Sprzęgło i koło dwumasowe

Podziel się:

Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić?

Koła dwumasowe to już niemal standard w silnikach Diesla i powoli stają się standardem również w mocniejszych silnikach benzynowych. Nie byłyby większym problemem, gdyby nie fakt, że nie zawsze mają wystarczającą trwałość, a ich ceny są wysokie. Użytkownicy ratują się jak mogą, naprawiając koła dwumasowe lub wymieniając je na używane. Jest jednak lepsze, tańsze rozwiązanie.

Hydrauliczne sterowanie sprzęgłem. Prostsze niż mechanizm z linką

Jeszcze kilkanaście lat temu zdarzało się, że urwana linka sprzęgła uniemożliwiała dalszą jazdę. Problem ten wyeliminowano przez zastosowanie układu hydraulicznego, znacznie bardziej niezawodnego i komfortowego, a co więcej, niepodlegającego regulacji.

Co to jest i do czego służy sprzęgło?

Sprzęgło jest to zespół elementów, który służy do łączenia dwóch wałów: napędowego i napędzanego, w celu przeniesienia między nimi momentu obrotowego. Potocznie tym mianem określa się w przypadku samochodów sprzęgło cierne, które stanowi połączenie między skrzynią biegów a silnikiem.

Co to jest sprzęgło samonastawne?

Wraz z zużyciem sprzęgła, a konkretnie okładzin tarczy sprzęgłowej następują zmiany, których kierowca nie jest w stanie zaobserwować podczas normalnej eksploatacji. Zużywa się bowiem nie tylko tarcza, ale także sprężyna talerzowa odpowiadająca za wysprzęglanie oraz zmienia się jej charakterystyka pracy. To z kolei sprawia, że do pedału sprzęgła trzeba przyłożyć większą siłę. Sprzęgło samonastawne ma ten problem wyeliminować.

Jak uniknąć kosztownych awarii sprzęgła? Oto porady montażowe

W poprzednim artykule czytaliście o typowych problemach ze sprzęgłem oraz ich przyczynach. Dziś poznacie kilka zasad dotyczących montażu i wymiany, które pozwolą tych problemów uniknąć.

Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła

Sprzęgło jest elementem, który wytrzymuje przebieg rzędu ok. 100 tys. km, a nawet więcej. Kiedy natomiast pojawiają się pierwsze objawy zużycia, kierowca nawet ich nie odczuwa. Po prostu przyzwyczaja się do niektórych zjawisk. Jak rozpoznać, że sprzęgło się "kończy"?

Łożysko wyciskowe sprzęgła – zasada działania i eksploatacja

Łożysko wyciskowe jest dziś nieodłącznym elementem układu wysprzęglania, wymienianym przy okazji wymiany samego sprzęgła. Ten prosty element wytrzymuje zazwyczaj cały okres eksploatacji sprzęgła i nie warto na nim oszczędzać.

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Wiecie już, do czego służą i jak ważne we współczesnych samochodach są koła dwumasowe. Czas poznać budowę i zasadę działania tego elementu układu przeniesienia napędu.

Dwumasowe koło zamachowe – czy naprawdę jest potrzebne?

Od dobrych 20 lat koła dwumasowe są standardem w niemal wszystkich silnikach wysokoprężnych, a także trafiają masowo do silników benzynowych. Czy naprawdę są potrzebne? Nie poznacie odpowiedzi na to pytanie, dopóki nie zrozumiecie, po co się je stosuje.

Jak działa sprzęgło cierne? [poradnik]

Przeciętny samochód osobowy składa się z 12 tys. części. Są to przede wszystkim nadwozie, elementy silnika, ale także np. reflektory, części wykończenia wnętrza itd. O większość podstawowych podzespołów, takich właśnie jak silnik czy nadwozie, właściciel pojazdu po prostu dba. Wynika to zwykle z konieczności zachowania sprawnego samochodu czy względów bezpieczeństwa.

Sprzęgło elektromagnetyczne i hydrokinetyczne

W samochodach montuje się skrzynie biegów różnego typu. Najpopularniejsza jest przekładnia manualna, najtańsza w eksploatacji i najmniej skomplikowana. Inne często spotykane rozwiązania to skrzynie automatyczne, półautomatyczne lub bezstopniowe.

Sprzęgło cierne [cz.1] - budowa i działanie

Silnik spalinowy to piękna, pełna inżynierskiej wiedzy konstrukcja, niestety niedoskonała. Koniecznością stało się stosowanie skrzyń przekładniowych, a razem z nimi sprzęgieł. Na czym polega działanie sprzęgła ciernego?

Rodzaje dwumasowych kół zamachowych

Pierwsze dwumasowe koło zamachowe zaprezentowane przez LuKa w 1985 roku przeszło od tego czasu szereg modyfikacji. Coraz to wyższe wartości momentu obrotowego generowane przez silniki wymuszają ciągły rozwój w dziedzinie tłumienia drgań w układzie napędowym.

Choroba sprzęgła – zapobieganie, rozpoznawanie i tanie leczenie

Nowoczesne silniki mają coraz większy moment obrotowy i w związku z tym sprzęgła skazane są na pracę pod coraz większymi przeciążeniami, co skraca ich żywotność.  Jak rozpoznać usterkę tego elementu? Jak o niego dbać i jak zaoszczędzić na jego wymianie?

Sprzęgło sportowe, wyczynowe, spiekowe i zero-jedynkowe

Tuning mechaniczny to ciągły pościg za przyrostem parametrów silnika. Zanim moment obrotowy zostanie przekazany z wału korbowego na kolejne ogniwa łańcucha napędowego, musi zostać przeniesiony przez sprzęgło, które często jest nieprzystosowane do wartości mocno przekraczających seryjne.

Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe?

Jeszcze kilkanaście lat temu koło zamachowe było nieskomplikowanym, okrągłym talerzem - mówiąc w dużym uproszczeniu. Coraz wyższe momenty obrotowe silników w dolnych zakresach obrotów doprowadziły do powstania dwumasowych kół zamachowych.

Sterowanie sprzęgłem i usterki [sprzęgło]

Sterowanie sprzęgłem może odbywać się na wiele sposobów, jednak niezależnie od rozwiązania konstrukcyjnego sygnał wysyłany przez kierowcę ma załączyć lub rozłączyć sprzęgło.

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – nadmierny poślizg sprzęgła [sprzęgło]

W drugiej części dotyczącej uszkodzeń sprzęgła prezentujemy usterki powodujące poślizg pary ciernej podczas pracy. Sprzęgło przenosi moc bez strat tylko wtedy, kiedy elementy sprzęgane pracują na wyrównanych prędkościach obrotowych.

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – wyłączanie [sprzęgło]

Mimo nieskomplikowanego układu kinematycznego sprzęgło sprawia podczas naprawy wiele kosztowych problemów.

Mechanizm docisku sprzęgła - co to jest i jak działa?

Docisk sprzęgła to bardzo ważny element warunkujący pracę pary ciernej. To on odpowiada za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Zbyt słaby docisk może powodować względny poślizg i - co za tym idzie - szybsze zużycie elementów pary ciernej (tarczy docisku i głównie tarczy sprzęgła).