Pompa + wtryskiwacz = pompowtryskiwacz. Wyjaśniamy działanie

Kiedy Fiat wprowadzał na rynek samochodów osobowych układ zasilania paliwem Common Rail, mniej więcej w tym samym czasie Volkswagen zaczął sprzedawać samochody z silnikami Diesla o bezpośrednim wtrysku paliwa opartym na pompowtryskiwaczach. Postaram się opisać ich dość skomplikowaną budowę oraz działanie.

Kulturalne diesle, czyli jak działa Common Rail

Nowoczesne silniki wysokoprężne mają już niewiele wspólnego ze starymi "klekotami". Postęp został poczyniony przede wszystkim w technologii wtrysku paliwa. Dzięki systemowi Common Rail, obecne diesle charakteryzują się wysoką kulturą pracy, porównywalną z silnikami benzynowymi.

Biopaliwa - czy mają jeszcze szanse na rozpowszechnienie?

Wydaje się, że czasy politycznych przepychanek o biopaliwa i tankowania oleju roślinnego wprost z dyskontu spożywczego bezpowrotnie minęły. Jednak nadal spór o to czy biopaliwa są dobrym źródłem energii dla naszych silników nie został rozwiązany.

Elektroniczny wtrysk benzyny – ewolucja zasilania silników (cz. 3)

Obecnie mamy do czynienia ze zintegrowanymi układami zarządzającymi jednocześnie wtryskiem benzyny i zapłonem. Koncepcja ta ma podłoże czysto ekonomiczne: nie ma sensu dublowanie czujników, jeśli te same mogą posłużyć do dostarczania informacji układowi wtryskowemu i zapłonowemu.

Wtrysk mechaniczny - ewolucja zasilania silników (cz. 2)

Wtrysk paliwa stosowany był na długo przed rozwojem elektroniki i systemów cyfrowych. Wtrysk całkowicie mechaniczny nie może oczywiście dorównywać obecnym układom opartym o mikrokontrolery z "zaszytymi"  mapami wtrysku. Nie umniejsza to jednak jego wkładu w rozwój motoryzacji.

Rozstanie z gaźnikiem - ewolucja zasilania silników (cz. 1)

Towarzyszył silnikowi spalinowemu praktycznie od początku jego historii. Kres świetności tego podzespołu nastał na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Gaźnik, bo o nim mowa, musiał w końcu ulec coraz tańszym i doskonalszym układom wtryskowym.

Bezpośredni wtrysk benzyny: kręta droga do sukcesu

W przypadku samochodów osobowych, bezpośredni wtrysk benzyny po raz pierwszy pojawił się w Mercedesie 300SL z 1955 roku. Celem było uzyskanie dużej mocy silnika i pozbycie się wad zasilania gaźnikowego. Pomysł wrócił w silniku GDI Mitsubishi z 1996 roku. Tym razem chodziło jednak o coś zupełnie innego.