Układ smarowania i chłodzenia

Podziel się:

Odpowietrzanie układu chłodzenia - jak to zrobić?

Pozbycie się zbędnego powietrza gwarantuje optymalną pracę układu chłodzenia. Układ może zapowietrzyć się zarówno przy niedoborze płynu i jego dolewce, jak i przy wymianie. Co należy zrobić, by usunąć powietrze?

Uszczelniacze do chłodnic - jak i czy w ogóle działają?

Uszczelniacze do chłodnic to niedrogie preparaty, które można stosować do prowizorycznej naprawy nieszczelności w układzie chłodzenia, których rozmiar nie przekracza 1,5 milimetra średnicy.

To nie jest podróbka oleju Motul. Tylko czy faktycznie jest syntetyczny?

Zaniepokojony czytelnik zapytał nas o różnice pomiędzy dwoma olejami marki Motul, które różnią się wyłącznie jednym napisem: "100% Synthetic" lub "Synthesis Technologie". Który z nich jest prawidłowy i czy ten drugi oznacza inną technologię czy może podróbkę? Czy rzeczywiście jest syntetyczny?

Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach

Od lat wśród kierowców, zwłaszcza tych starszych, panuje opinia, że wraz z przebiegiem silnik powinien pracować na coraz gęstszym oleju, a swój żywot kończyć na mineralnym. Prawda jest jednak zupełnie inna. Dziś nie są one już praktycznie stosowane. Dlaczego się więc je produkuje i powszechnie sprzedaje? Czy są sytuacje, kiedy rzeczywiście się przydają?

Wymiana oleju w silniku - jak często należy to robić?

Generalnie należy wymieniać olej po przebiegu i czasie określonym przez producenta, ale nie zawsze to podejście jest słuszne. Warto robić to raz w roku lub co 10-15 tys. km. Nie zawsze warto przestrzegać zaleceń producentów.

Co to jest olej low SAPS?

Inna nazwa to olej niskopopiołowy, stosowany do smarowania silników wyposażonych w filtr cząstek stałych.

Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę?

Producenci samochodów krok po kroku zmniejszają rekomendowaną do swoich silników lepkość olejów silnikowych, dzięki czemu obniża się wewnętrzne tarcie i zmniejszają się opory ruchu części, które współpracują z olejem. Jest jednak jeszcze spore grono użytkowników stosujących oleje o stosunkowo wysokiej lepkości nie tylko do samochodów starszych, ale też do sportowych. Tymczasem zima to zupełnie odmienne warunki niż lato i być może warto w tym okresie zastanowić się nad zmianą lepkości oleju?

Co warto wiedzieć o wentylatorach chłodnicy?

Wentylator chłodnicy to jedno z najprostszych urządzeń w samochodzie, a jednocześnie jeden z bardziej skomplikowanych elementów układu chłodzenia. To jego awarie są bardzo często przyczyną problemów z chłodzeniem silnika i jego przegrzewaniem.

Co powinieneś wiedzieć o pompie wody?

Do chłodzenia silników spalinowych potrzebna jest ciecz krążąca w układzie pomiędzy silnikiem a chłodnicą. Ciecz wprawia w ruch pompa cieczy chłodzącej, potocznie nazywana pompą wody. Dziś krótko i zwięźle przedstawimy wam ten właśnie element osprzętu silnika.

Elektroniczna kontrola oleju – czy warto jej zaufać?

Kontrola oleju bez otwierania maski jest możliwa. Co więcej, to rozwiązanie staje się powszechne. Czy kontrolowanie tak istotnego parametru jak poziom oleju w silniku można powierzyć elektronice i czy warto jej zaufać?

Za niskie lub zbyt wysokie ciśnienie oleju – co może być przyczyną?

Olej dla silnika jest jak krew dla człowieka. Analogicznie więc zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie jest bardzo szkodliwe. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?

Przyczyny ubywania oleju silnikowego

Olej to bez wątpienia krew silnika. Służy nie tylko do smarowania i zabezpieczenia przed tarciem jego elementów ruchomych, ale napełnia wiele innych, drobnych podzespołów wspomagających. Jego niewielki niedobór może być przyczyną zniszczenia jednostki napędowej, nierzadko pośrednio, co wcale nie wskazuje na olej.

Objawy i skutki awarii chłodnicy oleju

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że ich samochód jest wyposażony w chłodnicę oleju. Na szczęście taka wiedza nie jest do niczego potrzebna, bowiem chłodnica oleju jest elementem całkowicie bezobsługowym. Problem pojawia się wtedy, gdy dojdzie do awarii.

Termostaty fazowe – po co komplikować proste urządzenie?

Termostaty fazowe zdają się być kolejnym wymysłem producentów podnoszącym koszty potencjalnych napraw. W rzeczywistości pomagają utrzymać silnik w możliwie najlepszym zakresie temperatur, a to oznacza wyższą wydajność, niższe zużycie paliwa oraz niższą emisję spalin.

Termostat – zadania termostatów i celowość ich stosowania

Termostat regulujący temperaturę cieczy chłodzącej to jedno z najprostszych urządzeń w samochodzie. Jednak w najnowszych konstrukcjach nic nie jest proste. Nawet termostaty są już dość skomplikowanymi urządzeniami, współpracującymi ściśle z komputerem sterującym pracą silnika. Termostaty fazowe, bo o nich mowa, stosuje się coraz częściej i staje się to koniecznością. Jednak zanim dowiecie się czym są termostaty fazowe, przybliżę Wam podstawowe funkcje termostatów w ogóle.

Filtr oleju – budowa i zasada działania

Filtr oleju wymieniany zawsze wraz z olejem, z punktu widzenia użytkownika nie ma żadnego znaczenia. Jest częścią, o które w zasadzie się nie myśli, a jednak bardzo istotną. Jak to zwykle bywa, taki drobiazg pełni bardzo ważną rolę. Warto poznać jego budowę i zasadę działania by zdać sobie z tego sprawę.

Płyny chłodnicze - skład, rodzaje i eksploatacja

Omawialiśmy już budowę i zasadę działania układu chłodzenia cieczą oraz typowe awarie i problemy z nim związane. Najważniejszemu składnikowi układu chłodzenia postanowiliśmy poświęcić osobny materiał. Pod lupę bierzemy płyny chłodzące.

Awarie i problemy z układem chłodzenia cieczą

W zeszłym tygodniu przedstawiliśmy budowę i zasadę działania typowego układu chłodzenia silnika cieczą. Dziś poznacie typowe awarie chłodzenia i sposoby radzenia sobie z nimi.

Budowa i zasada działania układu chłodzenia cieczą

Dziś poznacie podstawowe elementy składające się na układ chłodzenia, jego rolę w samochodach i zasadę działania.

Jak samodzielnie wymienić olej silnikowy? [poradnik]

Wymiana oleju silnikowego w samochodzie nie jest trudna. Czynność tę można wykonać samodzielnie, pod warunkiem dysponowania odpowiednimi narzędziami i miejscem. Jeden czynnik może jednak sprawiać spore problemy - dostęp do filtra. Jeśli jest trudny, lepiej powierzyć tę czynność mechanikowi.