Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny
Źródło zdjęć: © Materiał partnera
30.11.2020 16:24, aktualizacja: 16.03.2023 15:24

W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi poprzeczkę w tej wymagającej konkurencji. Przyjrzyjmy się zatem nowej odsłonie usportowionej Fiesty. Co czyni ją tak wyjątkową? Sprawdźmy to!

Zanim przejdziemy do punktu głównego programu, czyli przejażdżki nową usportowioną Fiestą, czas na odrobinę wiedzy. Choć zapewne wielu czytelników spotkało się już z terminem hot hatch, warto przybliżyć go tym, którzy nie są za pan brat z motoryzacyjną nomenklaturą. Hot hatch to ni mniej, ni więcej, jak sportowe wersje kompaktowych i subkompaktowych hatchbacków. Stąd zresztą „hatch” w nazwie. W większości auta tego typu oparte są na swoich standardowych odpowiednikach. Tym, co odróżnia je od podstawowych wersji, są mocniejsze jednostki napędowe, ulepszone zawieszenie i nowe elementy nadwozia, takie jak spoilery, sportowe zderzaki czy też szersze felgi. Jak w tej rodzinie sprawdza się najnowsza Fiesta?

Nowa Fiesta – jeszcze bardziej sportowy

Miłośnicy Fiesty siódmej generacji będą zadowoleni. Nowy model łączy w sobie wszystkie zalety poprzedniczki, dodając ulepszone wnętrze, nieco więcej miejsca i szczyptę designerskiego wyrafinowania. Mogą się podobać usportowione zderzaki tylne z dyfuzorem, podwójny wydech, siedemnastocalowe felgi i czerwone logo ST na grillu. Całość robi bardzo dobre wrażenie, nadając autu więcej charakteru. Sportowo jest również we wnętrzu pojazdu. Rajdowego klimatu dodaje sportowa kierownica z niebieskimi przeszyciami (styl ST), czarna podsufitka i wyprofilowane fotele Recaro.

Zapraszamy w drogę!

Fiesta Mk8 ST świetnie sprawdza się również w swoim naturalnym środowisku, czyli w trasie. Zadowoleni będą zwłaszcza ci, którzy lubią od czasu do czasu przycisnąć pedał gazu. Tak, nowa Fiesta to wdzięczny partner w szybkiej i jednocześnie komfortowej jeździe. Układ kierowniczy gwarantuje dobrą współpracę i odpowiednią szybkość, 6-biegowa skrzynia jest przyjemna w obsłudze, a trzycylindrowy 200-konny silnik 1.5 dostarcza odpowiednią moc, by cieszyć się dłuższymi wypadami za miasto.

Jednostka napędowa pozwala na rozwinięcie maksymalnej mocy 200 KM przy 6000 obr/min. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s, a maksymalna prędkość pozwala na pokonanie 232 km/h. Ten trzycylindrowy silnik świetnie radzi sobie ze sportowością Fiesty ST. Samochód chyżo rusza z miejsca, zapewniając kierowcy miłe wrażenia... dźwiękowe. Tak, Fiesta Mk8 ST naprawdę dobrze brzmi! Sporej w tym zasługi można się dopatrywać w układzie wydechowym, który zapewnia głodnemu wrażeń kierowcy odpowiednich wrażeń dźwiękowych w postaci sportowych huków. Co więcej, efekty akustyczne potęgowane są przez zamontowany wewnątrz zestaw głośników. To naprawdę działa!

Jeśli chodzi o tryby jazdy, do wyboru dostajemy żelazne trio – Normal, Sport i Track. W zależności od naszego wyboru zmieniają się takie parametry jak szybkość reakcji silnika na dociśnięcie pedału gazu, działanie układu ESP, czułość układu kierowniczego, działanie ESP, a nawet głośność wydechu.

Producent daje możliwość wykupienia pakietu Performance z funkcją Launch Control. W kategoriach dynamiki gwarantuje ona bezkonkurencyjny pod względem efektywności start z miejsca. W tym samym pakiecie znajduje się mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (piękny skrót LSD). Należy jednak pamiętać, że za tę przyjemność trzeba dopłacić ponad 4000 zł. Jest to więc propozycja przeznaczona raczej dla konesera.

Wśród zalet nowego Forda Fiesty wybija się niezwykła gracja, z jaką pokonuje zakręty i drogowe zawijasy. Samochód świetnie trzyma się nawierzchni, gładko wchodząc w kolejne łuki.Dzięki świetnie zestrojonemu zawieszeniu i zastosowaniu sprężyn ze zmiennym kierunkiem działania, samochód jest jeszcze bardziej zwinny, a jednocześnie stabilny.

Nowoczesne technologie i bezpieczeństwo

Piątka za bezpieczeństwa to w zasadzie wystarczająca rekomendacja. Ford Fiesta MK8 ST jest w tej kategorii prymusem. Niezależna organizacja Euro NCAP, która czuwa nad poziomem bezpieczeństwa nowych samochodów, oceniła nową Fiestę na pełne pięć gwiazdek. Co wpłynęło na tę wysoką notę? Zapewne cały ten zestaw nowoczesnych technologii, które skutecznie stoją na straży zdrowia i życia kierowcy i pasażerów. Wśród zaimplementowanych rozwiązań wyróżnić można m.in. elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), który nieustannie czuwa nad ruchem pojazdu.

System wykrywa wszelkie odchylenia od toru jazdy wybranego przez kierowcę, dokonując automatycznej korekty pozycji samochodu. Dzięki temu rozwiązaniu utrzymanie kontroli nad autem jest łatwiejsze niż dotąd. Co więcej, pozwala on na skrócenie drogi hamowania w groźnych sytuacjach.

Poza klasycznym zestawem poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera nową Fieste wyposażono również w komplet poduszek bocznych i kurtynowych. Zagłówki chronią przed uszkodzeniem kręgów szyjnych, a pasy bezpieczeństwa lojalnie przypominają, że należy je zapiąć.

Poprawiono również kontrolę nad hamowaniem. Do tego zadania zaprzęgnięto systemy ABS, EBD i EBA. Pierwszy przeciwdziała blokowaniu kół, drugi rozdziela siłę podczas hamowania, natomiast trzeci rozpoznaje siłę nacisku na hamulec, automatycznie zwiększając ją, jeśli wymaga tego sytuacja.

Jak podają statystyki 2/3 europejskich kierowców jeździ z przynajmniej jednym niedopompowanym kołem. Tymczasem przyczyną ponad 6% wypadków na ekspresówkach jest pęknięcie opony! Zbyt często nie zwracamy uwagi na to, czy ciśnienie jest zbyt niskie, czy zbyt wysokie. To błąd. Na szczęście i ten problem zostaje powoli „zdejmowany” z naszych głów. Nowa Fiesta wyposażona została w system, który informuje kierowcę o spadku ciśnienia w oponie za pośrednictwie dobrze widocznej kontrolki na desce rozdzielczej. Dzięki temu możliwa jest szybka reakcja, a co za tym idzie rozwiązanie problemu, który może zagrażać nie tylko pasażerom samochodu, ale również innym uczestnikom ruchu.

Opcjonalnie można wyposażyć swój model Fiesty w podwójny zamek antywłamaniowy i alarm obwodowy. Jest to skuteczna utrudnienie dla włamywacza, który zapragnąłby otworzyć drzwi z wewnątrz, próbując dostać się do nich się przez okno.

Ford Fiesta dane techniczne – co nowego?

Już wiemy, że odświeżona Fiesta doczekała się wielu udoskonaleń. Spróbujmy zebrać je w kilku punktach:

  • System Adaptive Cruise Control (ACC) ze Stop & Go i Traffic Sign Recognition, czyli adaptacyjny tempomat wyposażony w funkcję jazdy w korku i system rozpoznawania znaków drogowych
  • System FordPass Connect (w standardzie), dzięki któremu użytkownik może sterować funkcjami samochodu za pośrednictwem smartfona. Aplikacja pozwala m.in. na zdalne zamykanie i otwieranie drzwi, namierzanie auta itd.
  • Zaktualizowany system SYNC 3 z wygodniejszym w obsłudze interfejsem, funkcjami Android Auto i Apple CarPlay oraz indukcyjną ładowarką.
  • System Active Park Assist, który wspomaga parkowanie prostopadłe i równoległe. System dostępny jest zarówno w wersji ST-Line, jak i Active.
  • System Cross Traffic Alert z funkcją Active Braking, który wspomaga kierowcę podczas parkowania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Użytkownik otrzymuje informacje od systemu o innych pojazdach zbliżających się z lewej i prawej strony, hamując automatycznie, kiedy zachodzi ryzyko kolizji.

Konkluzja

Nie jest zaskoczeniem, że nowa ST jest bardziej komfortowa od poprzedniczki. Zachowano również unikalny charakter Fiesty, dzięki któremu od lat jest ona prawdziwą gwiazdą w stajni amerykańskiego producenta. Dodano jednak więcej charakteru, zaktualizowano niektóre parametry zgodnie z najnowszymi trendami i ulepszono „jezdność” pojazdu.

Recenzenci podkreślają, że Ford Fiesta Mk8 w wersji ST stanowi prawdziwą gratkę dla kierowców, którzy po prostu kochają jeździć, a częste wypady „w trasę” stanowią dla nich niezastąpioną ucieczkę od codziennych utrapień. Mimo swojego usportowienia jest to również świetny samochód rodzinny "do miasta". Komfort, multimedialność i bezpieczeństwo tradycyjnie stoją u Forda na najwyższym poziomie.

Po więcej informacji na temat nowej Fiesty odsyłamy na oficjalną stronę producenta: https://www.ford.pl/osobowe/nowa-fiesta-st

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)