Właściciele elektryków muszą liczyć. 300 proc. różnicy w cenie prądu

Aktualizowany co miesiąc przez EV Klub Polska i elektromobilni.pl ranking cen ładowania pokazuje, że w wakacje część firm reaguje na sygnały rynkowe, wprowadzając promocje i nowe modele taryfowe. Inne natomiast konsekwentnie podnoszą swoje stawki za ładowanie. Cóż zrobić - trzeba planować.

Ładowarka Ionity przy autostradzieŁadowarka Ionity przy autostradzie
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina
Mateusz Lubczański

Po ogłoszeniu w lipcu wakacyjnych promocji przez wybranych operatorów, kilku kolejnych jeszcze na koniec miesiąca dokonało zmian w swoich cennikach.

Aktywnym graczem na polskim rynku staje się ChargeIn. Operator oferuje zarówno stacje AC, jak i DC. Firma ma cennik weekendowy oraz nocny (22:00-6:00): 1,69 zł/kWh na stacjach AC (standardowo 1,89 zł/kWh) oraz 1,99 zł/kWh na stacjach DC (standardowo 2,49 zł/kWh). Dodatkowo firma oferuje preferencyjną cenę 1,99 zł/kWh na nowo otwartych stacjach DC przez pierwsze trzy miesiące oraz 20% rabatu dla członków EV Klub Polska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD

Enefit Polska wprowadził promocję w wybranych punktach, obniżając ceny na stacjach DC i HPC (ultraszybkich) do końca wakacji do poziomu 1,69 zł/kWh, co czyni go jednym z najtańszych publicznych operatorów stacji ładowania. Również Eleport zdecydował się na wprowadzenie promocji obowiązującej do końca września. Nowa stawka wynosi 2,39 zł/kWh za ładowanie DC. Oznacza to obniżkę o 4% (0,10 zł/kWh) w przypadku szybkiego ładowania w porównaniu z lipcowymi cenami, podczas gdy stawki AC pozostały na tym samym poziomie (1,99 zł/kWh).

Zupełnie inną politykę przyjął Shell Recharge, który w lipcu wprowadził podwyżkę cen do 3,30 zł/kWh na wszystkich stacjach DC w Polsce. Z kolei w sierpniu zdecydował się na segmentację cenową w zależności od lokalizacji. Nowy model taryfowy przewiduje koszty kilowatogodziny od 2,99 zł (jedna stacja w Polsce) przez przedziały 3,19-3,29-3,39 zł, aż do maksymalnej kwoty 3,59 zł w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach z najwyższą mocą.

Ekoen, jako operator stosujący dynamiczne stawki ładowania, wykorzystuje okresy wysokiej produkcji energii odnawialnej (OZE) w polskim systemie elektroenergetycznym, oferując ceny spadające nawet do 0,99 zł/kWh. Tak atrakcyjna stawka powoduje, że pod hubami Ekoen tworzą się kolejki. Aby usprawnić rotację na swoich stacjach, firma wprowadziła dodatkową opłatę 0,5 zł/min, która naliczana jest do rachunku, gdy sesja ładowania trwa powyżej 50 minut. Co więcej, Ekoen obniżył stałe stawki na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) z 2,99 na 2,19 zł/kWh, co może nie tylko istotnie zredukować koszty ładowania podczas dalekich podróży, ale również zwiększyć atrakcyjność tych lokalizacji.

Nie można pominąć również sierpniowych zmian w sieci Supercharger (Tesla). Na stacjach do 150 kW minimalna stawka spadła z 1,2 na 1 zł/kWh (w wybranych godzinach pozaszczytowych), jednak standardowa cena wzrosła z 1,5 na 1,6 zł/kWh, a maksymalna z 1,6 na 1,9 zł/kWh. Największa obniżka ceny ma miejsce w Lublinie na stacjach powyżej 150 kW, gdzie w wybranych godzinach koszt kilowatogodziny wynosi zaledwie 0,9 zł za ładowanie mocą do 250 kW. To obecnie najtańsza opcja ultraszybkiego ładowania (HPC) w Polsce, choć dostępna wyłącznie dla użytkowników pojazdów Tesla. Podobnie jak przy stacjach do 150 kW, standardowa cena wzrosła z 1,5 na 1,6 zł/kWh, a maksymalna z 1,8 do 1,9 zł/kWh.

Brak stabilizacji na rynku cen ładowania bez wątpienia jest problemem. Rozpiętość cenowa od 0,90 zł/kWh do nawet 3,59 zł/kWh to różnica prawie 300%. Dodatkowo rosnąca złożoność modeli taryfowych – ceny dynamiczne, promocje czasowe, segmentacja geograficzna oraz brak jasnych przekazów cenowych na etapie planowania podróży – może skutecznie zniechęcać obecnych oraz przyszłych użytkowników pojazdów elektrycznych. Zamiast transparentności mamy labirynt cenowy, w którym nawet doświadczony kierowca EV może się pogubić. Z tego względu kluczowe jest wprowadzenie standardów przejrzystości cenowej. Takie rozwiązanie pozwoliłoby nie tylko na jasne określenie kosztów, ale też ułatwiłoby planowanie podróży

Maciej Gis
Kierownik kampanii elektromobilni.pl
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟