Silnik

Podziel się:

System start-stop w praktyce, czyli ekologia kontra trwałość silnika

System start-stop to jedno z najbardziej irytujących rozwiązań we współczesnych samochodach, a jednocześnie jedno z najlepiej wpływających na realne zużycie paliwa i emisję spalin. Niestety, jest szkodliwe dla silnika i jego osprzętu, a bywa także niebezpieczne.

"Masło" w oleju silnikowym. To nic groźnego, ale nie należy bagatelizować

Przestraszony czytelnik zapytał o coś dziwnego, co znalazł pod korkiem wlewu oleju. Była tam żółta masa, która przypominała masło. Po krótkiej rozmowie uspokoił się. Sprawdź, czy w twoim aucie nie ma czegoś podobnego.

Dawniej było lepiej? Mechanicy nie mają wątpliwości co do nowoczesnych benzyniaków

Nowoczesny silnik benzynowy to dziś nie taka prosta maszyna - z wtryskiem bezpośrednim, nierzadko doładowaniem i mocno rozbudowanym układem oczyszczania spalin konstrukcja przypomina diesle. Czy faktycznie takie silniki są bardziej ryzykowne i mniej trwałe niż dawniej? Mechanicy nie mają wątpliwości.

5 silników benzynowych z piekła rodem. Wspólną cechą jest wtrysk bezpośredni

Kiedy producenci samochodów zaczęli eksperymentować w drugiej połowie lat 90. z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wychodziło im to różnie. Na początku raczej źle. Niestety, trochę naprodukowano takich aut i sporadycznie trafiają one na sprzedaż. Lepiej ich unikać, choć małe wyjątki są.

Nie tak złe, jak mówią. 6 silników, których nie warto skreślać

Konstruktorzy silników po 2000 r. radzili sobie już całkiem nieźle z wtryskiem bezpośrednim. Choć nie są to wybitne jednostki, to zakup auta z jednym z 6 opisanych silników nie musi być błędem. Nie tylko można je normalnie serwisować, ale nawet da się wyposażyć w instalację autogazu.

Samochody z najlepszymi silnikami turbo. Trwałe, proste i można je zagazować

Są dynamiczne, trwałe i niezawodne, a także tanie w naprawach. Montowano je w stosunkowo tanich obecnie autach. Wbrew pozorom doładowanie nie musi świadczyć o downsizignu. Oto 7 silników benzynowych z turbo, które można kupić bez obaw o ryzyko poważnych usterek, a na koniec założyć instalację LPG.

Kontrolka check engine i kontroli trakcji – dlaczego dwie, a nie jedna?

Kontrolka silnika – check engine – informuje kierowcę o nieprawidłowej pracy jednostki napędowej, ale czasami wraz z nią zapala się inna kontrolka, informująca o awarii systemu przeciwpoślizgowego. Dlaczego tak jest, że świecą się obie, a niekiedy ta druga gaśnie i znów się pojawia?

Najpierw przywróć moc, zanim ją podniesiesz. W dieslach to szczególnie ważne

Osoby, które chcą podnosić moc silnika, zwłaszcza możliwie niskim kosztem, popełniają jeden prosty błąd – nie przywracają na wstępie tej, którą deklaruje producent. Radość z wykonania tuningu nie potrwa długo, zwłaszcza w przypadku diesla, tak podatnego na modyfikacje. Przez montaż chipa czy zrobiony "po kosztach" chiptuning można silnikowi po prostu zaszkodzić.

Nietrwałe łańcuchy rozrządu. W których autach trzeba je wcześnie wymieniać?

Zasadniczo łańcuch rozrządu jest dożywotnim elementem silnika, a niemal wszyscy producenci przewidują jego wymianę tylko w wyjątkowych sytuacjach. Ostatnie lata pokazują jednak, że jest zupełnie inaczej. Oto lista popularnych silników, w których z łańcuchem rozrządu trzeba obchodzić się jak z jajkiem i wymieniać go dość często.

Grzanie auta na postoju to znany dylemat w zimie. Zobacz, co zyskujesz, a czym ryzykujesz

Rozgrzewanie auta na postoju, by przy okazji nagrzać wnętrze, czy podczas jazdy, by oszczędzić paliwo i silnik? Ten dylemat ma wielu kierowców, kiedy zaczynają się pierwsze mrozy. Postanowiłem zebrać wszystkie argumenty za i przeciw, aby każdy mógł podjąć świadomą decyzję.

Silnik M57 od BMW to diesel wszech czasów. Do ścigania, do nissana, do jeepa i strażackiej hybrydy

Kiedy w Stanach Zjednoczonych za najlepsze diesle do popularnych pick-upów uznaje się te od Cumminsa, to w Europie nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, która konstrukcja zasługuje na najwyższą ocenę. To 3-litrowy diesel BMW oznaczony kodem M57, który zadebiutował w 1998 r. i zmotoryzował nie tylko auta tej marki. Ceniony przez użytkowników i tunerów ma opinię pancernego.

Diesel V8 może okazać się wtopą. Nie ma tanich i niezawodnych

Opisując diesle V8, wszystkie można sprowadzić do jednego zdania: będą generowały wysokie koszty. To niemal pewne, ale nawet wśród tych silników są konstrukcje lepsze i gorsze, które można polecić, a także z różnych powodów odradzić. Co warto o nich wiedzieć, by nie trafić na minę?

Trwałe silniki benzynowe. Padają ostatnie bastiony, rosną koszty napraw

Jeszcze kilka lat temu chętnie szukaliśmy benzyniaków jako alternatywy dla skomplikowanych diesli. Bezpieczniejszej, tańszej, dającej spokój użytkowania. Można je było tanio naprawić lub nawet wymienić, a kiedy spalały za dużo - także zagazować. Powoli się to kończy. Silniki benzynowe, takie jak je pamiętamy, przechodzą do historii.

Najbardziej niezawodne silniki: 7 takich, przy których "nie trzeba nic robić"

Spotkaliście się z określeniem "w tym silniku nie ma się co psuć"? Jeśli tak, to prawdopodobnie mowa była o jednym z tych, które tu wymieniam. Wybrałem 7 współczesnych jednostek napędowych, które są tak proste i dopracowane, że nie wymagają niczego poza regularnym podstawowym serwisem.

Rozrząd w silniku Audi 3.0 TDI to szaleństwo. Naprawa może kosztować majątek

Jeżeli szukasz informacji na temat napędu rozrządu w dość popularnym silniku Volkswagena 3.0 TDI, to z pewnością trafisz na popularną opinię o następującej treści: "rozrząd w 3.0 V6 TDI stworzył jakiś chory skur…”. Sprawdziliśmy, czy rzeczywiście jest to aż tak kłopotliwy mechanizm, jak się powszechnie o nim mówi. Niestety nie mamy dobrych wieści.

Silnik 1.9 TDI (ARL i ASZ) jest jak sportowy diesel. Fabryczny wytrzyma 300 KM mocy

Jednostka Volkswagena 1.9 TDI sama w sobie jest kultowa nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Niemczech. Jednak jej odmiana o oznaczeniu ARL jest szczególnie lubiana, a rozpoznacie ją po czerwonych literach TDI. Dziś kilka słów o niej i o słabszym bracie ASZ.

Silnik 1.6 THP - czy warto kupić auto z taką jednostką?

Prince (ang. książę) – tak nazwano rodzinę silników koncernu PSA opracowaną wspólnie z BMW, która zadebiutowała w Mini Cooperze S. Potem trafiła do samochodów Citroëna, Peugeota i na koniec BMW. Uznany za pełen wad motor stanowi ciekawą, choć ryzykowną propozycję. Czy warto kupić samochód z taką jednostką?

Silnik Volkswagena 1.9 SDI w cieniu legendy TDI. Milion km przebiegu to nie problem

Silnik 1.9 TDI to legenda, ale i historia, natomiast motor o oznaczeniu SDI nie miał takiej reklamy i pracował sobie spokojnie w cieniu sławnego brata. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, jak dobrą i niezawodną jest jednostką. Co się psuje? Nic.

Jak to jest z tymi dieslami? Cała prawda o ich eksploatacji (i kosztach)

Nierzadko czytacie w różnych publikacjach i sam też używam tego określenia w swoich o tym, że jakiś diesel ma typowe przypadłości takich silników. Czym one są, jak często się zdarzają i jak duże jest ryzyko, że przydarzą się tobie?

Oleje niskopopiołowe będziemy stosować coraz częściej. Powodem filtry cząstek stałych

Oleje niskopopiołowe to specjalnie opracowane środki smarne do współpracy z katalizatorami oraz filtrami DPF i GPF. Mają skład gwarantujący przedłużenie żywotności filtrów, a ich niestosowanie zakończy się szybkim zapchaniem filtra.