TestyChevroletFiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - wspólny mianownik [test autokult.pl]

Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - wspólny mianownik [test autokult.pl]

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando
Paweł Kaczor
25.07.2012 10:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:22

Fiat Freemont i Chevrolet Orlando. Dwa auta, które mogą przewieźć w sumie 14 osób. Dwa auta, których korzenie sięgają dalekich Stanów Zjednoczonych. Co jeszcze łączy, a co dzieli te dwa na pozór bardzo podobne samochody?

Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - test

Fiat Freemont i Chevrolet Orlando. Dwa auta, które mogą przewieźć w sumie 14 osób. Dwa auta, których korzenie sięgają dalekich Stanów Zjednoczonych. Co jeszcze łączy, a co dzieli te dwa na pozór bardzo podobne samochody?

Jakie powinno być idealne auto rodzinne? Komfortowe, z obszernym wnętrzem, pokaźnym bagażnikiem oraz silnikiem, którego apetyt na paliwo nie rujnuje domowego budżetu. Siedem miejsc? Na pewno się przyda chociażby w sytuacji, gdy na zasłużone wakacje zechcecie zabrać oprócz żony i gromadki dzieci kogoś jeszcze.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Międzynarodowe towarzystwo

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Również Orlando jest prawdziwym obieżyświatem. Marka Chevrolet to oczywiście duma amerykańskiej motoryzacji. Jednak model Orlando został stworzony z myślą o europejskich odbiorcach. Gdzie zatem odbywa się jego montaż? W Korei Południowej. Prawda, że proste i logiczne?

Taki duży, taki mały

Biorąc pod uwagę wymiary zewnętrzne obu głównych bohaterów tego artykułu, Fiat Freemont w każdym aspekcie bije Chevroleta Orlando na głowę. Włoch jest dłuższy o ponad 23 cm, szerszy o ponad 4 cm i wyższy o ponad 11 cm.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

W kwestii wyglądu zewnętrznego Fiatowi można zarzucić chyba tylko to, że jego design jest zbyt mało włoski. Subtelne linie i zalotne krągłości? We Freemoncie tego nie znajdziecie. Cała jego karoseria przypomina napakowanego i muskularnego minivana rodem ze Stanów Zjednoczonych.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Szczęśliwa siódemka

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

A skoro już przy przestrzeni bagażowej jestem, to i w tej kategorii Freemont ma więcej do zaoferowania. Jego pojemność bagażnika wynosząca od 145 l do 1461 l w porównaniu z wielkością kufra Orlando (od 89 l do 856 l) może kojarzyć się z małą piwnicą.

Opel Journey

Gdy patrzy się na wnętrza obu aut z perspektywy kierowcy, aż roi się od wszelkiego rodzaju podobieństw. Nie chodzi bynajmniej o podobny krój deski rozdzielczej czy zegarów, ponieważ te są wyraźnie różne, tylko o to, że kabina Fiata jest żywcem przeszczepiona z Dodge'a Journeya, a w kabinie Chevroleta znajduje się wiele elementów z różnych modeli Opla.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Pod kątem jakości wykonania wnętrza Fiat robi wrażenie solidniejszego. Co prawda miękkich, przyjemnych w dotyku tworzyw sztucznych jest w nim jak na lekarstwo, ale to właśnie kabina Freemonta jest mniej plastikowa niż ta w Orlando.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Intuicyjność obsługi oraz ergonomia? Na tym polu oba auta idą łeb w łeb. Żadne z nich nie jest wzorem w tych dziedzinach, ale ani Orlando, ani Freemont nie wymagają doktoratu z elektroniki. Chevrolet ma większy oraz bardziej czytelny wyświetlacz systemu multimedialnego oraz nawigacji. Wyświetlacz zastosowany we Freemoncie jest co prawda dotykowy, ale jego rozmiar już nie imponuje.

Napędowe podobieństwo

Pod maskami opisywanych aut pracowały silniki wysokoprężne o 2 l pojemności i bardzo zbliżonej mocy (Orlando 163 KM oraz 360 Nm, Freemont 170 KM oraz 350 Nm). Pierwszą setkę szybciej osiąga Chevrolet (10,0 s w stosunku do 11,0 s we Fiacie Freemont), co z pewnością nie jest zasługą tych 10 Nm więcej, tylko mniejszej o ponad 200 kg masy własnej.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Wrażenia z jazdy każdym z tych aut są bardzo podobne. Chevrolet faktycznie robi wrażenie samochodu chętnego do nabierania prędkości, jednak Fiat bardziej harmonijnie rozwija moc. Podczas gdy w Orlando poniżej 2000 obr./min nie dzieję się nic, a potem gwałtownie wkracza do akcji turbosprężarka, we Freemoncie już od ok. 1700 obr./min auto płynnie nabiera prędkości. Przekłada się to na rzadsze sięganie do lewarka skrzyni biegów.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

W Orlando drążek manualnej przekładni działa bardzo lekko. Aby wbić odpowiednie przełożenie w Freemoncie, trzeba użyć nieco więcej siły. Bardzo podobna sytuacja występuje w przypadku wspomagania układu kierowniczego. Ten w Chevrolecie działa bardzo lekko i nieco gumowo, w Fiacie natomiast stwarza przyjemny opór i przekazuje zdecydowanie więcej informacji o przyczepności przednich kół.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Zaskoczeniem było dla mnie zestrojenie zawieszenia Fiata. Co prawda po rodzinnym charakterze Orlando oraz Freemonta spodziewałem się komfortowych nastawów zawieszenia, ale to właśnie włoskie auto pomimo większych rozmiarów i wyżej umieszczonego środka ciężkości zdecydowanie bardziej lubi zakręty, a jego zawieszenie resoruje bardziej sprężyście.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Podsumowując, za kierownicą Freemonta czułem się pewniej, a do pełni szczęścia zabrakło nieco lepszej skrzyni biegów. Średnie spalanie w przypadku obu aut było identyczne i wyniosło 8,5 l/100 km w cyklu mieszanym.

Zimny prysznic

Fiat w większości aspektów jest lepszym autem od Chevroleta Orlando, ale po zerknięciu w cenniki obu tych samochodów fanów włoskiej marki czeka zimny prysznic. 98 990 zł - tyle trzeba zapłacić za 7-miejscowego Freemonta z podstawowym wyposażeniem oraz 140-konnym silnikiem Diesla pod maską. W przypadku Chevroleta za kwotę 99 490 zł wyjedziemy z salonu Orlando w topowej wersji wyposażenia ze skórzaną tapicerką, nawigacją, szyberdachem oraz automatyczną skrzynią biegów połączoną ze 163-konnym silnikiem wysokoprężnym.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

Jaka kwota dzieli podstawowe wersje Freemonta oraz Orlando? Niespełna 30 000 zł! Należy jednak pamiętać, że pod względem ceny z Orlando będzie mogła mierzyć się chyba tylko Dacia Lodgy wchodząca na polski rynek.

The winner is…

Które auto lepiej wybrać? W tym pojedynku nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Fiat kosztuje dużo więcej od Orlando, jednak jest od niego większy, a co za tym idzie - zapewnia więcej miejsca pasażerom i większy komfort podróżowania. Również w kwestii wyposażenia Freemont ma więcej asów w rękawie. Wystarczy wymienić bardzo wydajną, trójstrefową klimatyzację, wersję z napędem na cztery koła czy możliwość zakupu auta z mocarnym, 280-konnym silnikiem V6.

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando

W cenniku Chevroleta próżno szukać takich udogodnień. Orlando natomiast ma jedną niezaprzeczalną zaletę: cenę. Bardziej praktycznego nowego auta, zdolnego przewieźć siedem osób (nie licząc Dacii) w tak atrakcyjnej cenie nie znajdziecie.

Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban

  • Przestronne wnętrze
  • Możliwość przewiezienia 7 osób
  • Relatywnie niskie zużycie paliwa
  • Dobre prowadzenie
  • Opcjonalny napęd 4x4
  • Muskularny design, który...
  • ...zupełnie nie kojarzy się z autami marki Fiat
  • Niezbyt precyzyjna praca skrzyni biegów

Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+

  • Cena
  • Możliwość przewiezienia 7 osób
  • Relatywnie niskie zużycie paliwa
  • Przestronne wnętrze
  • Jakość niektórych plastików zastosowanych we wnętrzu

Przejdź do danych technicznych[url=http://autokult.pl/10094,opel-astra-gtc-14-turbo-140-km-enjoy-wiecej-mocytest-autokult-pl]

Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, TurbodieselR4, Turbodiesel
Rodzaj paliwa:Olej napędowyOlej napędowy
Ustawienie:PoprzecznePoprzeczne
Rozrząd:DOHC 16VDOHC 16V
Objętość skokowa:1956 cm31998 cm3
Stopień sprężania:16,516,3
Moc maksymalna:170 KM przy 4000 rpm163 KM przy 3800 rpm
Moment maksymalny:350 Nm 1750-2500 rpm360 Nm 2000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:85 KM/l81,5 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa ręczna6-biegowa ręczna
Typ napędu:Przedni (FWD)Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowaneTarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowaneTarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPhersonKolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:WielowahaczoweWielowahaczowe
Układ kierowniczy:WspomaganyWspomagany
Średnica zawracania:11,6 m11,3 m
Koła, ogumienie przednie:235/45 R19225/50 R17
Koła, ogumienie tylne:235/45 R19225/50 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:MPVMPV
Liczba drzwi:55
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d.b.d.
Masa własna:1874 kg1655 kg
Stosunek masy do mocy:11 kg/KM10,2 kg/KM
Długość:4888 mm4652 mm
Szerokość:1878 mm1836 mm
Wysokość:1691 mm1633 mm
Rozstaw osi:2890 mm2760 mm
Pojemność zbiornika paliwa:78 l64 l
Pojemność bagażnika:145/540/1461 l89/458/856 l
Specyfikacja użytkowa
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:11 s10 s
Prędkość maksymalna:195 km/h195 km/h
Zużycie paliwa (mieszane):6,4 l/100 km6 l/100 km
Emisja CO2:169 g/km159 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:121 990 zł83 240 zł
Model od:98 980 zł59 900 zł
Wersja silnikowa od:121 990 zł83 240 zł

Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - galeria zdjęć

Freemont & Orlando
Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
  • Freemont & Orlando
[1/46] Freemont & Orlando
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)