Na każdego przyjdzie kolej – Abt AS 1 Sportback 1.4 TFSI S‑tronic Power (2012)
Abt nie odpuszcza żadnemu modelowi Audi jeśli chodzi o tuning, więc i na małe A1 Sportback też musiał przyjść czas. Oto 160-konny, mały, 5-drzwiowy hatchback.
Abt nie odpuszcza żadnemu modelowi Audi jeśli chodzi o tuning, więc i na małe A1 Sportback też musiał przyjść czas. Oto 160-konny, mały, 5-drzwiowy hatchback.
Przy przebudowywaniu wersji Sportback tuner miał dość łatwe zadanie, bo o większości zmian inżynierowie nabrali wiedzy przy modyfikacjach zwykłego Audi A1.
Wizualnie AS 1 prawie nie różni się od normalnego wozu. Styliści na przednich błotnikach nakleili imitacje wylotów powietrza, dodali listwy progowe oraz „dyfuzor” z tyłu. Najłatwiej jest rzecz jasna zauważyć 18-calowe felgi z ramionami w kształcie turbin. Szerokie na 8 cali obręcze obute są w opony o rozmiarze 225/35 R 18.
Drugą rzecz, którą stosunkowo łatwo jest zauważyć, jest zakończenie układu wydechowego na środku samochodu, a nie po jego lewej stronie jak ma to miejsce w fabrycznym Audi. A skoro już mowa o osprzęcie silnika, to warto wspomnieć o samej jednostce napędowej.
Pod pokrywą znajduje się 1,4-litrowy motor z turbodoładowaniem, który opuszczając bramy fabryki ma moc 122 KM przy 5000 obr./min i moment obrotowy 200 Nm w przedziale 1500-4000 obr./min. Po zmianie centralnej jednostki sterującej niewielkie serce Audi potrafi wykrzesać z siebie 160 KM mocy i 270 Nm momentu. Wadą może być znacznie mniejszy zakres, w którym osiągany jest szczyt momentu obrotowego – zaczyna się on przy 2200 obr./min, a kończy przy 2800 obr./min.
Wzmocniony silnik gwarantuje większą o 6 km/h prędkość maksymalną (teraz 209 km/h) i lepsze o 0,70 s przyspieszenie do 100 km/h (obecnie 8,10 s).
Tuner z Kempten proponuje też podkręcenie 185-konnej wersji 1,4-litrowej jednostki silnikowej. Po zmianach ma ona 210 KM mocy i 290 Nm momentu obrotowego. Ponadto Abt ulepsza mniejszy – 1,2-litrowy – silnik z 86 KM do 110 KM, a także modyfikuje oba turbodiesle – słabszy, 1,6-litrowy ze 105 KM do 125 KM, a mocniejszy, 2-litrowy ze 143 KM do 170 KM.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 160 KM przy 5800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 115,11 KM/l (seryjny – 87,77 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 2200-2800 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 8,0 x 18”
- Koła tylne: 8,0 x 18”
- Opony przednie: 225/35 R 18
- Opony tylne: 225/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1225 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,66 kg/KM (seryjny – 10,04 kg/KM)
- Długość: 3954 mm
- Szerokość: 1746 mm
- Wysokość: 1422 mm
- Rozstaw osi: 2469 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,10 s
- Prędkość maksymalna: 209 km/h