Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Co to są "drgania śmierci" (death wobble) w samochodzie?

W samochodzie terenowym wyposażonym w sztywny most napędowy z przodu niekiedy dochodzi do tzw. drgań śmierci. Zdarzają się one wówczas, gdy przednie koło najedzie na nierówność i wpadnie w potężne wibracje. Łatwo wtedy o utratę panowania nad autem. Co ciekawe, podobne zjawisko znają motocykliści pod nazwą shimmy.

Regeneracja maglownicy - czy warto i ile kosztuje?

Kiedy przekładnia kierownicza się zużyje, trzeba ją wymienić na nową lub zregenerować. To drugie jest nie tylko tańsze, ale także lepsze dla środowiska, ponieważ nie ma potrzeby produkowania drugiego elementu.

Przyczyny ściągania podczas jazdy na wprost. Zobacz, jakie obszary trzeba sprawdzić

Jedną z najbardziej irytujących, choć drobnych przypadłości w samochodzie, jest samoczynne skręcanie podczas jazdy na wprost. Sprawdź, co może być powodem tzw. ściągania.

Amortyzator w amortyzatorze, czyli hydrauliczne odbojniki. Niebawem staną się hitem

Czy słyszeliście już o hydraulicznych odbojnikach w zawieszeniu? Jeśli nie, to z pewnością usłyszycie, bo coraz częściej wspomina się o nich podczas premier nowych modeli samochodów. Skąd tak rosnąca popularność i co daje takie rozwiązanie?

Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce

Coraz częściej dochodzi do pękania sprężyn zawieszenia w starszych samochodach, nierzadko w kilkuletnich. Nie jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne, ale bardzo często kierowca nawet nie zdaje sobie sprawy z faktu, że do tego dochodzi. Również na przeglądzie nie zawsze jest to wykrywane.

Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?

Doświadczeni mechanicy twierdzą zgodnie, że badanie amortyzatorów na stacji diagnostycznej może być najwyżej pomocne, ale nie zawsze weryfikuje rzeczywisty stan. Tymczasem skuteczność ich działania znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zwłaszcza w okresie letnim, gdy jeździmy z wyższymi prędkościami, a po zimie i wczesnej wiośnie na dziurawych drogach amortyzatory dostają porządnie w kość.

Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami?

Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również wymianę sprężyn z reguły powinno się przeprowadzać parami. Zwykle jednak robimy to wtedy, gdy jedna z nich pęknie.

Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie?

Masa resorowana to samochód, który ma swoje zawieszenie separujące go od drogi, natomiast elementy zawieszenia i części z nimi związane takie jak koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną.

Co to jest belka skrętna?

Jest to rodzaj zawieszenia tylnego, które charakteryzuje się prostotą i kompaktową konstrukcją opartą na sztywnej belce łączącej obydwa koła. Belkę skrętną określa się mianem zawieszenia półzależnego.

Przyczyny hałasów w tylnym zawieszeniu

Pisałem już o hałasach i niepokojących objawach zużycia przedniego zawieszenia współczesnych samochodów. Teraz przejdźmy do układu jezdnego tylnej osi. Co może być przyczyną hałasów dochodzących z tyłu auta?

Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu

Układ jezdny samochodu to kluczowy obszar, który decyduje o naszych odczuciach podczas jazdy. Zawieszenie wpływa na komfort, precyzję prowadzenia, głośność samochodu i bezpieczeństwo. Ma także decydujący wpływ na to jak czujemy samochód – zużyte zawieszenie sprawia, że czujemy się jak w starym gracie, a sprawne jak w samochodzie nowym.

Amortyzatory – kiedy nadają się do wymiany?

Amortyzatory choć bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa oraz jakości prowadzenia samochodu często są elementem zapomnianym i wymienianym dopiero wtedy gdy jest już mocno zużyty. Co ciekawe, w wielu samochodach nie jest to część specjalnie droga, a mimo wszystko traktowana po macoszemu. Kiedy należy zwrócić uwagę na stan amortyzatorów i co świadczy o ich zużyciu?

Zawieszenia wielowahaczowe – nie zawsze drogie w eksploatacji, nie zawsze lepsze od prostych rozwiązań

Zawieszenie wielowahaczowe to już niemal kultowe określenie, podobnie jak sekwencyjna instalacja gazowa. Jedno i drugie nie mówi zbyt wiele o konstrukcji układu i nie zawsze oznacza, że mamy coś lepszego niż inni. Czy zawieszenie wielowahaczowe ma więcej zalet niż wad? Jak je serwisować i na co zwracać uwagę podczas eksploatacji?

Co to jest kolumna MacPhersona?

Kolumna MacPhersona to najpopularniejsze i najpowszechniej stosowane rozwiązanie w przednim zawieszeniu samochodów przednionapędowych. Jednak wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jakie są założenia i cechy konstrukcyjne tego elementu. Jeżeli zagłębić się w ideę kolumny MacPhersona, okaże się, że nie każda kolumna to MacPherson.

Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50?

Dociera do nas coraz więcej informacji o samochodach, które jeżdżą same, same pokonują zakręty, a nawet tor wyścigowy. Tymczasem nikt nie kwapi się, by sprzedawać takie auta masowo. Podobno nie pozwalają na to przepisy, ale dwa lata temu Infiniti właściwie zaprezentowało podobny samochód, który od razu pojawił się w sprzedaży.

Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana

Wyjące czy szumiące łożysko koła to niejedyne objawy zużycia. Z reguły jego wymiana to prosta czynność, a jednak wciąż popełniane są proste błędy.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne

Poznaliście już stosunkowo proste, ale też bardziej skomplikowane metody na zmianę siły tłumienia amortyzatorów w zależności od zachowania samochodu i ukształtowania drogi. Pionierem technologii z zaworami elektromagnetycznymi regulującymi siłę tłumienia była firma Sachs. Tym razem poznacie rozwiązanie, które zostało dopracowane i rozpowszechnione przez firmę Delphi – amortyzatory wypełnione cieczą magnetoreologiczną.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi

We wstępie do tematu o amortyzatorach o zmiennych charakterystyce tłumienia pisałem po co stosuje się takie rozwiązania i dlaczego producenci samochodów wyraźnie dążą do zastąpienia konwencjonalnych amortyzatorów właśnie takimi. Teraz przyjrzymy się dwóm podstawowym systemom regulacji siły tłumienia. Dziś zostanie omówiony system z zaworami elektromagnetycznymi.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia

Amortyzatory samochodowe jak wiele innych podzespołów muszą spełniać wiele sprzecznych funkcji, a ich odpowiedni dobór jest efektem kompromisów. Standardowe rozwiązanie przestały spełniać wymagania klientów i wystarczać konstruktorom coraz lepszych samochodów. Dlatego niebawem standardem będą amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity

Każdy kto choć raz eksperymentował w swoim samochodzie obniżając zawieszenie przez wymianę samych sprężyn, ma już w pewnym sensie wyrobiony pogląd na temat takich modyfikacji. Zaznaczam, że podane poniżej informacje nie dotyczą wszystkich samochodów, ale znacznej ich większości.