Pierwsza linia dla Audi – Kwalifikacje do 24 Heures du Mans 2012

Pierwsza linia dla Audi – Kwalifikacje do 24 Heures du Mans 2012

Pierwsza linia dla Audi – Kwalifikacje do 24 Heures du Mans 2012
Olgierd Lachowski
15.06.2012 23:00, aktualizacja: 18.04.2023 13:29

Po trzech sesjach kwalifikacyjnych dwa pierwsze miejsca na starcie do najsłynniejszego na świecie długodystansowego wyścigu zajęły dwa bolidy Audi. Toyoty były na trzecim i piątym miejscu. Zapraszam na krótką relację z eliminacji do Le Mans.

KWALIFIKACJE

Kwalifikacje do 24-godzinnego wyścigu na Circuit de la Sarthe składają się z trzech części poprzedzonych treningiem, który z kolei poprzedzony jest testami, a które w tym roku odbyły się na początku czerwca.

W sesji kwalifikacyjnej biorą udział wszyscy kierowcy mający pojechać danym samochodem. Jako czas danego bolidu jest zaliczany najlepszy czas spośród kierowców danego auta. Oczywiście nieważne, w której części kwalifikacji ten czas jest osiągnięty.

Obraz

Według regulaminu, żeby załoga mogła przystąpić do wyścigu, w trzeciej – nocnej – części eliminacji każdy z kierowców musi przejechać swoim wozem co najmniej pięć okrążeń. W tym roku zrobiono jednak wyjątek dla załogi Ferrari 458 GTE z numerem 51 (zespół AF Corse).

W środę prowadzący Ferrari Giancarlo Fisichella wypadł z toru i uszkodził samochód. Okazało się, że naruszona jest struktura monocoque’u pojazdu i nie da się jej naprawić. Ekipa AF Corse zorganizowała sobie przywóz nowej struktury nośnej do auta, ale miała ona dotrzeć dopiero około południa w czwartek, a przecież po przywiezieniu jej samochód musiał zostać jeszcze poskładany w całość i przygotowany do jazdy.

W związku z tym zwrócono się z prośbą do ACO o uczynienie wyjątku od regulaminu, a organizator przystał na warunek, że kierowcy auta #51 (Fisichella/Bruni/Vilander) swoje wymagane nocne okrążenia pokonają za kierownicą drugiego auta AF Corse – Ferrari #71. Zawodnicy wykonali plan, ale też i ekipie mechaników udało się przygotować auto do wyjazdu na tor, i przez ostatnie pół godziny eliminacji Vilander starał się uzyskać jakikolwiek czas kwalifikacji.

Obraz

Ostatecznie stanęło na 4:00,025 min, co jest najsłabszym wynikiem wśród aut kategorii GTE Pro, ale nie jest to najgorszy w ogóle wynik na torze. Czas ten dał 49. na 56 możliwych miejsc. Najsłabszy czas uzyskało Porsche 911 GT3 RSR (kat. GTE Am) zespołu JWA-Avila  i wynosi on 4:03,661 min.

Najszybszym samochodem w klasie Am było także Porsche, ale drużyny Flying Lizard Motorsport. Wystawione „tradycyjnie” z numerem 79 auto pokonało okrążenie toru w 3:57,594 min. Już w zeszłym roku zespół ten był faworytem kategorii amatorskiej i w tym roku nic się nie zmieniło. Z kolei w klasie Pro najszybsze było Ferrari 458 GTE ekipy Luxury Racing (Makowiecki/Melo/Farnbacher), która wykręciła czas 3:55,393 min.

Ten wóz był prawie 7 sekund wolniejszy od najsłabszego auta klasy LMP2. Tym najsłabszym prototypem była Norma MP 2000 Judd, która osiągnęła czas 3:48,025 min i zajęła 33. miejsce na starcie. Najszybsze auto LMP2 natomiast było szybsze od Normy o niespełna 10 sekund. Był to wóz drużyny ADR-Delta. Oreca 03 Nissan uzyskała wynik 3:38,181 min.

Obraz

Auta LMP2 zostały rozdzielone przez najbardziej nietypową konstrukcję w tym wyścigu i chyba w całej historii Le Mans – Delta Wing Nissan. Wyposażony w 300-konny 1,6-litrowy silnik bolid zajął 29. lokatę z czasem 3:42,618 min.

Wszystkich najbardziej interesuje oczywiście rywalizacja w klasie LMP1, w której startują Audi i Toyoty. Najsłabiej prezentował się prototyp Pescarolo 03 Judd zespołu Pescarolo. Samochód pojawił się w drugiej i trzeciej części czasówki (czwartek), bo wcześniej wóz miał problemy m.in. ze skrzynią biegów. Henri Pescarolo narzekał też na to, że nowy silnik (zgodny z nowymi przepisami) wytwarza bardzo duże wibracje. Pescarolo powiedział:

Wcześniej mieliśmy Judd V10, który był idealny do wyścigów długodystansowych. Z nowym blokiem jest inaczej. Przez 30 lat prawa fizyki się nie zmieniły… Judd V8 w Pescarolo zachowuje się jak Cosworth V8 w Rondeau – wibruje.

Obraz

Pescarolo 03 zbudowane jest na bazie Astona Martina AMR-One, czyli bardzo nieudanego i pechowego samochodu, i wygląda na to, że Francuzom nie udało się usunąć wszystkich wad brytyjskiego supersamochodu. Czas 3:37,485 min jest słabszy o dwie sekundy od wyniku Oak Pescarolo, czyli samochodu, który w klasyfikacji był dwunasty, i 13,5 sekundy gorszy od wyniku dającego pole position.

Pescarolo wystawia też drugie auto. Jest to odnowione i poprawione Dome S102.5 z silnikiem Judd. Ten wóz jest znacznie szybszy i lepiej dopracowany niż model 03, ale wczoraj w ostatniej części kwalifikacji został rozbity na jednym z zakrętów przez Seiji Arę i dziś zespół miał cały dzień pracować nad odbudową bolidu.

To wszystko jest jednak mało ważne w porównaniu z walką Audi i Toyot. We wszystkich częściach eliminacji najwyższe miejsca zajmowały niemieckie wozy, ale Toyoty aż tak bardzo od nich nie odstawały. W ostatniej części czasówki najszybszy, podobnie jak rok temu, Andre Lotterer uzyskał niewiarygodny czas 3:23,787 min. Tym samym na pole position stanęło Audi R18 e-tron quattro. Pod koniec kwalifikacji Niemiec przyznał, że nie było to wszystko na co stać ten wóz, bo w niektórych sektorach sam popełniał błędy lub przeszkadzały mu inne wozy.

Obraz

Obok maszyny z numerem 1 wystartuje auto numer 3, czyli Audi R18 Ultra prowadzone przez Bernharda, Dumasa i Duvala. Ultra było wolniejsze tylko o 0,3 s od hybrydy. To bardzo mała różnica, którą częściowo wyjaśnił wcześniej Tom Kristensen, który powiedział, że odmiana z konwencjonalnym napędem jest lepiej wyważona, ponieważ jej podstawowa waga jest znacznie mniejsza od wymaganego minimum 900 kg. Auto musiało zostać dociążone do tych 900 kg specjalnymi ciężarkami, które oczywiście umieszczono w najkorzystniejszych miejscach.

Natomiast wersja e-tron jest znacznie cięższa choćby ze względu na napęd hybrydowy. To właśnie on sprawiał, że bolid był zbyt ciężki. W toku prac i usprawnień finalna wersja napędu hybrydowego waży 80 kg i jest o 20 kg lżejsza niż na początku. Dzięki temu udało się też zmniejszyć masę samochodu do 900 kg.

Za dwoma Audi ustawi się szybsza z Toyot, której czas 3:24,842 min został uzyskany wczoraj pod koniec czasówki w pełnej ciemności. Zaletą takiej jazdy był za to prawie pusty tor. Wynik zaskoczył ekipę Audi, która liczyła na cztery pierwsze pozycje. Obok Toyoty jest druga hybryda Audi, a za nimi powtarza się układ Toyota-Audi z tym, że niemieckie auto to wersja Ultra.

Obraz

Być może japońskie samochody mogłyby pochwalić się lepszym czasem, ale przez całe kwalifikacje miały różnego rodzaju drobne problemy techniczne oraz kłopoty na torze. Nad TS030 Hybrid bowiem nie wszyscy kierowcy potrafią zapanować w 100%. Bolidy opuszczały na chwilę tor lub wpadały w dziwne małe poślizgi przed zakrętem Tertre Rouge. Komentujący dziennikarze spekulowali, że może być to problem nagłego włączania się KERS-u, jednak wydaje mi się to dość mało prawdopodobne.

Toyoty brylowały za to pod względem prędkości maksymalnych osiągając nawet 335 km/h, podczas gdy Audi R18 e-tron rozpędzały się do 331 km/h.

MOIM ZDANIEM

Trzeba pamiętać, że kwalifikacje do Le Mans mają raczej wymiar prestiżowy i służą przebadaniu pojazdów w warunkach bojowych i przygotowaniu ich optymalnie do walki. To nam, kibicom może się wydawać, że ta lub tamta firma jest lepsza, bo jej wozy zajęły wyższe miejsce w eliminacjach. Dla zespołów czasy okrążeń są ważne, ale nie mają takiej wagi jak np. w Formule 1, gdzie pozycja na starcie może zagwarantować sukces w wyścigu.

Obraz

W Le Mans wyniki jednego zespołu nie wywierają aż tak dużej presji na rywali, bo każdy zdaje sobie sprawę, że w tym wyścigu może zdarzyć się dosłownie wszystko, czego przykładem jest zeszłoroczny maraton, w którym dwa Audi wyeliminowały się w zasadzie same, a i tak jeden niemiecki wóz poradził sobie z francuską koalicją Peugeotów.

Plusy dodatnie i minusy ujemne

Można przypuszczać, że wyścig nie będzie tak zacięty jak zeszłoroczny, bo przecież Toyota wraca do maratonu we Francji po 13 latach przerwy. Z drugiej jednak strony samochody prezentują zbliżony poziom. Z pewnością mocną kartą w przypadku Audi są dopracowane samochody i doświadczone oraz szybkie załogi.

Po stronie atutów Toyoty można upatrywać dość szybkich bolidów i niezłych kierowców, ale nie wiemy nic o trwałości tych aut. W 1998 i 1999 roku japońskie wozy były eliminowane głównie przez awarie układów napędowych i miejmy nadzieję, że tym razem się to nie powtórzy. Do zalet Toyot być może będzie można zaliczyć małą ilość postojów na tankowanie, o ile TS030 nie będą zbyt paliwożerne.

Obraz

Mnie osobiście interesuje także to, jak wypadnie Pescarolo 03 Judd, o ile nie wypadnie z toru. Aston Martin był bardzo nieudaną konstrukcją, z której Pescarolo chciał wycisnąć co się da. Prawdopodobnie francuska ekipa nie zdecydowałaby się na odgrzewanie kotleta i to jeszcze zepsutego, gdyby nie to, że ma poważne finansowe problemy. Nie tak dawno przecież Pescarolo zmuszony był sprzedać część swoich technologii i wiedzy, żeby nie musieć zamykać zakładu (stąd wozy o nazwie Oak Pescarolo na torze). 03 jest więc taką konstrukcją pośrednią, która nie jest co prawda stara, ale zbyt udana również nie.  Być może właśnie przez brak pieniędzy wóz nie jest tak dopracowany, jak być powinien, a przecież jego premiera też się mocno opóźniła.

Dlaczego nie będzie rekordu

Mam nadzieję, że się mylę, ale sądzę, że zwycięzca tegorocznego wyścigu nie pobije rekordu przejechanego dystansu z 2010 roku. Przypomnę, że wtedy zwycięzca (Audi R15 TDI Plus) przejechał 397 okrążeń, co odpowiada 5410,7 km.

Obraz

Żeby pobić ten wynik triumfator musi przejechać co najmniej jedno kółko więcej, więc policzmy. 398 okrążeń to dystans 5424,3 km. Trzeba go przejechać w 24 godziny? Nie. Rzeczywisty czas jazdy jest krótszy.

W zeszłym roku Audi R18 TDI na obsłudze w boksach spędziło około 35 minut. Do tego trzeba jeszcze doliczyć około 10 minut na przegląd samochodu – taki właśnie został wykonany w nocy w zeszłym roku. Zaokrąglę czas spędzony na „staniu” do 60 minut, ponieważ czasy okrążeń wyjazdowych i zjazdowych do boksów są znacznie dłuższe niż normalnych. Zostają zatem 23 godziny czystej jazdy przy założeniu, że na torze nic się nie będzie działo, co jest mało prawdopodobne.

Zatem przez 23 godziny trzeba pokonać 5424 km, czyli 398 okrążeń, co daje średni czas okrążenia 3:28 min. To zaledwie 4 sekundy wolniej niż czas bolidu, który zajął pole position. Taką średnią byłoby niezwykle trudno utrzymać.

Obraz

Uważam jednak, że w tym roku najlepsza załoga pokona więcej okrążeń niż w 2011 roku. Wtedy Audi R18 TDI przejechało 355 kółek. Tyle że rok temu samochód bezpieczeństwa „zmarnował” około 2,5 godziny rywalizacji, z czego aż dwie godziny przypadły na neutralizację po wypadku Mike’a Rockenfellera. Poza tym w tym roku bolidy są szybsze.

Jak będzie naprawdę przekonamy się w niedzielę po południu.

W nawiasie podałem, w której części kwalifikacji został osiągnięty najlepszy czas danego samochodu.

24 Heures du Mans 2012 - Kwalifikacje (wyniki)
Poz.KlasaKierowcySamochódCzas [min]
1.LMP1Lotterer/Fässler/TreluyerAudi R18 e-tron quattro3:23,787 (3)
2.LMP1Bernhard/Dumas/DuvalAud R18 Ultra3:24,078 (2)
3.LMP1Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 Hybrid3:24,842 (3)
4.LMP1McNish/Capello/KristensenAudi R18 e-tron quattro3:25,433 (3)
5.LMP1Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 Hybrid3:25,488 (3)
6.LMP1Jarvis/Bonanomi/RockenfellerAudi R18 Ultra3:26,420 (2)
7.LMP1Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03a Honda3:29,622 (2)
8.LMP1Prost/Jani/HeidfeldLola B12/60 Coupé Toyota3:29,837 (2)
9.LMP1Belicchi/Primat/BleekemolenLola B12/60 Coupé Toyota3:31,866 (2)
10.LMP1Minassian/Ara/BourdaisDome S102.5 Judd3:33,066 (3)
11.LMP1Brabham/Chandhok/DumbreckHPD ARX 03a Honda3:35,421 (3)
12.LMP1Moreau/Baguette/KraihamerOak Pescarolo Judd3:35,584 (3)
13.LMP1Collard/Boullion/HallPescarolo 03 Judd3:37,485 (2)
14.LMP2Martin/Kerr/GravesOreca 03 Nissan3:38,181 (3)
15.LMP2Nicolet/Lahaye/PlaMorgan LMP2 Judd3:38,598 (2)
16.LMP2Ragues/Panciatici/RusinovOreca 03 Nissan3:39,152 (2)
17.LMP2Thiriet/Beche/TinseauOreca 03 Nissan3:39,252 (1)
18.LMP2Perez-Companc/Kaffer/AyariOreca 03 Nissan3:39,711 (2)
19.LMP2Firth/Hartley/HughesOreca 03 Nissan3:39,877 (1)
20.LMP2Heinemeier Hansson/Leinders/MartinMorgan LMP2 Nissan3:39,899 (2)
21.LMP2Sims/Buurman/IannettaLola Judd3:40,280 (3)
22.LMP2Potolicchio/Dalziel/Kimber-SmithHPD ARX 03b Honda3:40,471 (3)
23.LMP2Briere/Petersen/NakanoOreca 03 Nissan3:40,727 (1)
24.LMP2Brundle/Brundle/OrdonezZytek Z11SN Nissan3:40,738 (2)
25.LMP2Hanckock/Dolan/KurosawaZytek Z11SN Nissan3:41,287 (1)
26.LMP2Tresson/Maillieux/LombardOreca 03 Nissan3:41,982 (3)
27.LMP2Tucker/Bouchut/DiazHPD ARX 03b Honda3:42,224 (1)
28.LMP2Zugel/Julian/GonzalezZytek Z11SN Nissan3:42,292 (3)
29.CDNTFranchitti/Krum/MotoyamaDelta Wing Nissan3:42,612 (1)
30.LMP2Frey/Meichtry/HirschiOreca 03 Judd3:43,619 (2)
31.LMP2Holzer/Schultis/MoroLola B12/80 Coupé Lotus3:45,664 (3)
32.LMP2Groix/Jousse/JohanssonLola B12/80 Coupé Nissan3:47,244 (2)
33.LMP2Rosier/Thirion/HaezebrouckNorma MP 2000 Judd3:48,025 (3)
34.GTE ProMakowiecki/Melo/FarnbacherFerrari 458 GTE3:55,393 (2)
35.GTE ProMücke/Turner/FernandezAston Martin V8 Vantage3:55,870 (2)
36.GTE ProGavin/Milner/WestbrookChevrolet Corvette ZR1 GTE3:55,910 (1)
37.GTE ProBertolini/Beretta/CiociFerrari 458 GTE3:56,484 (3)
38.GTE ProGarcia/Magnussen/TaylerChevrolet Corvette ZR1 GTE3:57,181 (1)
39.GTE AmNeiman/Law/PumpellyPorsche 911 GT3 RSR3:57,594 (1)
40.GTE ProLietz/Lieb/HenzlerPorsche 911 GT3 RSR3:57,606 (2)
41.GTE AmAlfansal/Curtis/EdwardsPorsche 911 GT3 RSR3:58,035 (1)
42.GTE AmBergmeister/Long/HolzerPorsche 911 GT3 RSR3:58,717 (1)
43.GTE AmNygaard/Poulsen/SimonsenAston Martin V8 Vantage3:58,725 (1)
44.GTE AmEhret/Montecalvo/JeannetteFerrari 458 GTE3:58,800 (2)
45.LMP2Ihara/Deletraz/QuickLola B12/80 Coupé Nissan3:58,895 (3)
46.GTE AmRied/Roda/RubertiPorsche 911 GT3 RSR3:59,181 (2)
47.GTE AmBornhauser/Canal/LamyChevrolet Corvette ZR1 GTE3:59,192 (1)
48.GTE ProCocker/Walker/WillsFerrari 458 GTE3:59,638 (2)
49.GTE ProFisichella/Bruni/VilnaderFerrari 458 GTE4:00,025 (3)
50.GTE AmPerazzini/Griffin/CadeiFerrari 458 GTE4:00,288 (2)
51.GTE AmPons/Narac/ArmindoPorsche 911 GT3 RSR4:00,332 (1)
52.GTE AmKaufmann/Agaus/VickersFerrari 458 GTE4:00,691 (3)
53.GTE AmKrohn/Jonsson/RugoloFerrari 458 GTE4:02,323 (3)
54.GTE AmRodrigues/Illiano/FerteFerrari 458 GTE4:02,461 (3)
55.GTE AmBourret/Gibon/BellocChevrolet Corvette ZR1 GTE4:02,969 (3)
56.GTE AmDaniels/Palttala/CamathiasPorsche 911 GT3 RSR4:03,661 (3)
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/23]

Źródło: lemans

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)