Sprzęgło i koło dwumasowe

Podziel się:

Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić?

Koła dwumasowe to już niemal standard w silnikach Diesla i powoli stają się standardem również w mocniejszych silnikach benzynowych. Nie byłyby większym problemem, gdyby nie fakt, że nie zawsze mają wystarczającą trwałość, a ich ceny są wysokie. Użytkownicy ratują się jak mogą, naprawiając koła dwumasowe lub wymieniając je na używane. Jest jednak lepsze, tańsze rozwiązanie.

Co to jest i do czego służy sprzęgło?

Sprzęgło jest to zespół elementów, który służy do łączenia dwóch wałów: napędowego i napędzanego, w celu przeniesienia między nimi momentu obrotowego. Potocznie tym mianem określa się w przypadku samochodów sprzęgło cierne, które stanowi połączenie między skrzynią biegów a silnikiem.

Co to jest sprzęgło samonastawne?

Wraz z zużyciem sprzęgła, a konkretnie okładzin tarczy sprzęgłowej następują zmiany, których kierowca nie jest w stanie zaobserwować podczas normalnej eksploatacji. Zużywa się bowiem nie tylko tarcza, ale także sprężyna talerzowa odpowiadająca za wysprzęglanie oraz zmienia się jej charakterystyka pracy. To z kolei sprawia, że do pedału sprzęgła trzeba przyłożyć większą siłę. Sprzęgło samonastawne ma ten problem wyeliminować.

Jak uniknąć kosztownych awarii sprzęgła? Oto porady montażowe

W poprzednim artykule czytaliście o typowych problemach ze sprzęgłem oraz ich przyczynach. Dziś poznacie kilka zasad dotyczących montażu i wymiany, które pozwolą tych problemów uniknąć.

Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła

Sprzęgło jest elementem stale rozwijanym przez konstruktorów samochodów, choć popularność automatycznych skrzyń biegów stale rośnie i zaczynają one wypierać przekładnie manualne. Nie mniej jednak nie ustają prace nad opracowaniem przyjemniejszych w obsłudze sprzęgieł i układów wysprzęglających. Użytkownicy nowoczesnych samochodów przyzwyczaili się do dwumasowych kół zamachowych i problemów z nich wynikających. Natomiast diagnozowanie usterek związanych ze sprzęgłem pozostawia się mechanikom. My tymczasem robimy przegląd typowych niedomagań i przypadłości sprzęgieł oraz układów sterowania w skrzyniach manualnych.

Łożysko wyciskowe sprzęgła – zasada działania i eksploatacja

Łożysko wyciskowe jest dziś nieodłącznym elementem układu wysprzęglania, wymienianym przy okazji wymiany samego sprzęgła. Ten prosty element wytrzymuje zazwyczaj cały okres eksploatacji sprzęgła i nie warto na nim oszczędzać.

Jak dbać o koło dwumasowe?

Wiecie już, jak działa i do czego służy dwumasowe koło zamachowe. Znając teorię, sami mogliście się domyślić, czego koło dwumasowe nie lubi, a co znosi w miarę dobrze. Oto kilka praktycznych porad na temat eksploatacji samochodu z kołem dwumasowym.

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Wiecie już, do czego służą i jak ważne we współczesnych samochodach są koła dwumasowe. Czas poznać budowę i zasadę działania tego elementu układu przeniesienia napędu.

Koło dwumasowe – czy naprawdę jest potrzebne?

Słuszność stosowania dwumasowych kół zamachowych budzi kontrowersje. Od około 15 lat koła dwumasowe są standardem w niemal wszystkich silnikach wysokoprężnych, a od kilku lat trafiają masowo do silników benzynowych. Czy naprawdę są potrzebne? Nie poznacie odpowiedzi na to pytanie, dopóki nie zrozumiecie, po co się je stosuje.

Awarie hydraulicznego sterowania sprzęgłem

Niedawno opisywaliśmy budowę i zasadę działania hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem w samochodzie. Jak się okazało, jest to nieskomplikowany układ o prostej konstrukcji składający się ledwie z kilku elementów. Zdarza się jednak, że proste układy zawodzą. Co się psuje?

Hydrauliczne sterowanie sprzęgłem

Jeszcze kilkanaście lat temu zdarzało się, że urwana linka sprzęgła uniemożliwiała dalszą jazdę. Problem ten wyeliminowano przez zastosowanie układu hydraulicznego, znacznie bardziej niezawodnego i komfortowego, a co więcej, niepodlegającego regulacji. Jak działa układ hydrauliczny włączający i wyłączający sprzęgło?

Jak działa sprzęgło cierne? [poradnik]

Przeciętny samochód osobowy składa się z 12 tys. części. Są to przede wszystkim nadwozie, elementy silnika, ale także np. reflektory, części wykończenia wnętrza itd. O większość podstawowych podzespołów, takich właśnie jak silnik czy nadwozie, właściciel pojazdu po prostu dba. Wynika to zwykle z konieczności zachowania sprawnego samochodu czy względów bezpieczeństwa.

Sprzęgło elektromagnetyczne i hydrokinetyczne

W samochodach montuje się skrzynie biegów różnego typu. Najpopularniejsza jest przekładnia manualna, najtańsza w eksploatacji i najmniej skomplikowana. Inne często spotykane rozwiązania to skrzynie automatyczne, półautomatyczne lub bezstopniowe.

Sprzęgło cierne [cz.1] - budowa i działanie

Silnik spalinowy to piękna, pełna inżynierskiej wiedzy konstrukcja, niestety niedoskonała. Koniecznością stało się stosowanie skrzyń przekładniowych, a razem z nimi sprzęgieł. Na czym polega działanie sprzęgła ciernego?

Rodzaje dwumasowych kół zamachowych

Pierwsze dwumasowe koło zamachowe zaprezentowane przez LuKa w 1985 roku przeszło od tego czasu szereg modyfikacji. Coraz to wyższe wartości momentu obrotowego generowane przez silniki wymuszają ciągły rozwój w dziedzinie tłumienia drgań w układzie napędowym.

Choroba sprzęgła – zapobieganie, rozpoznawanie i tanie leczenie

Nowoczesne silniki mają coraz większy moment obrotowy i w związku z tym sprzęgła skazane są na pracę pod coraz większymi przeciążeniami, co skraca ich żywotność.  Jak rozpoznać usterkę tego elementu? Jak o niego dbać i jak zaoszczędzić na jego wymianie?

Sprzęgło sportowe, wyczynowe, spiekowe, zero-jedynkowe [sprzęgło]

Tuning mechaniczny to ciągły pościg za przyrostem parametrów silnika. Zanim moment obrotowy zostanie przekazany z wału korbowego na kolejne ogniwa łańcucha napędowego, musi zostać przeniesiony przez sprzęgło, które często jest nieprzystosowane do wartości mocno przekraczających seryjne.

Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe?

Jeszcze kilkanaście lat temu koło zamachowe było nieskomplikowanym, okrągłym talerzem - mówiąc w dużym uproszczeniu. Coraz wyższe momenty obrotowe silników w dolnych zakresach obrotów doprowadziły do powstania dwumasowych kół zamachowych.

Sterowanie sprzęgłem i usterki [sprzęgło]

Sterowanie sprzęgłem może odbywać się na wiele sposobów, jednak niezależnie od rozwiązania konstrukcyjnego sygnał wysyłany przez kierowcę ma załączyć lub rozłączyć sprzęgło.

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – nadmierny poślizg sprzęgła [sprzęgło]

W drugiej części dotyczącej uszkodzeń sprzęgła prezentujemy usterki powodujące poślizg pary ciernej podczas pracy. Sprzęgło przenosi moc bez strat tylko wtedy, kiedy elementy sprzęgane pracują na wyrównanych prędkościach obrotowych.