Nissan Almera N16 [awarie i problemy]

Obecnie produkowany Nissan Tiida nie sprzedaje się zbyt dobrze, ale jego poprzednik Almera N16 cieszył się w Polsce dość dużą popularnością. Jak japoński kompakt sprawuje się po latach?
Historia modelu
Pierwszym przedstawicielem Nissana w klasie kompakt w latach 60. był Nissan Sunny, znany również jako Datsun 1000. Z biegiem lat marka się rozwijała, a najnowszy model z emblematem Sunny zapamiętaliśmy dzięki topowej 226-konnej wersji GTi-R.
Po Sunny pojawiła się Almera. Jej pierwsza generacja, N15, co prawda nie miała już pod maską tak mocnego silnika, ale tak samo jak poprzednik wyróżniała się wysoką trwałością. Niestety, oprócz japońskiej bezawaryjności kompaktowe Nissany dotychczas nie wyróżniały się niczym szczególnym – były po prostu nijakie.
Zobacz również: Nissan X-Trail DIG-T 160 Tekna - test
Zmieniło się to w 1999 roku, kiedy Nissan rozpoczął współpracę z Renault. Dzięki kooperacji z Francuzami stylizacja japońskich aut bardzo się poprawiła, ale niestety kosztem niezawodności. Jednym z pierwszych owoców wspólnych działań był model Almera N16, który został zaprezentowany w 1999 roku, a na rynek trafił rok później.
Na początku w salonach można było zamówić tylko 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka, sedan dołączył do oferty w roku 2001. Rok później samochód przeszedł drobną modernizację nadwozia i mechaniki. W 2003 roku Nissan Almera N16 otrzymał nowoczesny silnik Diesla produkcji Renault — 1,5 dCi. Od czasu wprowadzenia ostatnich zmian auto produkowane było do 2006 roku, kiedy to na rynek trafił model Tiida.
Silniki
Benzynowe:
R4 1,5 (90–98 KM)
R4 1,8 (114–116 KM)
Diesle:
R4 1,5 dCi (82 KM)
R4 2,2 DI (110 KM)
R4 2,2 dCi (112–136 KM)
W większości aut (niezależnie od segmentu) znacznie więcej awarii dotyczy egzemplarzy z silnikami Diesla, a podstawowe jednostki benzynowe są oazą spokoju. Niestety, Nissan Almera N16 to jedno z tych aut, w przypadku których wybór prawie każdego silnika wiąże się z ryzykiem wystąpienia poważnej usterki.
W motorach benzynowych rozciąga się łańcuch rozrządu, w niektórych egzemplarzach może hałasować już przy przebiegach rzędu 60–70 tys. km. Jego wymiana kosztuje około 2000 zł. Awaryjny jest również osprzęt, w którym dochodzi do uszkodzenia takich elementów, jak: przepływomierz, sonda lambda czy czujnik położenia wału korbowego.
Decydując się na silnik benzynowy, musimy liczyć się z podwyższoną konsumpcją oleju silnikowego. W motorze 1,8 l dochodzi czasem do uszkodzenia pierścieni tłokowych. Znane są także przypadki zacierania się tych obydwu silników.
Niestety, nie lepiej jest z dieslami, a najbardziej kapryśny jest wariant 1,5 dCi. Usterki elementów układu wtryskowego, zacierająca się turbosprężarka, awarie łożyska oporowego półosi i problemy z poduszką silnika (dotyczy wszystkich wersji) to typowe przypadłości tego silnika. Odradzam też wybór odmiany 2,2 dCi, w której może dojść do rozszczelnienia się układu dolotowego lub innych typowych dieslowskich usterek osprzętu.
Zdecydowanie najbezpieczniejszym kandydatem z całej stawki jest najsłabszy i najmniej kulturalny silnik Diesla 2,2 DI. Charakteryzuje się bardzo rozsądnym spalaniem i niezawodnością, ale głośno pracuje i zdecydowanie brakuje mu dynamiki.
Dane techniczne
Jak na japoński kompakt przystało, wszystkie wersje silnikowe mają wyłącznie napęd na przód, który może być przekazywany albo za pomocą 5- lub 6-biegowej przekładni ręcznej, albo za pośrednictwem 4-stopniowego automatu. W przednim zawieszeniu Almery N16 zastosowano klasyczny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu tzw. oś Scotta-Russela. W testach zderzeniowych Nissan Almera N16 zdobył bardzo dobry jak na swoje lata wynik 4 gwiazdek.
Awaryjność
Jakie są jeszcze inne słabe strony japońskiego kompaktu? Największym przekleństwem Almery jest rdza, która pojawia się głównie na nadkolach, klapie bagażnika, elementach pasa przedniego, a nawet na misce olejowej i w komorze silnika.
Na pochwałę zasługuje bardzo trwałe zawieszenie. Choć w niektórych egzemplarzach odnotowano kilka popękanych sprężyn, to poza sporadycznymi wymianami wybranych elementów z przodu nie wymaga ono zbyt częstych ingerencji mechanika.
Dość wytrzymała na upływ czasu jest również elektryka. Sporadycznie zdarzają się przypadki korozji kabli, a wtedy nie jest już tak różowo – urządzenia pokładowe zaczynają wariować. Bywa, że zacinają się zaciski tarcz hamulcowych. Trwałością nie grzeszy również chłodnica, która potrafi przerdzewieć na wylot. Niektóre egzemplarze cierpią na awarie pompy paliwa.
Naszym zdaniem
Jeśli Nissan Almera N16 jest autem, które w ostatnim czasie chodzi Wam po głowie, to dokładnie przemyślcie jego zakup. Oczywiście na rynku można znaleźć też zadbane egzemplarze, które od nowości eksploatowane są w Polsce i tutaj regularnie serwisowane.
Trzeba jednak pamiętać, że zdecydowana większość aut jest już zajechana i wymaga solidnego doinwestowania, a części zamienne do tego modelu niestety nie należą do szczególnie tanich. Największymi zaletami tego samochodu są atrakcyjny design nadwozia i przystępna cena zakupu (od około 9000 do ponad 22 000 zł). Niestety, uszkodzenia zdarzają się w nim zdecydowanie za często, a na domiar złego część potencjalnych klientów nie będzie w stanie zaakceptować skrzypiącego wnętrza.
Zobacz także:
Volkswagen Golf IV [awarie i problemy]
Opel Astra II [awarie i problemy]
Ford Focus Mk1 [awarie i problemy]
Ten artykuł ma 9 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze