Polska Straż Graniczna wybrała Jeepa Wranglera.

Polska Straż Graniczna wybrała Jeepa Wranglera.

Polska Straż Graniczna wybrała Jeepa Wranglera.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
24.11.2020 13:15, aktualizacja: 16.03.2023 15:29

Polska Straż Graniczna zakupiła 60 nowych Jeepów Wranglerów Sahara w wersji 2-drzwiowej przeznaczonych do działań prowadzonych na wschodniej ścianie Polski.

Wranglery, wyposażone w silniki GME 2.0 Turbo 272 KM A8 z napędem 4x4 Command-Trac i dodatkowym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu Trac-Lok, są w pełni przystosowane do jazdy w trudno dostępnym terenie.

Jeepy otrzymały zielony, matowy kolor nadwozia z jasnozielonym pasem z napisem „Straż Graniczna”, sygnalizację świetlno-dźwiękową pojazdu uprzywilejowanego i łączność.

Wszystkie 60 Jeepów Wranglerów do końca roku trafi do lokalnych jednostek Straży Granicznej zlokalizowanych w różnych częściach Polski.

Polska Straż Graniczna zaopatruje się w nową flotę pojazdów. Wybór padł na ikonę marki Jeep, model Wrangler w wersji Sahara z 2-drzwiowym nadwoziem, niekwestionowanego mistrza jazdy terenowej.

Do końca roku 60 nowych, specjalnie wyposażonych Wranglerów trafi do lokalnych oddziałów Straży Granicznej prowadzących działania w różnych częściach Polski.

Obraz
© Materiał prasowy

Samochody dla Straży Granicznej wyposażone są w mocny i dynamiczny, 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o moc 272 KM i momencie obrotowym 400 Nm, który współpracuje z 8-biegową, automatyczną przekładnią specjalnie skalibrowaną do możliwości Wranglera. Układ napędowy zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 7,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 177 km/h. Układ współpracuje z systemem napędu 4x4 Full-Time Command-Trac™, który obejmuje 2-biegową skrzynię rozdzielczą z przełożeniem reduktora 2,72:1 i cztery tryby pracy (plus tryb Neutral):

  • 2H – napęd na tylne koła, do jazdy po drogach utwardzonych;
  • 4H Auto – dołączany napęd na cztery koła Full-Time do jazdy na co dzień przy gorszych warunkach na drodze i w lekkim terenie;
  • 4H Part-Time – napęd na cztery koła do jazdy w terenie lub poza drogami utwardzonymi;
  • N Neutral – odłączenie napędu w skrzyni rozdzielczej, umożliwiające np. holowanie za innym pojazdem;
  • 4L Low – napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym, do jazdy w trudnym i wymagającym terenie.

Dodatkowo samochody dla Straży Granicznej są wyposażone w tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok, który zwiększa trakcję na tylnych kołach podczas pojazdy po śliskich, trudnych nawierzchniach, jak piasek, żwir, błoto, śnieg czy lód.

Każdy Wrangler ma certyfikat Trail Rated®, co oznacza wzorcowe parametry terenowe: prześwit 26 cm, kąt najazdu 37,4°, kąt zjazdu 30,5°, kąt rampowy 26,2° oraz fabryczną głębokość brodzenia prawie 76 cm, dodatkowo zwiększoną w przypadku samochodów Straży Granicznej poprzez montaż snorkela. Wersja Sahara ma ponadto bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, m.in. elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz systemem przeciwdziałającym wywróceniu się pojazdu ERM czy kamerę podglądu drogi cofania ParkView™ z dynamicznymi liniami siatki. Zastosowane w nich innowacyjne rozwiązania techniczne wspomagają oraz informują kierowcę o aktualnych parametrach pojazdu i pokonywanego terenu. Zestaw wskaźników terenowych Off-Road Pages monitoruje w trakcie jazdy m.in. kąty wychyleń i parametry podzespołów. Samochody są też wyposażone w zaawansowane technologie, m.in. wszystkie światła i reflektory wykonane w technologii LED, system multimedialny Uconnect z 8,4-calowym ekranem dotykowym kompatybilny z Apple Car Play i Android Auto oraz gniazda USB i 12V z przodu i z tyłu pojazdu.

Obraz
© Materiał prasowy

Do służby w Straży Granicznej samochody dodatkowo otrzymały matowe, zielone malowanie z jasnozielonym pasem i napisem „Straż Graniczna”, sygnalizację świetlną oraz dźwiękową pojazdu uprzywilejowanego, snorkel, wyciągarkę, kompletne osłony podwozia, hak holowniczy, ogrzewanie postojowe, łączność (antenę i radiotelefon) oraz dwa komplety kół (terenowe Goodyear Wrangler Duratrac i letnie typu All Terrain Goodyear Wrangler Adventure) wraz z pełnym kołem zapasowym. Adaptacją Wranglerów zajmuje się spółka Fix Forum Lider Sp. działająca przy Salonie AutomobileTorino Lublin, przy udziale firmy Transmed, wyłącznego przedstawiciela Federal Signal Vama na Polskę.

Tak wyposażone Jeepy Wranglery idealnie sprawdzą się podczas patrolowania trudno dostępnych terenów przygranicznych. Auta gwarantują wyjątkową stabilność i precyzję podczas szybkiego pokonywania nierównych zakrętów na najtrudniejszych bezdrożach, przeszkód terenowych czy wjeżdżania na strome wzniesienia.

Zakup samochodów został sfinansowany z „Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020”. Pierwsza partia 28 egzemplarzy została wydana i po zarejestrowaniu zostanie rozdysponowana między cztery oddziały Straży Granicznej – 13 Jeepów otrzyma oddział Podlaski, 10 – oddział Warmińsko-Mazurski, Nadbużański – 4, a Karpacki – 1. Pozostałe 32 pojazdy trafią do funkcjonariuszy Straży Granicznej w grudniu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)