Niespełnione marzenia - koncepty, które chcielibyśmy zobaczyć na drogach [cz. 1]

Niespełnione marzenia - koncepty, które chcielibyśmy zobaczyć na drogach [cz. 1]

Citroen Survolt
Citroen Survolt
Mariusz Zmysłowski
28.05.2012 21:00, aktualizacja: 07.10.2022 20:29

Najbardziej niesamowite samochody koncepcyjne nie zawsze są ładne. Zazwyczaj nie osiągają zawrotnych prędkości. I niemal nigdy nie wchodzą do produkcji. Jednak wszystkie są próbą przewidzenia przez stylistów przyszłości motoryzacji. Dzisiaj zapraszam Was na spotkanie z 10 najbardziej spektakularnymi konceptami ostatnich lat.

Citroën GT – więcej niż futurystyczny

Najbardziej niesamowite samochody koncepcyjne nie zawsze są ładne. Zazwyczaj nie osiągają zawrotnych prędkości. I niemal nigdy nie wchodzą do produkcji. Jednak wszystkie są próbą przewidzenia przez stylistów przyszłości motoryzacji. Dzisiaj zapraszam Was na spotkanie z 10 najbardziej spektakularnymi konceptami ostatnich lat.

Citroën GT – więcej niż futurystyczny

Główny stylista: Takumi Yamamoto

Citroen GT
Citroen GT

Projekt tego auta został stworzony początkowo jedynie w świecie wirtualnym na potrzeby gry Gran Turismo 5. Maszyna z ekranów komputerów zasilana była elektrycznymi silnikami z ogniw paliwowych. Rozwijała dzięki nim 791 KM. Francuski producent postanowił zaprezentować tę niesamowitą maszynę w rzeczywistości. Zadebiutowała ona na targach samochodowych w Paryżu w 2008 roku. Samochód koncepcyjny został wyposażony w 655-konny silnik V8 Forda.

Początkowo planowano wprowadzenie tego auta do produkcji w 20 egzemplarzach. Później ogłoszono, że zostanie wyprodukowanych jedynie 6 sztuk. Ostatecznie plany budowy kilku egzemplarzy i sprzedaży modelu GT porzucono. Okazało się, że Citroën GT nigdy nie dostał zielonego światła od władz francuskiego koncernu. Mimo to cenę szacowano na około 2 100 000 dol.

Citroen GT
Citroen GT

Citroën Survolt – elektryzujące marzenie

Główny stylista: Bertrand Dantec

Koncepcyjny Survolt przedstawiony podczas genewskich targów w 2010 roku powstał na podstawie innego konceptu zaprezentowanego rok wcześniej. Auto bazowe nosiło nazwę Revolte. Survolt jest sportową wariacją na jego temat.

Auto napędzają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy maksymalnej wynoszącej 304 KM. Jednostka ta według Citroëna pozwala konceptowi osiągnąć 260 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 s. Jeśli tak wyglądałyby samochody elektryczne, żaden producent nie miałby problemów z ich sprzedażą.

Citroen Survolt
Citroen Survolt

Cadillac Sixteen – powrót do korzeni

Główny stylista: Wayne Cherry

Cadillac Sixteen
Cadillac Sixteen

Kiedyś amerykańskie krążowniki szos niesamowicie działały na wyobraźnię. Do tej pory kiedy na drodze pojawia się zabytkowy Cadillac, nikt nie może oderwać od niego wzroku. Zaprezentowany w 2003 roku koncepcyjny model Sixteen pokazał, że Amerykanie wciąż pamiętają starą szkołę budowania samochodów. Ogromna maszyna została wyposażona w silnik V16 rozwijający 1019 KM. Masa auta wynosi 2270 kg.

Samochód dostał nie tylko potężne nadwozie, ale również pasujące do niego, eleganckie, ale proste wnętrze. Na konsoli środkowej umieszczono zegarek Bulgari, a logo marki na kierownicy zostało wyrzeźbione w krysztale.

Cadillac Sixteen
Cadillac Sixteen

Jaguar B99 – niechciana klasyka

Główny stylista: Michael Robinson, Adrian Griffiths

Jaguar B99
Jaguar B99

Jaguar B99 to samochód koncepcyjny stworzony przez biuro projektowe Bertone. Jego stylistyka nawiązuje do bardziej tradycyjnych czasów brytyjskiej marki. Dzięki temu został niezwykle ciepło przyjęty w świecie motoryzacji po premierze na targach samochodowych w Genewie w 2011 roku.

B99 miałby być napędzany przez hybrydę silnika spalinowego o pojemności 1,4 l i dwóch jednostek elektrycznych. Ten zestaw dawałby 578 KM, z czego 204 KM generowałby każdy z silników zasilanych prądem.

Niestety, o wejściu do produkcji tego auta nie można było nawet pomarzyć. Dyrektor Jaguara – Adrian Hallmark, wyraził się jasno na temat tego projektu. Stwierdził, że docenia on zainteresowanie marką, ale to nie jest samochód dla Jaguara, więc nie zostanie nawiązana współpraca z Bertone. Tym oświadczeniem Hallmark złamał serca wielu miłośników marki.

Jaguar B99
Jaguar B99

Lamborghini Miura (2006)

Główny stylista: Walter de’Silva

Lamborghini Miura Concept
Lamborghini Miura Concept

Tego konceptu nie trzeba przedstawiać żadnemu miłośnikowi marki Lamborghini. Wszyscy dobrze pamiętają maszynę z 2006 roku. Podobnie jak w przypadku Jaguara B99 dyrekcja firmy zrobiła motoryzacyjnemu światu ogromną krzywdę, nie dopuszczając jej do produkcji. Koncepcyjna Miura stylistycznie nawiązywała niemal w każdym detalu do klasycznej konstrukcji, która przez wielu uważana jest za pierwszy prawdziwy supersamochód. Piękne nadwozie zostało osadzone na podwoziu Lamborghini Murciélago.

Niestety Stefan Winkelmann powiedział, że koncept nie był niczym więcej niż sposobem na uczczenie historii marki. Nowa Miura nigdy nie trafiła na drogi, ponieważ Lamborghini skupia się na przyszłości i stylistyka retro nie jest nurtem, z którym Włosi chcieliby pozwolić pójść samochodom z bykiem na masce.

Lamborghini Miura Concept
Lamborghini Miura Concept

Lamborghini Estoque – lepsza alternatywa

Główny stylista: Manfred Fitzgerald

Lamborghini Estoque
Lamborghini Estoque

Przedstawiony w 2008 roku w Paryżu koncept wzbudził kontrowersje. Lamborghini Estoque było czymś zupełnie innymi niż wszystko, do czego włoski producent zdążył nas przyzwyczaić przez kilka ostatnich dekad. Silnik został umieszczony z przodu. Była to jednostka V10 o pojemności 5,2 l. Jednak nie to najbardziej zaszokowało świat motoryzacji. Największą niespodzianką było to, że nowy koncept Lamborghini miał nadwozie 4-drzwiowe.

Nie jest to raczej ulubiony samochód miłośników marki. Jednak po prezentacji SUV-a o nazwie Urus większość z nich, gdyby musiała wybrać, zdecydowałaby się jednak na Estoque. Bo przecież co gryzie się z wizerunkiem sportowej marki bardziej niż pseudoterenowy wóz?

Lamborghini Estoque
Lamborghini Estoque

Maserati Birdcage 75th - prezent na urodziny

Główny stylista: Ken Okuyama

Maserati Birdcage
Maserati Birdcage

Maserati Birdcage 75th zostało zaprojektowane w biurze projektowym Pininfarina. Jego prezentacja odbyła się w 2005 roku na targach samochodowych w Genewie. Nazwa modelu została wybrana tak, by uczcić serię aut Birdcage z lat 60. XX wieku oraz 75-lecie Pininfariny.

Koncept został zbudowany na bazie Maserati MC12 GT1. Jego nadwozie wykonano z kompozytu węglowego. Jako napęd tej niesamowitej maszyny służy jednostka Ferrari Dino F140 V12 o mocy ponad 700 KM.

Maserati Birdcage
Maserati Birdcage

Shelby GR-1 – powrót legendy w wielkim stylu

Główny stylista: George Saridakis

Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1

Koncept stworzony przez Forda został zaprezentowany podczas północnoamerykańskich międzynarodowych targów samochodowych w 2005 roku. Jego konstrukcja bazuje na innym koncepcie – modelu Cobra, pokazanym rok wcześniej.

Jak wiele samochodów koncepcyjnych, które później nie zostały wprowadzone do produkcji, GR-1 miał uczcić historię – rodzinę swoich wielkich przodków. Mam na myśli auta Shelby Daytona. Dlatego pod maskę musiał trafić naprawdę potężny silnik. Było nim V10 o pojemności 6,4 l, rozwijające 613 KM i 679 Nm. Niestety, kolejny raz skończyło się wyłącznie na jednorazowym hołdzie dla legendy. Jego cenę szacowano na 150 000 do 200 000 dol. Niestety, po wystawieniu na aukcję osiągnął on zaledwie 82 500 dol.

Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1

Saab Phoenix – nieudane odrodzenie

Główny stylista: Jason Castriota

Saab PhoeniX concept
Saab PhoeniX concept

Problemy Saaba przez długi czas spędzały sen z powiek miłośników marki. Ostatecznie nie udało się uratować wspaniałej szwedzkiej firmy. Jednak w 2011 roku, kiedy przyszłość była jeszcze niepewna, Szwedzi zaprezentowali koncepcyjne auto Phoenix. Wtedy miało ono pokazać powrót marki z pełną siłą, odrodzenie z popiołów.

Auto zostało wyposażone w silnik 1,6 marki BMW. Podwozie zapożyczono od następcy modelu 9-3, który miał się ukazać w 2013. Wszystko przykryto pięknym nadwoziem, które w konkursie stylistycznym Auto Expressu pokonało 30-procentową przewagą głosów Alfę Romeo 4C. Trzecie miejsce zajął wtedy Jaguar C-X75.

SAAB PhoeniX
SAAB PhoeniX

Citroën Metropolis – nadzieja na przyszłość

Główny stylista: zespół

Citroen Metropolis
Citroen Metropolis

Citroën Metropolis to samochód koncepcyjny stworzony przez międzynarodowy zespół projektowy francuskiej marki pracujący w Chinach. Auto było budowane z myślą o prezentacji podczas Światowej Wystawy EXPO w Szanghaju w 2010 roku.

Niesamowita stylistyka tego wielkiego wozu wzbudziła nadzieję miłośników marki na silne wkroczenie do klasy premium. Mogą one zostać spełnione, ponieważ niedawno Citroën zaprezentował równie spektakularny koncept DS9, który prawdopodobnie w nieco zmienionej formie wejdzie do produkcji.

Citroen Metropolis
Citroen Metropolis
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)