Uszkodzenia łożysk - rozpoznawanie objawów [poradnik]

Jazda z uszkodzonym łożyskiem może być katastrofalna w skutkach. Jakie są uszkodzenia łożysk oraz jak je rozpoznawać we wczesnym stadium?

Łożyska są częściami maszyn roboczych umożliwiającymi wykonywanie przez element łożyskowany ruchu obrotowego. Jak z pewnością wiecie, w samochodzie jest wiele elementów, które wymagają łożyskowania. Zajmiemy się jedynie tymi najważniejszymi – mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem.

Łożyska kół

Na pewno pierwsze łożysko, o jakim pomyślicie, będzie to łożysko koła. Niestety bardzo często o nich zapominamy. Tymczasem, jeżeli lekceważymy pierwsze niepokojące objawy wyeksploatowane łożysko może nagle unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do wypadku.

Łożyska kół konstruowane są w taki sposób, by zapewniały w miarę możliwości jak największą trwałość i skuteczność – często nie wymagają wymiany podczas całego okresu eksploatacji samochodu. Do jego przedwczesnego zużycia dochodzi zazwyczaj w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Od łożysk kół, oprócz długiego czasu użytkowania wymaga się zachowania właściwej geometrii, muszą być odporne na korozję, zapewniać niski poziom drgań czy wysoką odporność na zmiany temperatury. Ważny jest również mały ciężar właściwy czy łatwy montaż i demontaż.

Podczas procesu produkcyjnego łożyska są smarowane specjalnym smarem łożyskowym, którego zadaniem jest odpowiednie smarowanie elementów łożyska przez cały okres eksploatacji.

Jak skutecznie usunąć owady z karoserii auta? [poradnik]

Bardzo ważną rolę odgrywa uszczelnienie łożyska. Spełnia ono dwie funkcje: chroni przed czynnikami zewnętrznymi oraz zapobiega wydostawaniu się smaru na zewnątrz łożyska. Jest ono szczególnie ważne podczas wychylenia zespołu piasta – wahacz. Uszczelnienie musi być tak wykonane, aby nie powstało żadne przesunięcie między obracającą się piastą a nieruchomym pierścieniem łożyska. W tym celu mają zastosowanie pierścienie uszczelniające i poślizgowe, jak również specjalne kasety uszczelniające.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Poza właściwym smarowaniem i ochroną przed zanieczyszczeniami bardzo ważnym elementem wpływającym na trwałość łożyska jest sposób montażu.  Aby nowe łożysko pracowało długo, należy stosować się do instrukcji montażu, momentu dokręcania i innych zaleceń producenta pojazdu.

Aby przedłużyć trwałość łożysk stożkowych, należy je zdemontować (do około 50 tys. km), umyć w specjalnym płynie, osuszyć, nasmarować i po zamontowaniu dokręcić tak, aby jednocześnie ustawić odpowiedni luz roboczy. Zaniechanie tych czynności może doprowadzić do przyspieszonego zużycia łożysk. Początkowo zaczyna szumieć. W końcowym etapie łożysko zaczyna się nagrzewać, utrudnia swobodne obracanie się koła i w ostateczności zmienia jego kąt pochylenia. Zwykłe łożyska są nierozbieralne.

Łożyska tylnych wahaczy

Regeneracja tylnej belki fot. peugeot-citroen.com

W wielu samochodach tylne wahacze są ułożyskowane. Lekceważenie objawów zużycia łożysk (skrzypienie tylnego zawieszenia, stukanie na wybojach) prowadzi do uszkodzeń tylnej belki, której czopy są jednocześnie wewnętrzną bieżnią łożysk. Na tym etapie jazda staje się już niebezpieczna — tylne koła w trakcie jazdy zmieniają kąt pochylenia, zaczynają wpadać w drgania, a tył samochodu zachowuje się w niekontrolowany sposób. Odkładanie problemu na później kończy się wymianą lub regeneracją belki.

Łożyska podpór półosi

W przypadku napędu z półosią środkową zużyciu podlega łożysko podpory. Luzy na łożysku mają również wpływ na przyspieszone zużycie innych elementów układu napędowego. Objawem jego zużycia są drgania w układzie napędowym oraz stuki przy dodawaniu i ujmowaniu gazu. Uszkodzenia łożyska podporowego półosi utrudniają kierowanie samochodem i powodują tym samym, że jazda staje się niebezpieczna.

Łożyska podpór wału napędowego

Do powszechnych usterek samochodów tylnonapędowych można zaliczyć zużycie łożyska podpory wału napędowego. Uszkodzone łożysko powoduje silne drgania dobiegające spod podłogi auta o natężeniu zależnym od prędkości obrotowej wału napędowego. W skrajnych przypadkach może powodować oberwanie wału napędowego.

Jazda z uszkodzonym łożyskiem może nieść za sobą poważne konsekwencje, dlatego warto znać objawy uszkodzeń poszczególnych łożysk i w razie usterki niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego.

Zobacz także:

Drgania kierownicy – od czego zależą i jak je wyeliminować

Usterki układu hamulcowego: awarie tarcz i klocków

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność