W legendarnych barwach – Cam Shaft Esprit V8 (2012)

W legendarnych barwach – Cam Shaft Esprit V8 (2012)

W legendarnych barwach – Cam Shaft Esprit V8 (2012)
Olgierd Lachowski
02.05.2012 12:00, aktualizacja: 07.10.2022 20:07

Niemiecki warsztat Cam Shaft przygotował wyjątkową wersję Lotusa Esprita V8. Wóz wyróżnia się nie tylko lepszymi osiągami niż seryjny samochód, ale też przybrał barwy legendarnych wyścigowych bolidów z Norfolk.

Niemiecki warsztat Cam Shaft przygotował wyjątkową wersję Lotusa Esprita V8. Wóz wyróżnia się nie tylko lepszymi osiągami niż seryjny samochód, ale też przybrał barwy legendarnych wyścigowych bolidów z Norfolk.

Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku zespół Formuły 1 Lotus zaprezentował model 79, który wyróżniał się niesamowitą przyczepnością aerodynamiczną za sprawą zastosowania efektu przyziemnego (użycia dyfuzorów). Auta te malowano na czarno i zdobiono liniami i napisami w kolorze złotym. Malowanie to odpowiadało barwom głównego sponsora zespołu – firmy John Player and Sons. Ten brytyjski producent tytoniu reklamował w tamtym czasie nową linię papierosów o nazwie John Player Special.

Obraz

Dokładnie w takim samym malowaniu jest zaprezentowany przez firmę Cam Shaft model Esprit V8. W zasadzie jest to nie malowanie, ale wysokiej jakości folia, z której produkcji i montażu jest dobrze znany niemiecki warsztat. Okleina Esprita to jednak tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ zmiany obejmują przede wszystkim mechanikę pojazdu.

Obraz

Przypomnę, że Esprit był najdłużej produkowanym modelem Lotusa w historii. Nadwozie Esprita zostało zaprojektowane przez firmę Italdesign, a na drogach wóz pojawił się w 1976. Przez lata jednostki napędowe oraz karoseria przechodziły pewną ewolucję. W 1993 roku za sprawą Juliana Thompsona auto przeszło ostatnią dużą modernizację nadwozia, a w 1996 roku pojawiła się odmiana V8.

Obraz

Pod maską znalazł się nowiutki 8-cylindrowy widlasty silnik, którego Lotus opracował z myślą o 20-letnim rozwoju. 3,5-litrowa jednostka napędowa w wersji V8 dzięki pomocy dwóch turbosprężarek Garrett T25 rozwijała moc 354 KM przy 6900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 4250 obr./min. Jak przystało na prawdziwy wóz sportowy, napęd przenoszony był na tylne koła, a kierowca wybierał jeden z pięciu biegów w manualnej przekładni.

Esprit V8 potrzebował zaledwie 4,90 s na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosiła 282 km/h. Z takimi osiągami auto tylko nieznacznie ustępowało najmniejszemu ówczesnemu modelowi Ferrari – F355.

Obraz

Esprit próbowany był też w sporcie, ale 550-konny model nie odniósł sukcesów w międzynarodowej serii BPR (obecnie jej odpowiednikiem jest GT1 World Championship). Problemem przede wszystkim była niska trwałość jednostki napędowej. Z tego samego powodu firmy tuningowe rezygnowały z bardzo poważnych modyfikacji Esprita V8.

Obraz

Jednym z wyjątków jest Cam Shaft, które podjęło się podkręcenia silnika. Tuner wymienił układ wydechowy na wyścigowy, elektronikę na własną, zmodyfikował turbosprężarki oraz przełożył międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego z Opla Lotusa Omegi (Lotus Carlton). Dzięki tym zabiegom udało się podnieść moc silnika brytyjskiego coupé do imponujących 492 KM.

Ponadto mechanicy z niemieckiego przedsiębiorstwa wymienili seryjną skrzynię na jej 6-biegowy odpowiednik. Nie podano, z jakiego wozu ona pochodzi, ale prawdopodobnie dzięki niej można lepiej wykorzystać możliwości zamontowanej centralnie V-ósemki. Auto ma również wzmocnione hamulce.

Obraz

Usprawniony motor oraz inne modyfikacje przekładają się na lepsze osiągi brytyjczyka. Cam Shaft Esprit V8 do setki przyspiesza o 0,60 s szybciej niż wóz fabryczny – czyli w 4,30 s. Prędkość maksymalna przekracza magiczną barierę 300 km/h i wynosi dokładnie 305 km/h.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 918
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3504 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 492 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 140,41 KM (seryjny – 101,03 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 17”
  • Koła tylne: 10,0 x 18”
  • Opony przednie: 235/40 R 17
  • Opony tylne: 285/35 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1378 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,80 kg/KM (seryjny – 3,89 kg/KM)
  • Długość: 4414 mm
  • Szerokość: 1883 mm
  • Wysokość: 1150 mm
  • Rozstaw osi: 2420 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,30 s
  • Prędkość maksymalna: 305 km/hblock position=\inside5789/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)