Historia motorsportu

Podziel się:

Historia rozwoju mocy w motorsporcie

Moc i sport samochodowy są ze sobą ściśle powiązane, bowiem wraz z rozwojem sportu następował rozwój mocy silników. Przyjrzyjmy się jak to wyglądało przez lata w dwóch najwyższych kategoriach motorsportu stanowiących mistrzostwa świata. Prześledźmy historię mocy w Formule 1 i WRC.

Historia turbodoładowania w motorsporcie

Tak jak w samochodach produkcyjnych, tak i w sporcie motorowym doładowanie silników znamy już z okresu międzywojennego. Zresztą to właśnie w rywalizacji sportowej doładowanie sprężarkowe poczyniło największe postępy. Przyjrzymy się jednak jak wyglądała historia turbo w wyścigach i rajdach na całym świecie.

Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu

Sezon WRC 2006 był jednym z najciekawszych nie tylko we współczesnej historii tego sportu, ale również w jego całej historii. Choć przed nim z rajdów wycofał się Citroën i w stawce pozostały tylko dwa zespoły fabryczne, to w gronie kierowców nie brakowało znakomitych nazwisk, a przed rozpoczęciem sezonu i w jego trakcie działo się wiele ciekawych rzeczy. Ostatecznie jego rozstrzygnięcie było sensacyjne, a walka o tytuł mistrzowski nigdy wcześniej nie była tak trudna dla dwóch najlepszych kierowców tego okresu. Poznajcie niesamowity sezon 2006, w którym miało miejsce starcie tytanów tego sportu w bardzo nierównej walce.

Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu]

Dziś marka Mitsubishi jest już praktycznie nieobecna w rajdach samochodowych, a koncern wyraźnie odcina się od tej dyscypliny motorsportu. Po wielkich niepowodzeniach z Lancerem WRC Mitsubishi wycofało się z najwyższej kategorii, a brak rozwoju drogowego Lancera, a także Subaru Imprezy, spowodowały zgon grupy N. Mimo to Lancer na zawsze zapisał się na kartach historii jako niepokonana maszyna w czasach, gdy już pojawiały się pierwsze samochody WRC. Zanim się jednak narodził, A-grupowe szlaki przecierał inny model i właśnie ten chcielibyśmy Wam zaprezentować.

Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu]

W maju tego roku Bentley zorganizował próbę bicia rekordu Malcolma Campbella i pobił go, jadąc po plaży w Pendine ze średnią prędkością na odcinku jednej mili wynoszącą 290,2 km/h. By zrozumieć całe wydarzenie i czym jest ten rekord najpierw należy poznać Malcolma Campbella. A jest to postać na tyle wyjątkowa, że poświęciliśmy mu ten artykuł.

Lotus Esprit V8 GT1 (1996) [cz.2] [historia motorsportu]

Esprit V8 GT1 był ostatnim z Espritów ścigających się na torach całego świata. Wóz był szczytowym osiągnięciem brytyjskiej marki na polu samochodów sportowych, jednak, mimo tego że był szybki, nie osiągnął większych sukcesów. Oto historia startów tej maszyny w seriach GT.

Pescarolo 03 Judd (2012) [historia motorsportu]

Pescarolo 03 Judd to wóz, który splótł trzy historie – historię Astona Martina AMR-One, historię Henriego Pescarolo i historię Roalda Goethego. Czy nowa maszyna francuskiego legendarnego kierowcy i szefa zespołu odniosła sukces?

Aston Martin AMR-One (2011) [historia motorsportu]

Miał sprawić, że Aston Martin będzie najważniejszą siłą wśród napędzanych silnikami benzynowymi prototypów. Okazał się jednak wielką klapą, największą w Le Mans od czasu Mercedesa CLR. Z tego tekstu dowiecie się, że ambicje i przerośnięte ego to jeszcze nie wszystko, by zbudować szybką i niezawodną maszynę.

Peugeot 307 WRC Evo3 - wieloryb [część 3] | historia motorsportu

Pod koniec sezonu 2005 Peugeot Sport wypuścił pakiet modyfikacji o nazwie Evo 3. Samochody przejęła francuska stajnia partnerska Bozian Racing. Samochody startowały regularnie w mistrzostwach świata w barwach OMV-Peugeot Norway.

Peugeot 307 WRC Evo2 – wieloryb [część 2] | historia motorsportu

Sezon 2005. Ostatnia szansa Peugeota 307 WRC na pokazanie swojej wartości. Ostatni sezon fabrycznego zespołu Peugeot Sport w WRC.  Sezon niezły, ale zakończony tragicznie. Dokończanie historii wieloryba – jednego z najbardziej oryginalnych samochodów rajdowych w historii WRC.

Peugeot 307 WRC - wieloryb [część 1] | historia motorsportu

Historia samochodu, który miał być najpięknięjszym "wurcem" w historii rajdów, a przez swoje gabaryty i opasłą sylwetkę zyskał przydomek wieloryb.

Peugeot 206 WRC – król lew powraca [część 2] | historia motorsportu

Król lew powrócił w dobrym stylu. Debiut był średnio udany, ale kolejne, mistrzowskie tytuły potwierdziły, że Peugeot potrafi robić dobre rajdówki. Ciąg dalszy historii Peugeota 206 WRC w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

Peugeot 206 WRC – król lew powraca [część 1] | historia motorsportu

Promocja Peugeota 205 w motorsporcie była na tyle udana, że B-grupowa rajdówka 205 T16 nie miała sobie równych, a seryjny samochód sprzedano w liczbie ponad 5 mln egzemplarzy. Gdy model 206 ujrzał światło dzienne, zgrało się to z wejściem dogodnych przepisów umożliwiających powrót do mistrzostw świata Peugeotowi. A że historia lubi się powtarzać…

Sauber C9 Mercedes-Benz (1987) [historia motorsportu]

Peter Sauber zawsze miał nosa do dobierania sobie ludzi, którzy potrafili projektować szybkie samochody. Przykładem takich superszybkich aut jest model C9, który wygrał 24 Heures du Mans w 1989 roku.

Chrysler Viper GTS-R (1996) (część 3) [historia motorsportu]

Dziś ostatnia część historii Vipera. Z tego odcinka dowiecie się z jakim skutkiem Vipery ścigały się jeszcze do niedawna w ważnych seriach, dlaczego Zakspeed przerobił silnik Chryslera na jednostkę 8-cylindrową i że w 2001 roku Raetech dostał zlecenie na modernizację Vipera GTS-R. Na koniec garść statystyk i danych technicznych.

Chrysler Viper GTS-R (1996) (część 2) [historia motorsportu]

W pierwszej części Mariusz Zmysłowski przybliżył Wam historię obu generacji Dodge’a/Chryslera Vipera. Dziś czas na pierwszą część wyścigowej kariery wozu, który startował głównie pod marką Chrysler.

Dodge Viper - historia dwóch generacji żmii (1992-2010) [cz. 1]

Pomyślcie chwilę – kiedy ostatni raz zrobiliście coś szalonego? Jeśli nie pamiętacie, to możecie przybić piątkę współczesnej motoryzacji. Nie tworzy ona niczego ekscytująco niebezpiecznego, a jeśli już to robi, to się z tym nie afiszuje. Inaczej było w 1992 roku. Wtedy narodził się Dodge Viper.

Peugeot 406 Touring Car (1996) [historia motorsportu]

Kojarzony w ostatnich latach przede wszystkim z wyścigami długodystansowymi Peugeot, w drugiej połowie lat 90. włożył dużo pieniędzy w budowę maszyny, która miała przynieść mu sukces w wyścigach samochodów turystycznych. Czy 406 TC stał się wiodącą maszyną w stawce?

Alfa Romeo 8C 2300/8C 2600 Monza (1931) (część 2) [historia motorsportu]

W poprzednim odcinku pisałem o budowie i karierze Alfy Romeo 8C 2300. Szczególnie wersje Monza i Le Mans zapisały się w historii przedwojennego motorsportu. W dzisiejszej części reszta historii tego genialnego wozu wraz z jego odmianą rozwojową - 8C 2600 Monza.

Alfa Romeo 8C 2300/8C 2600 Monza (1931) (część 1) [historia motorsportu]

Choć kolebką wyścigów Grand Prix jest Francja, nie tylko wozy z tego kraju dominowały w przedwojennych wyścigach torowych i górskich. Jednym z najlepszych wozów początku lat 30. XX wieku była Alfa Romeo 8C 2300.