Hybrydy plug-in o zwiększonym zasięgu – połączenie auta spalinowego i elektrycznego w modelach Range Rover
Wielu kierowców wciąż traktuje samochody elektryczne z rezerwą, zarzucając im ograniczone możliwości wynikające z czasu ładowania. Odpowiedzią na ich obawy mogą być samochody z napędem hybrydowym – w szczególności modele plug-in, które umożliwiają pokonanie do ponad stu kilometrów w trybie elektrycznym. Wyjątkowe możliwości w tej kwestii zapewniają hybrydowe modele marki Land Rover o zwiększonym zasięgu. Pojemność zastosowanych w nich akumulatorów umożliwia codzienną jazdę z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego, a silnik spalinowy pozwala komfortowo pokonywać dalekie trasy.
Hybryda hybrydzie nierówna – napędy HEV, MHEV oraz PHEV
Wyróżnia się trzy typy napędów hybrydowych – HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle), MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle) oraz PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Każdy z nich różni się sposobem działania oraz możliwościami, które oferuje.
MHEV to tzw. miękka hybryda. Samochód z napędem MHEV wyposażony jest dodatkowo w niewielki silnik elektryczny, który wspomaga jednostkę spalinową. Jazda wyłącznie w trybie elektrycznym nie jest możliwa, ale układ cechuje się niższym spalaniem – o około 0,5 l paliwa na 100 km, a także mniejszą emisją zanieczyszczeń w stosunku do napędu czysto spalinowego.
Napęd HEV to tzw. klasyczna hybryda. W tym wypadku silnik elektryczny odzyskuje część energii podczas hamowania, a także z pracy silnika spalinowego. Po naładowaniu w ten sposób akumulatorów samochód może pokonać niewielki dystans w trybie elektrycznym. Akumulator hybrydy HEV nie może być jednak doładowywany ze źródła zewnętrznego.
W napędzie PHEV mamy do czynienia z największym silnikiem elektrycznym oraz akumulatorami o najwyższej pojemności. Uzupełnianie energii jest tu możliwe nie tylko przez rekuperację. Hybryda plug-in może być ładowana ze źródła zewnętrznego – ładowarki lub gniazdka. Dzięki temu oprócz trybu hybrydowego, w którym samochód działa podobnie do hybrydy HEV, samochody PHEV dysponują także bezemisyjnym trybem elektrycznym, który pozwala na pokonywanie kilkudziesięciokilometrowych codziennych tras z wykorzystaniem prądu elektrycznego.
Hybrydy PHEV o zwiększonym zasięgu – Range Rover
Marka luksusowych SUV-ów Range Rover wykorzystuje napędy Land Rover w wersjach MHEV oraz PHEV. W przypadku hybrydowych Range Roverów PHEV można wyróżnić modele standardowe oraz o zwiększonym zasięgu.
Range Rover Evoque P300e oraz Range Rover Velar P400e to modele wyposażone w akumulatory o pojemnościach 15 kWh (Evoque) oraz 17,1 kWh (Velar). Według pomiarów WLTP pozwalają uzyskać do 66 km zasięgu w przypadku modelu Evoque oraz do 53 km w modelu Velar. Czas ładowania z domowej ładowarki Wallbox to nieco ponad dwie godziny, natomiast zwykłe gniazdko jest w stanie naładować ich akumulatory w mniej niż siedem godzin. Naładowanie ich od 0 do 80% na stacji szybkiego ładowania zajmuje około 30 minut.
Hybrydy Land Rover o zwiększonym zasięgu to natomiast SUV-y Range Rover oraz Range Rover Sport. Modele występują w dwóch wersjach mocy – P440e oraz P510e. Użyteczna pojemność akumulatorów zastosowanych w każdej odmianie to 31,8 kWh. W rezultacie mogą zaoferować nawet 113 kilometrów zasięgu w trybie elektrycznym.
Ładowanie hybrydy o zwiększonym zasięgu jest oczywiście nieco dłuższe. Jednak nie na tyle, aby uniemożliwić codzienną jazdę wyłącznie na prądzie. Przydomowa stacja ładowania jest w stanie uzupełnić baterie hybrydowych Range Roverów o zwiększonym zasięgu w czasie około pięciu godzin.
Przewaga hybrydowych Range Roverów o zwiększonym zasięgu
Mocne strony Range Roverów plug-in o zwiększonym zasięgu to nie tylko dystans możliwy do przejechania w trybie elektrycznym. Modele oferują wiele unikalnych cech, które stanowią przewagę nad konkurencją.
Range Rover oraz Range Rover Sport wykorzystują silnik elektryczny, który przekazuje napęd do wszystkich czterech kół, a nie tylko na jedną oś. Dzięki temu jazda w trybie elektrycznym wciąż jest tak samo bezpieczna, jak przy użyciu silnika spalinowego. W rezultacie napęd elektryczny zachowuje skuteczność również poza asfaltem.
SUV-y Range Rover PHEV o zwiększonym zasięgu nie straciły swoich legendarnych możliwości terenowych – wykorzystują reduktor o przełożeniu 2,93:1. W efekcie mogą skutecznie wykorzystywać na grząskim gruncie moment obrotowy zwielokrotniony nawet do ponad 2000 Nm na tej osi, na której jest potrzebny. Proporcje rozdziału momentu obrotowego są zmienne – w razie konieczności moc może być przekazywana w całości na przednie lub tylne koła, a także rozdzielana w dowolnej proporcji aż do 50:50.
Niezbędną cechą hybrydowego SUV-a klasy premium jest także odpowiedni silnik spalinowy. Dlatego Land Rover zachował w swojej ofercie jednostki sześciocylindrowe, podczas gdy modele konkurencji często ograniczają wybór do silników czterocylindrowych. Przewagą są w tym wypadku nie tylko wyższe osiągi, które oczywiście odgrywają istotną rolę, ale również dużo większa kultura pracy silnika. Dzięki sześciu cylindrom silnik jest lepiej wyważony i pozwala zachować prawdziwie wyrafinowane odczucia z jazdy również po rozładowaniu akumulatora.