Nietypowe drzwi - odkryj granice wyobraźni projektantów

Nietypowe drzwi - odkryj granice wyobraźni projektantów

Nietypowe drzwi w samochodach
Nietypowe drzwi w samochodach
Artur Kuśmierzak
22.06.2012 16:52, aktualizacja: 12.10.2022 13:20

Podnoszone, wysuwane czy odsuwane? Jaki rodzaj drzwi preferujesz? Na jakie auto z finezyjnie otwieranymi drzwiami najchętniej byś się zdecydował: Lamborghini Murciélago, Rolls-Royce'a Phantoma, a może Mercedesa SLS?

Drzwi – podnoszone

Drzwi podnoszone do góry to jedno z najbardziej znanych rozwiązań, stosowane jest między innymi w autach marki Lamborghini. Włosi od lat konsekwentnie w taki sposób montują drzwi. Trudno wyobrazić sobie Countacha, Diablo, Murciélago czy produkowanego obecnie Aventadora bez takiego gadżetu. Identyczne drzwi są w Bugatti EB110 i w autach marki Spyker.

Lamborghini Aventador LP700-4 opening and closing the doors outside the Lamborghini factory

Lamborghini Diablo Auto doors

Bugatti EB110 Engine Sound!

Drzwi - wysuwane

Wymyślenie nietypowo otwieranych drzwi to dla projektantów aut nie lada wyzwanie, trudno bowiem stworzyć coś nowego, co jest jednocześnie w miarę praktyczne i bezpieczne. Na ciekawy pomysł wpadło pod koniec lat 80. BMW, które w swoim niszowym modelu Z1 zainstalowało drzwi chowane w podłodze. Podobne rozwiązanie wykorzystał Lincoln w koncepcyjnym modelu Mark VIII, w którym całe drzwi dosłownie chowają się w podłodze samochodu.

BMW Z1 doors -not for girls-

Disappearing Car Door

Drzwi - elektrycznie odsuwane

Elektrycznie odsuwane drzwi od dłuższego już czasu stosowane są głównie w vanach. To rozwiązanie dość praktyczne, wygodne, ale często też bardzo awaryjne. Elektrycznie odsuwane drzwi montuje się między innymi w takich modelach, jak: Chrysler Voyager, Peugeot 1007, Peugeot 807, Citroën C8 czy Toyota Previa.

Chrysler Voyager Doors Opening

Peugeot 1007 electric doors

RC AUTOMOCION Citroën C8 (turny HD)

Toyota Estima automatic door

Drzwi – butterfly doors

Butterfly doors to rozwiązanie bardzo podobne do Lambo doors, z tą różnicą że zawiasy tych drzwi zamocowane są nie tylko do nadkoli, ale też do dachu (nie zawsze). W efekcie po otworzeniu układają się one jak skrzydła motyla. Butterfly doors zastosowano w Mercedesie SLR, Ferrari Enzo, a także w niektórych modelach Saleena i we wszystkich McLarenach.

Mercedes SLR Mclaren

Saleen S7 Twin Turbo

How to Open McLaren MP4-12C Dihedral Door

Drzwi – skrzydlate

Ten typ drzwi jest tylko z pozoru podobny do rozwiązania wykorzystywanego w McLarenie. W rzeczywistości drzwi skrzydlate działają na zupełnie innej zasadzie, ponieważ zawiasy zamontowane są tylko na dachu, a nie na nadkolach i przy przedniej krawędzi dachu, jak w Butterfly doors.

Skrzydlate drzwi to od lat wizytówka Mercedesa. Znajdują się między innymi w modelach 300 SL Gullwing i we współczesnej interpretacji tego auta, znanej pod nazwą SLS AMG. Nie tylko Mercedes skusił się na tego typu drzwi. Są one w takich samochodach, jak: Isdera Commendatore 112i, Bristol Fighter, DeLorean DMC-12, Pagani Huayra czy Gumpert Apollo.

Mercedes Gullwing 300 SL - Greatest Ever Sports Cars Nº6

Mercedes SLS AMG @ Cars & Coffee

Pagani Huayra

Drzwi – otwierane pod wiatr

Drzwi otwierane pod wiatr w dzisiejszych czasach montowane są głównie w autach luksusowych marki Rolls-Royce. Dwa lata temu na rynku pojawił się Opel Meriva z takim rozwiązaniem.

Drzwi otwierane do tyłu ma także nietuzinkowy kolos Toyoty FJ Cruiser i produkowana do niedawna Mazda RX-8. To zaledwie garstka modeli. Trzeba pamiętać, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu takie drzwi były dużo bardziej popularne i występowały nie tylko w zagranicznych konstrukcjach, takich jak Citroën 2CV czy Fiat 500 I generacji, ale także w rodzimej FSO Syrenie 104.

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé

Opel Meriva MPV - FlexDoors

Mazda RX8 review - Top Gear - Series 3 - BBC

Drzwi – otwierany kokpit

Jednym z najrzadziej stosowanych i najbardziej skomplikowanych mechanizmów otwierania drzwi jest układ, w którym drzwi otwierają się wraz z górą częścią kokpitu lub kokpit otwiera się sam. Taki gadżet montowano w elektrycznym aucie sportowym Sterlingu Nova i miejskim autku o wdzięcznej nazwie Bond Bug. Obecnie otwierany kokpit króluje w samochodach koncepcyjnych, a najsłynniejsze z nich to Ferrari Modulo, Maserati Birdcage 75th i Saab Aero-X.

Birdcage 75th

Saab Aero X, www.automobilismo.it

Drzwi – brak drzwi

Są auta z podnoszonymi drzwiami, są takie, w których drzwi otwierają się pod wiatr, więc dlaczego nie może być konstrukcji w ogóle ich pozbawionych? No dobrze, ale skoro nie ma drzwi, to jak dostać się do środka? Bardzo prosto - najczęściej od góry, bo takie samochody zazwyczaj nie mają dachu.

Kto produkuje takie pojazdy? Przede wszystkim Brytyjczycy. Najbardziej znane to trzykołowy Morgan 3 Wheeler i przeróżne modele marki Caterham. Pomysł spodobał się również Niemcom, o czym świadczą takie wozy jak Veritas RSIII czy prototyp Wiesmann Spyder. Drzwi nie miały też pierwsze auta świata.

Morgan 3 Wheeler video review - autocar.co.uk

Top Gear Caterham R500 VS Veritas RS3

Wiesmann Spyder - MOV´IT Ceramic equipped - Genf 2011

Drzwi – inne

Na rynku są też takie konstrukcje, których nietypowo otwierane drzwi trudno zakwalifikować do większej grupy. Jakie to patenty? Najprostszym przykładem jest BMW Isseta, w którym drzwi były zamontowane z przodu i otwierały się razem z przednią szybą oraz „maską”.

Na nietypowy pomysł wpadł również Ford, instalując na początku w modelu GT40, a później w jego następcy GT drzwi zachodzące na dach. Warty przypomnienia jest także system otwierania drzwi w Renault Avantime, w którym najpierw wysuwają się one równolegle do nadwozia, a dopiero później otwierają. Dzięki temu nie ma problemu z wyjściem z auta nawet na ciasnym parkingu. Jest do bardzo pomocne, bo drzwi w Avantime są dość długie.

Oryginalne rozwiązanie stosuje też szwedzki Koenigsegg. Drzwi najpierw wysuwają się poza karoserię auta (jak w Avantime), a potem ustawiają się pionowo (jak Lambo doors). Mówiąc o finezyjnie otwieranych drzwiach, nie można pominąć modeli Astona Martina, w których drzwi przy otwieraniu uchylają się delikatnie do góry. Koreańczycy również nie boją się eksperymentów, o czym świadczy usportowiony kompakt Hyundai Veloster. Zdecydowano się w nim na układ 2+1, czyli przednia para drzwi i jedne drzwi z tyłu.

BMW Isetta image campaign by the BMW Museum

RENAULT AVANTIME 2009年4月1日 ルノー アバンタイム

Koenigsegg Door System

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)