Uchylamy przepustnicę - czujnik położenia przepustnicy

Samochody wyposażone są w narzędzia służące do komunikacji z kierowcą. Zmiana toru ruchu odbywa się za pośrednictwem kierownicy, zmiana prędkości za pomocą pedału przyspieszenia. Jakie są następstwa jego wciskania oprócz oczywistej dla kierowcy zmiany prędkości?

Układy recyrkulacji spalin EGR

Wytężona praca ekologów prowadzi do wprowadzania coraz bardziej zaostrzonych norm dotyczących czystości spalin. Dzięki nim zostały wprowadzone filtry cząstek stałych czy też konwertery katalityczne. System recyrkulacji spalin zwany w skrócie EGR jest akurat najmniej „szkodliwym” dla silnika w naszym samochodzie.

Filtry cząstek stałych - jak o nie zadbać? [część 3]

W poprzednich dwóch częściach poznaliśmy budowę oraz zasadę działania filtrów cząstek stałych. Wiemy także, w jaki sposób przebiega ich regeneracja podczas jazdy samochodem. Ale to właśnie ona jest główną przyczyną uszkodzeń tego elementu. W jaki sposób zadbać o filtr?

Filtry cząstek stałych DPF/FAP [część 2]

Filtr cząstek stałych ma za zadanie oczyszczać spaliny z sadzy. Większość znanych nam filtrów w samochodzie zazwyczaj wymienia się po ich nadmiernym zanieczyszczeniu. W przypadku FAP/DPF-a podlegają one regeneracji bez demontażu z samochodu.

Filtry cząstek stałych DPF/FAP [część 1]

Coraz wyższe wymagania dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły producentów samochodów do stosowania filtrów cząstek stałych w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Ich ceny są często zawrotne. Czy faktycznie filtr cząstek stałych jest tak skomplikowanym elementem?

Zasada działania systemu MultiAir [część 2]

System MultiAir stosowany w silnikach Fiata tak naprawdę zaczyna dopiero raczkować. Już teraz można jednak wyróżnić wiele korzyści przemawiających za tą technologią.

Zasada działania systemu MultiAir [część 1]

Silnik Fiata 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year 2010. Przyjrzyjmy się bliżej, na czym polega jego fenomen.

Najwyższy stopień wtajemniczenia: bezstopniowa regulacja wzniosów zaworów

Obecnie bezstopniową regulację wzniosów zaworów stosują tylko dwie firmy japońskie (Nissan i Toyota) oraz dwie europejskie (BMW i Fiat). Te ostatnie łączą tę technologię także z turbodoładowaniem. W tym roku silnik Fiata 1.4 MultiAir Turbo uzyskał nagrodę Best New Engine w plebiscycie Engine of The Year.