Jak działają amortyzatory?

Za komfort podczas jazdy odpowiada układ tłumiący, czyli amortyzatory. Dzięki nim nierówności i drgania nie są przenoszone na kabinę pasażerską. Nie są to jednak elementy długowieczne. Polskie realia drogowe sprawiają, że ich wymiana w większości samochodów jest konieczna mniej więcej co 60 000 km, a w niektórych autach nawet wcześniej.

Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie?

Wszyscy lubimy produkt finalny – samochód. Aby powstał w formie, w jakiej go znamy, konieczne jest zaprojektowanie i wyprodukowanie wielu części niezbędnych do jego działania. Jedną z takich części są łożyska. Jak i gdzie wykorzystywane są w motoryzacji?

Komfort przede wszystkim - nowoczesne zawieszenie Mercedesa klasy S

Większość osób poszukujących wymarzonego samochodu zwraca uwagę na wyposażenie, jednostki napędowe, zużycie paliwa i komfort podróżowania. Problemem w pewnym stopniu jest znalezienie auta mającego sztywno zestrojone zawieszenie, niepowodujące przechyłów pojazdu na zakręcie, a jednocześnie pozwalającego na komfortowe podróżowanie po nierównościach drogi.

Resory piórowe - relikt przeszłości? Niekoniecznie

Resor piórowy - prastary wynalazek, który z powodzeniem jest wykorzystywany w samochodach użytkowych i osobowych do dziś. Przybliżamy jego budowę i cechy charakterystyczne.

Budowa i działanie amortyzatorów dwururowych

Amortyzatory dwururowe znajdują swoje zastosowanie zarówno w samochodach osobowych jak i pojazdach użytkowych. W wielu przypadkach stanowią one dobrą alternatywę dla wysokociśnieniowych amortyzatorów jednorurowych.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce – rozwiązania Sachsa

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce są w stanie dostosowywać swoją pracę do aktualnego stanu pojazdu oraz sytuacji na drodze. Tego typu amortyzatory powoli przestają być zarezerwowane tylko dla samochodów klasy średniej oraz wyższej. Dowodem na to jest chociażby kompaktowy Opel Astra korzystający z rozwiązań Sachsa.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce – MagneRide

Większość samochodów wciąż wyposażona jest w standardowe amortyzatory, które mają tylko jedną charakterystykę tłumienia. W autach klasy wyższej jest to jednak rozwiązanie niewystarczające, aby zapewnić stały komfort jazdy. Dlatego też powstały zawieszenia aktywne oraz półaktywne.

Elektryczne wspomaganie kierownicy - jak działa i jak jest zbudowane?

Wszystkie podzespoły samochodu ewoluują z biegiem lat. Dotyczy to również układu wspomagania, który coraz częściej realizowany jest w sposób elektryczny. Jak jest zbudowany taki układ i jakie ma zalety w stosunku do klasycznego, hydraulicznego odpowiednika? Co sprawia, że mimo pewnych wad rozwiązanie to coraz bardziej zyskuje na popularności?

Masy nieresorowane - jak wpływają na komfort jazdy?

Na pytanie, co wpływa na komfort podróżowania, większość bez wahania odpowie, że zawieszenie. Oczywiście nie jest to błędna odpowiedź, ale praca zawieszenia jest niejako reakcją na siły wywołane masami nieresorowanymi. 

Wspomaganie kierownicy - jak zbudowany jest układ hydrauliczny i jak działa?

Dziś, właściwie poza autami do jazdy po torze wyścigowym, nie wyobrażamy sobie samochodu bez wspomagania kierownicy. Jednak jeszcze niedawno nie było to wcale oczywiste. Na szczęście technologia stale się rozwija i ułatwia życie nam, kierowcom. Jak to się dzieje, że kierownica obraca się tak lekko?

Aktywne układy kierownicze - jak to działa?

Stałe przełożenie układu kierowniczego oraz stała siła wspomagania powoli przechodzą do historii. Dziś coraz więcej aut wyposażanych jest w aktywne układy kierownicze. Jak to działa?

Geometria zawieszenia – czym jest prawidłowe ustawienie kół?

 Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych w samochodzie. To od niego zależy precyzja prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ważne jest prawidłowe ustawienie geometrii wszystkich kół w pojeździe. Dlaczego ustawienie geometrii wpływa na bezpieczeństwo jazdy? Odpowiedź poniżej.

Uszkodzenia łożysk - rozpoznawanie objawów [poradnik]

Jazda z uszkodzonym łożyskiem może być katastrofalna w skutkach. Jakie są uszkodzenia łożysk oraz jak je rozpoznawać we wczesnym stadium?

Regeneracja przekładni kierowniczej w praktyce [poradnik]

Auta przemierzające kolejne kilometry po polskich drogach nie mają łatwego życia. Dziury, progi zwalniające, nierówne przejazdy kolejowe i wysokie krawężniki powodują szybkie zużycie podzespołów, takich jak układy zawieszenia i kierowniczy. Jakie usterki powszechnie występują w przekładni kierowniczej i jak je usunąć? Odpowiem na przykładzie regeneracji konkretnego egzemplarza.

Zawieszenie hydropneumatyczne – słynny komfort Citroëna

Według powszechnie panującej opinii taki typ zawieszenia zapewnia podróżującym większy komfort niż zawieszenie tradycyjne. Dlaczego skuteczniej tłumi nierówności nawierzchni? Jak realizowane są zadania pracy zawieszenia przy udziale pneumatyki wspomaganej hydrauliką? Jak wygląda to od strony technicznej?

Drgania kierownicy - od czego zależą i jak je wyeliminować

Jazda samochodem to nie tylko przemieszczanie się z punktu A do B - czerpiemy z niej również przyjemność. Mogą ją psuć różne czynniki, niektóre z nich zależą od dobrego stanu technicznego pojazdu. Na komfort jazdy wpływają na pewno drgania kierownicy. Ignorowanie ich może być również niebezpieczne w skutkach.

Zawieszenie pneumatyczne – jak działa, jakie są jego wady i zalety

Tradycyjne układy zawieszeń są dobrze znane i z biegiem lat coraz trudniej wymyślić przełomowe rozwiązanie w tej dziedzinie. Dlatego pojawiła się koncepcja, aby niektóre funkcje zawieszenia powierzyć układom pneumatycznym. Jak to wygląda od strony użytkowej? Jak realizowane jest od strony technicznej i jakie generuje koszty w razie zużycia lub awarii?

4WS – cztery koła skrętne. Historia i działanie japońskiego wynalazku

Konstruktorzy od dawna zastanawiali się nad poprawą parametrów trakcyjnych samochodów. Ponieważ mechanizm skrętu kół był zarezerwowany dla osi przedniej, właśnie w przeniesieniu skrętu kierownicy na skręt kół pokładano największe nadzieje. Czy wszystkie koła skrętne są rzeczywiście potrzebne w samochodzie? Jakie korzyści daje to rozwiązanie i jak jest realizowane od strony technicznej?

Za naprawę tych zawieszeń słono zapłacisz! [poradnik]

Kupując używane auto, zwykle liczymy się z tym, że będziemy zmuszeni wymienić kilka elementów w zawieszeniu. Niestety, często się okazuje, że zużyte są niemal wszystkie jego elementy. Pół biedy, jeśli części nie są drogie, jednak w przypadku nowoczesnych modeli nie jest tak różowo. Jakie typy zawieszenia są szczególnie narażone na uszkodzenie i w jakich autach się one znajdują?

Walka o trakcję – zawieszenia w sportach motorowych [część 3]

Precyzja prowadzenia w sportach motorowych jest niezwykle ważna. Właściwie nie zwraca się uwagi na takie aspekty jak komfort, gdy przychodzi do wyboru elementów zawieszenia. Aby samochód jechał dokładnie tam, gdzie zażyczy sobie tego kierowca, a przy tym reagował jak najszybciej na polecenia wydawane kierownicą, montuje się w zawieszeniu sportowe tuleje lub uniballe.

+ Pokaż więcej