niektóre z tych rzeczy nie są już traktowane poważnie, inne przetrwały z uwagi na oczywiste korzyści jakie dają. Jedną z tych, które nadal są w powszechnym użyciu jest sportowy filtr powietrza. Czy warto w niego inwestować?

Płyny do układów wydechowych - czym się różni AdBlue od Eolys?

AdBlue i Eolys to dwa najpopularniejsze płyny stosowane w układach oczyszczania spalin. Nie są jednak płynami zamiennymi, a co więcej, stosuje się je do różnych układów. Co powinieneś o nich wiedzieć?

Przepływomierze masowe powietrza (MAF) – zasada działania i usterki

Odkąd w samochodach pojawiły się układy wtryskowe, wraz z nimi jednym z elementów osprzętu silnika jest przepływomierz. Jego ewolucja postępowała wraz z ewolucją układu zasilania i dziś jest to już tylko nieduży czujnik, który potrafi zmierzyć ilość powietrza wpadającego do silnika. Jak ważną rolę pełni, jak działa oraz co się dzieje gdy nie działa? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Awaria sondy lambda - prawidłowa diagnoza to klucz do sukcesu

Sondy lambda to dziś obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu, a pojawiły się już dawno temu. Nierzadko przysparzają nie lada kłopotów, zwłaszcza użytkownikom samochodów zasilanych paliwem LPG. Nie każdy wie, że sonda lambda jest nie tylko niezbędna do prawidłowej pracy silnika, ale też ulega naturalnemu zużyciu.

Chłodnica układu EGR – co warto o niej wiedzieć?

O zaworze EGR napisałem już w zasadzie wszystko, co przeciętny użytkownik powinien o nim wiedzieć. Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że w silnikach Diesla coraz częściej stosuje się chłodnice układu EGR. Warto dowiedzieć się jak działają, ponieważ ich uszkodzenie może doprowadzić do ogromnych, a jednocześnie niepotrzebnych wydatków.

Filtr cząstek stałych - wymiana, naprawa, usunięcie?

Filtr cząstek stałych jest bez wątpienia bardzo kosztownym elementem układu wydechowego współczesnego samochodu z silnikiem Diesla. Zakup nowego to koszt kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Są jednak inne sposoby rozwiązania tego problemu.

Co skraca żywotność filtra cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych wciąż budzi kontrowersje z dwóch zasadniczych powodów: jest drogi w zakupie i eksploatacji oraz zużywa się szybciej, niż byśmy chcieli. Producenci obiecują przebiegi rzędu 80, 150 i więcej tysięcy kilometrów, ale nierzadko już po połowie tego przebiegu filtr się poddaje. Nie zawsze jest to wina dostawcy filtra czy producenta auta, ale użytkownika. Możemy wpłynąć na przedłużenie życia DPF. W jaki sposób?

Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy i problemy z tym związane

Dziś zajmiemy się podstawowym problemem filtrów cząstek stałych, czyli ich zapełnieniem przez zalegającą sadzę. Na szczęście producenci zadbali o samoczynną regenerację filtra. Jak to działa?

Filtr cząstek stałych – czym jest i do czego służy?

Filtr cząstek stałych to jedno z tych urządzeń we współczesnym samochodzie z silnikiem Diesla, które budzi największą grozę. Nie turbosprężarka, nie koło dwumasowe czy wtryskiwacze, tylko właśnie filtr cząstek stałych jest nierzadko najdroższy. Czy naprawdę jest potrzebny i czy da się z nim żyć?

Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik

W silnikach spalinowych, w szczególności z zapłonem iskrowym, istotny jest skład mieszanki paliwowo-powietrznej. To między innymi od niego zależy, czy jednostka napędowa pracuje poprawnie i czy nie zużywa nadmiernej ilości paliwa.

Jak wymienić filtr powietrza – poradnik

Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności eksploatacyjnych.

Płuca samochodu - wszystko o filtrach powietrza

Aby zapobiec uszkodzeniom silnika, powietrze, które do niego trafia, musi być wcześniej oczyszczone z drobnych pyłów. Z kolei powietrze kierowane do kabiny pasażerskiej oczyszczane jest zarówno z cząstek stałych, jak i szkodliwych substancji w formie gazowej. W obu przypadkach kluczową rolę odgrywa filtr powietrza.

Reaktor katalityczny (katalizator). Po co się go montuje? Co mu nie służy? Czy zawsze można go wyciąć?

Reaktor katalityczny, zwany potocznie katalizatorem, to jeden z istotniejszych elementów współczesnych układów wydechowych stosowany niemal w każdym obecnie sprzedawanym aucie. Po co się go stosuje? Jak działa i dlaczego się psuje?

Filtr cząstek stałych - dlaczego się zapycha i jak się go pozbyć? [poradnik]

Jeszcze kilka lat temu eksploatacja samochodów z silnikami Diesla była łatwa, tania i nie wymagała zbyt częstych ingerencji serwisu. Niestety, dynamika starych jednostek wysokoprężnych pozostawiała wiele do życzenia. Dziś jest ona wręcz rewelacyjna, pojawiły się jednak problemy z awaryjnością.

Sportowe układy wydechowe - ogólna charakterystyka

Seryjny układ wydechowy zawsze musi być kompromisem pomiędzy odpowiednim wyciszeniem i jak najmniejszym spadkiem mocy. Wszelkie bowiem przeszkody, jakie napotykają spaliny w postaci katalizatora lub tłumików, stawiają niepożądany opór bądź powodują turbulencje. W sportach zależy konstruktorom przede wszystkim na zoptymalizowaniu osiągów silnika i spełnieniu regulaminowego poziomu hałasu.

Reaktor katalityczny - czyli nasz stary dobry "katalizator"

Reaktor katalityczny jest aktualnie tak naturalną częścią układu wydechowego, jak podłoga w samochodzie. Jeśli któregoś z tych elementów nie ma, to znaczy, że mamy do czynienia z wiekowym autem. Żaden seryjnie produkowany teraz samochód nie wyjeżdża z fabryki bez reaktora katalitycznego, a tym bardziej bez podłogi. O ile ta nie skrywa większych tajemnic, o tyle reaktor katalityczny wciąż pozostaje dla wielu "katalizatorem" o nieznanej budowie.

Poprawiamy układ dolotowy powietrza

Modyfikacje samochodów nie zawsze muszą pochłaniać worki pieniędzy i dziesiątki godzin pracy w warsztacie. Niektóre ulepszenia przy odrobinie zdolności manualnych i zdrowym rozsądku jesteśmy w stanie przeprowadzić sami. Sztuka polega jedynie na tym, aby poprawić „fabrykę”, a nie pogorszyć.

Przepływomierze powietrza - czyli jak zmierzyć powietrze

W idealnej mieszance paliwowo-powietrznej na każdy kilogram paliwa przypada 14,7 kg powietrza. O takiej mieszance mówimy, że ma skład stechiometryczny. Jak w takim razie zapewnić silnikowi dostarczanie takiej mieszanki? Dużą rolę w tej operacji odgrywa przepływomierz.