Silnik

Podziel się:

Kontrolka check engine i kontroli trakcji – dlaczego dwie, a nie jedna?

Kontrolka silnika – check engine – informuje kierowcę o nieprawidłowej pracy jednostki napędowej, ale czasami wraz z nią zapala się inna kontrolka, informująca o awarii systemu przeciwpoślizgowego. Dlaczego tak jest, że świecą się obie, a niekiedy ta druga gaśnie i znów się pojawia?

Najpierw przywróć moc, zanim ją podniesiesz. W dieslach to szczególnie ważne

Osoby, które chcą podnosić moc silnika, zwłaszcza możliwie niskim kosztem, popełniają jeden prosty błąd – nie przywracają na wstępie tej, którą deklaruje producent. Radość z wykonania tuningu nie potrwa długo, zwłaszcza w przypadku diesla, tak podatnego na modyfikacje. Przez montaż chipa czy zrobiony "po kosztach" chiptuning można silnikowi po prostu zaszkodzić.

Nietrwałe łańcuchy rozrządu. W których autach trzeba je wcześnie wymieniać?

Zasadniczo łańcuch rozrządu jest dożywotnim elementem silnika, a niemal wszyscy producenci przewidują jego wymianę tylko w wyjątkowych sytuacjach. Ostatnie lata pokazują jednak, że jest zupełnie inaczej. Oto lista popularnych silników, w których z łańcuchem rozrządu trzeba obchodzić się jak z jajkiem i wymieniać go dość często.

Grzanie auta na postoju to znany dylemat w zimie. Zobacz, co zyskujesz, a czym ryzykujesz

Rozgrzewanie auta na postoju, by przy okazji nagrzać wnętrze, czy podczas jazdy, by oszczędzić paliwo i silnik? Ten dylemat ma wielu kierowców, kiedy zaczynają się pierwsze mrozy. Postanowiłem zebrać wszystkie argumenty za i przeciw, aby każdy mógł podjąć świadomą decyzję.

Silnik M57 od BMW to diesel wszech czasów. Do ścigania, do nissana, do jeepa i strażackiej hybrydy

Kiedy w Stanach Zjednoczonych za najlepsze diesle do popularnych pick-upów uznaje się te od Cumminsa, to w Europie nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, która konstrukcja zasługuje na najwyższą ocenę. To 3-litrowy diesel BMW oznaczony kodem M57, który zadebiutował w 1998 r. i zmotoryzował nie tylko auta tej marki. Ceniony przez użytkowników i tunerów ma opinię pancernego.

Diesel V8 może okazać się wtopą. Nie ma tanich i niezawodnych

Opisując diesle V8, wszystkie można sprowadzić do jednego zdania: będą generowały wysokie koszty. To niemal pewne, ale nawet wśród tych silników są konstrukcje lepsze i gorsze, które można polecić, a także z różnych powodów odradzić. Co warto o nich wiedzieć, by nie trafić na minę?

Trwałe silniki benzynowe. Padają ostatnie bastiony, rosną koszty napraw

Jeszcze kilka lat temu chętnie szukaliśmy benzyniaków jako alternatywy dla skomplikowanych diesli. Bezpieczniejszej, tańszej, dającej spokój użytkowania. Można je było tanio naprawić lub nawet wymienić, a kiedy spalały za dużo - także zagazować. Powoli się to kończy. Silniki benzynowe, takie jak je pamiętamy, przechodzą do historii.

Najbardziej niezawodne silniki: 7 takich, przy których "nie trzeba nic robić"

Spotkaliście się z określeniem "w tym silniku nie ma się co psuć"? Jeśli tak, to prawdopodobnie mowa była o jednym z tych, które tu wymieniam. Wybrałem 7 współczesnych jednostek napędowych, które są tak proste i dopracowane, że nie wymagają niczego poza regularnym podstawowym serwisem.

Rozrząd w silniku Audi 3.0 TDI to szaleństwo. Naprawa może kosztować majątek

Jeżeli szukasz informacji na temat napędu rozrządu w dość popularnym silniku Volkswagena 3.0 TDI, to z pewnością trafisz na popularną opinię o następującej treści: "rozrząd w 3.0 V6 TDI stworzył jakiś chory skur…”. Sprawdziliśmy, czy rzeczywiście jest to aż tak kłopotliwy mechanizm, jak się powszechnie o nim mówi. Niestety nie mamy dobrych wieści.

Silnik 1.9 TDI (ARL i ASZ) jest jak sportowy diesel. Fabryczny wytrzyma 300 KM mocy

Jednostka Volkswagena 1.9 TDI sama w sobie jest kultowa nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Niemczech. Jednak jej odmiana o oznaczeniu ARL jest szczególnie lubiana, a rozpoznacie ją po czerwonych literach TDI. Dziś kilka słów o niej i o słabszym bracie ASZ.

Silnik 1.6 THP - czy warto kupić auto z taką jednostką?

Prince (ang. książę) – tak nazwano rodzinę silników koncernu PSA opracowaną wspólnie z BMW, która zadebiutowała w Mini Cooperze S. Potem trafiła do samochodów Citroëna, Peugeota i na koniec BMW. Uznany za pełen wad motor stanowi ciekawą, choć ryzykowną propozycję. Czy warto kupić samochód z taką jednostką?

Silnik Volkswagena 1.9 SDI w cieniu legendy TDI. Milion km przebiegu to nie problem

Silnik 1.9 TDI to legenda, ale i historia, natomiast motor o oznaczeniu SDI nie miał takiej reklamy i pracował sobie spokojnie w cieniu sławnego brata. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, jak dobrą i niezawodną jest jednostką. Co się psuje? Nic.

Jak to jest z tymi dieslami? Cała prawda o ich eksploatacji (i kosztach)

Nierzadko czytacie w różnych publikacjach i sam też używam tego określenia w swoich o tym, że jakiś diesel ma typowe przypadłości takich silników. Czym one są, jak często się zdarzają i jak duże jest ryzyko, że przydarzą się tobie?

Oleje niskopopiołowe będziemy stosować coraz częściej. Powodem filtry cząstek stałych

Oleje niskopopiołowe to specjalnie opracowane środki smarne do współpracy z katalizatorami oraz filtrami DPF i GPF. Mają skład gwarantujący przedłużenie żywotności filtrów, a ich niestosowanie zakończy się szybkim zapchaniem filtra.

Co to jest filtr GPF w aucie benzynowym? Zasada działania i skutki stosowania

Filtry GPF, czyli odpowiedniki DPF i FAP w silnikach benzynowych, pełnią dokładnie tę samą funkcję co w dieslach, ale pracują w innych warunkach. Ma to swoje zalety, ale w przyszłości mogą pojawić się problemy. Tak czy inaczej, filtry te stają się standardem, więc warto je zrozumieć.

Ile kosztuje wypalanie sadzy i czyszczenie filtra DPF?

Filtr cząstek stałych (DPF) nie jest urządzeniem niezniszczalnym. Z czasem dochodzi do jego zanieczyszczenia. Jednak nie musimy od razu go wymieniać. Alternatywą dla tej kosztownej operacji jest poddanie filtra cząstek stałych czyszczeniu lub procesowi wypalania sadzy. Jak to wygląda w praktyce i ile kosztuje?

Profilaktyczna wymiana panewek silnika 1.5 dCi ma sens. Zobacz, dlaczego warto to robić

Niezwykle popularny silnik Diesla 1.5 dCi jest montowany w przeróżnych samochodach od prawie 20 lat. Chwalony za bardzo niskie zużycie paliwa, znany jest też z pewnej wady - przyspieszonego zużycia panewek. W praktyce może dojść do zatarcia, ale wbrew pozorom nie jest to duży problem. Pomaga wymiana panewek raz na jakiś czas.

Samochód z silnikiem 1.8 TSI/TFSI to ryzykowny wybór. Jednak nie każda jego wersja

Samochodów z Grupy VW z silnikami 1.8 TSI/TFSI stale przybywa na rynku wtórnym, ale jednostka ta została okryta złą sławą przez problemy ze spalaniem oleju. Wielu zadaje sobie proste pytanie: czy zaryzykować i kupić takie auto? Podpowiadamy, jak ten dylemat rozwikłać.

Jak przebiega regeneracja rozrusznika?

Rozrusznik to dość drogie urządzenie, które jednak w większości przypadków da się naprawić lub zregenerować. Zwykle kosztuje to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, nierzadko znacznie mniej niż nowa część.

Jak zapobiegać zjawisku LSPI? Najprostsza metoda kosztuje mniej niż 200 zł

Aby zapewnić ochronę przed LSPI małym silnikom benzynowym z turbodoładowaniem, firmy olejowe przygotowały oleje w specyfikacji API SN Plus, które zapobiegają powstawaniu tzw. gorących punktów w cylindrze. Dzięki temu nie dochodzi do niekontrolowanego i gwałtownego spalania superstukowego. Jeśli kupujesz nowe auto z takim silnikiem, to tę wiedzę po prostu musisz mieć.