Hamulce

Podziel się:

Ściąganie podczas hamowania – wyjaśniamy przyczyny niebezpiecznego zjawiska

Sprawny technicznie samochód nawet podczas awaryjnego hamowania powinien zachować nadany przez kierowcę tor jazdy. Nie zawsze tak jest, a przyczyn problemów należy szukać nie tylko w układzie hamulcowym, ale także w zawieszeniu i samych oponach.

Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania?

Elektryczny hamulec postojowy zaczyna skutecznie wypierać tradycyjne rozwiązanie z dźwignią ręcznego. Dzięki niemu mamy wiele dodatkowych, przydatnych funkcji w samochodzie, a jego obsługa jest łatwiejsza. Nie jest jednak pozbawiony wad i to dość istotnych.

Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję

Samochody są coraz częściej wyposażane w obręcze kół ze stopów lekkich, nierzadko o dużej średnicy. Mają wzory, które doskonale eksponują to, co znajduje się pod spodem. Widać tarcze hamulcowe i zaciski. Te drugie nierzadko lakierowane, prezentują się ładnie, ale co z tarczami? Opracowano już technologię ich malowania, która utrzymuje doskonały wygląd przez lata.

Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych

Krzywe tarcze hamulcowe objawiają się odczuwalnymi wibracjami samochodu podczas hamowania. Czuć je zwłaszcza na kierownicy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka.

Przyczyny piszczenia hamulców

Piszczenie hamulców podczas hamowania to jedynie niedogodność, która nie ma dużego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Ma jednak wpływ na komfort użytkowania samochodu.

Co to jest asystent hamowania (BAS)?

Asystent hamowania zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym w sytuacjach awaryjnych, skracając w ten sposób drogę hamowania.

Co to jest i jak działa ABS?

ABS, czyli z niemieckiego Antiblockiersystem, to element układów hamulcowych pojazdów mechanicznych, w tym samochodów i motocykli, który ma za zadanie zapobiegać blokowaniu kół w trakcie hamowania. Jest to realizowane przez pulsacyjne zmniejszanie i zwiększanie siły hamowania tak, by utrzymać koło na granicy poślizgu.

Uszkodzenia tarcz hamulcowych – przyczyny i skutki

Niełatwo o uszkodzenie tarczy hamulcowej, elementu odpowiedzialnego za skuteczne hamowanie pojazdu. Niestety wymiana pojedynczej tarczy jest niewskazana, a zatem w tej sytuacji zawsze koszty należy liczyć podwójnie. Do tego warto dodać koszt nowych klocków hamulcowych, ponieważ założenie starych do nowej tarczy mija się z celem. Podczas wymiany warto zadbać o zaciski, ponieważ to one nierzadko odpowiadają za uszkodzenia tarcz. Jakie są ich najczęściej występujące przyczyni i skutki?

Budowa klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe są częścią roboczą wchodzących w skład układu hamulcowego i często niewiele się o nich mówi. Po prostu są i koniec, jakby były sprężynką czy śrubą. Wbrew pozorom, składają się z więcej niż jednego elementu. Od ich budowy i wykonania zależy komfort używania hamulców. Warto przyjrzeć się im z bliska.

Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić?

Układ hamulcowy każdy z nas kojarzy głównie z tarczami hamulcowymi i klockami, ewentualnie z bębnami i szczękami. Czasami myśli się o zaciskach, które nie cofają klocków ponieważ zapiekły się lub korodujących przewodach hamulcowych, co powoduje wycieki płynu. Jednak krwią układu hamulcowego jest właśnie płyn, którego sprawność i świeżość ma duży wpływ na działanie układu. W okresie zimowym, więc hamulców używamy stosunkowo delikatnie, a mimo to mamy do czynienia z czasem, w którym kondycja płynu hamulcowego jest niezwykle istotna.

Jak serwisować hamulce bębnowe?

Odkąd hamulce tarczowe zaczęły wypierać układy z bębnami, część czynności serwisowych odeszła do historii, a wymiana klocków hamulcowych czy nawet tarcz to coś, co potrafi zrobić spora grupa kierowców samodzielnie. Tymczasem hamulce bębnowe dzięki swojej dużej trwałości wydają się całkowicie bezobsługowe. Trzeba jednak wiedzieć, że i one wymagają regularnych przeglądów.

Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje?

Hamulce bębnowe od dłuższego już czasu wychodzą w powszechnego zastosowania, ale jednocześnie wydaje się, że w małych samochodach wciąż pozostaną popularnym rozwiązaniem, które nieprędko zostanie zastąpione. Dlaczego mimo wielu wad wciąż się je stosuje?

Tuning hamulców – przewody i płyny [cz. 4]

Przewody hamulcowe to bodaj najbardziej nieistotny i najczęściej pomijany element układu hamulcowego. To samo dotyczy płynu, który płynie w ich wnętrzu. Jednak ich uszkodzenie może doprowadzić do tragedii. Jeśli modyfikujesz hamulce i masz zamiar wykorzystać ich większą skuteczność, przewody hamulcowe mogą się okazać najsłabszym ogniwem w łańcuchu układu.

Tuning hamulców – większe tarcze to lepsze hamowanie [cz. 3]

Zmiana tarcz i klocków hamulcowych na sportowe w bardzo wyraźny sposób może poprawić skuteczność i odporność hamulców na ciepło. Jednak wszystko ma swoje granice i w pewnym momencie fabryczne rozmiary mogą nie sprostać oczekiwaniom użytkownika. Na szczęście można je zmienić.

Tuning hamulców – tarcze hamulcowe [cz. 2]

Tarcze hamulcowe to drugi w kolejności element do wymiany jeśli chce się znacząco poprawić skuteczność hamulców i ich odporność na wysoką temperaturę. Ponadto założenie mocniejszych klocków może skutkować szybszym zużyciem tarcz hamulcowych. Wtedy z pomocą przychodzą firmy produkujące sportowe zamienniki.

Tuning hamulców – klocki hamulcowe [cz. 1]

Gdy wszystko w układzie hamulcowym jest sprawne, a nawet wymienione na nowe, a wciąż hamulce nie są zadowalające, trzeba przejść do ich tuningu. Jak to zwykle bywa z modyfikacjami, mogą one nie mieć końca, więc trzeba podchodzić do nich z rozsądkiem. Wymienić można wszystko, ale czasami wystarczy tylko dobrać lepsze klocki hamulcowe.

Usprawniamy hamulce – praktyka [część 2]

W zeszłym tygodniu pisałem o niedomaganiach układu hamulcowego od strony teorii. Dowiedzieliście się m. in., że nie zawsze winę za złe hamowanie ponoszą same hamulce, a podstawą do prawidłowego działania jest ich 100-procentowa sprawność. I dziś będzie właśnie o tym.

Usprawniamy hamulce – teoria [część 1]

Hamulce to jeden z najważniejszych (o ile nie najważniejszy) podzespołów w samochodzie, a jednak często układy hamulcowe są zaniedbane i niewłaściwie serwisowane. Niektóre modele mają po prostu za słabe hamulce i to też może stanowić problem. W tej serii artykułów postaram się przedstawić kilka rozwiązań na usprawnienie hamulców.

Co to są pływające tarcze hamulcowe?

Pewnie nieraz słyszeliście o pływających zaciskach hamulcowych. I nic dziwnego, bo to bardzo popularne i tanie rozwiązanie stosowane w wielu samochodach. Nie każdy z Was jednak słyszał o pływających tarczach hamulcowych, które w uproszczeniu nazywa się pływającymi hamulcami.

Jak działają hamulce?

W samochodzie jak w życiu. Jeżeli nie zadbamy o siebie, to nie będziemy mieli kondycji i podupadniemy na zdrowiu. Podobnie brak zainteresowania stanem technicznym auta może doprowadzić do jego awarii, a nawet spowodować niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia i życia. Aby zrozumieć, co się z czym je, przedstawię pokrótce, jak działa układ, dzięki któremu zatrzymujemy coraz szybsze pojazdy.