FMIC, TMIC, SMIC, a może V-mount? Mocujemy intercooler [część 2]

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

FMIC, TMIC, SMIC, a może V-mount? Mocujemy intercooler [część 1]

Czym jest intercooler i do czego służy, opisałem w poprzednim artykule. Teraz wytłumaczę, skąd biorą się różnice w umiejscowieniu tego elementu i jak mają się do tego tajemnicze skróty w tytule.

Chłodzenie powietrza, czyli istota stosowania intercoolera

W silnikach doładowanych powietrze ulega sprężaniu czy to przez turbosprężarkę, czy kompresor. W efekcie temperatura powietrza wzrasta, a co za tym idzie - spada jego gęstość, co jest niekorzystnym efektem doładowania. Aby zwiększyć sprawność tego procesu, stosuje się intercoolery – chłodnice powietrza.

WG, BOV, DV - zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką

Aby chronić turbosprężarkę, a pośrednio także i silnik, w układach doładowania stosowane są zawory regulujące ciśnienie. Najczęściej spotykanymi są zawory WG, BOV oraz DV. Wszystkie trzy różnią się nieco w działaniu.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach

O zjawisku "turbodziury" pisałem wczoraj. Jedną z metod rozwiązania tego problemu jest stosowanie w turbosprężarkach zmiennej geometrii. Na początek wyjaśnię, czego tak naprawdę dotyczy zmiana geometrii.

Działanie turbosprężarki

Turbo, turbina, suszarka, ślimak, a nawet wiadro w przypadku dużych rozmiarów - z takimi nazwami turbosprężarki możemy spotkać się w języku potocznym.

Turbodoładowanie sekwencyjne

100 KM z litra pojemności w przypadku turbodiesla? Dekadę temu wydawało się to mało możliwe. Dziś takie silniki są powszechne, a to za sprawą tzw. doładowania sekwencyjnego.

Doładowanie mechaniczne - sprężarka Rootsa, Lysholma i typu G

Sprężarki mechaniczne, jako pobierające moc z wału korbowego silnika, powinny być skazane na porażkę. Tymczasem jest zupełnie inaczej. Nie dość, że nie zostały całkowicie wyparte przez turbodoładowanie, to jeszcze możemy mówić o ich małym renesansie. Tekst ten zostanie poświęcony najpopularniejszym typom mechanicznych sprężarek wyporowych.