Sezon WRC 2014 rozpoczęty!

Sezon WRC 2014 rozpoczęty!

Sezon WRC 2014 rozpoczęty!
Źródło zdjęć: © fot. Citroen
Marcin Łobodziński
15.01.2014 07:28, aktualizacja: 08.10.2022 09:47

Wczoraj załogi wszystkich zespołów WRC rozpoczęły tegoroczny sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata honorowym startem z Place du Casino. Już w czwartek rozpoczyna się start do pierwszego odcinka specjalnego Rajdu Monte Carlo.

Sezon 2014 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata można uznać za rozpoczęty, bo wszystkie fabryczne i niefabryczne załogi zgłoszone do Rajdu Monte Carlo zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcie z księciem Albertem II Grimaldim. Co nas czeka w tym sezonie?

Kalendarz

Obraz
© fot. Volkswagen Motorsport
  1. Rallye Automobile Monte-Carlo [2014/01/14-19]
  1. Rally Sweden [2014/02/05-08]
  1. Rally Guanajuato Mexico [2014/03/06-09]
  1. Vodafone Rally de Portugal [2014/04/03-06]
  1. Rally Argentina [2014/05/08-11]
  1. Rally d'Italia Sardegna [2014/06/06-08]
  1. Lotos Rally Poland [2014/06/27-29]
  1. Neste Oil Rally Finland [2014/08/01-03]
  1. ADAC Rallye Deutschland [2014/08/22-24]
  1. Coates Hire Rally Australia [2014/09/12-14]
  1. Rallye de France-Alsace [2014/10/03-05]
  1. RallyRACC-Rally de Espana [2014/10/24-26]
  1. Wales Rally GB [2014/11/14-16]

Zmiany w nazewnictwie klas

Nie wiedzieć dlaczego FIA po raz kolejny zmienia nazewnictwo klas rajdowych. Od teraz obowiązuje podział na 6 klas, według podobnego, ale nie identycznego klucza jak w zeszłym roku:

RC 1 - samochody WRC;

RC 2 - samochody S2000 (w tym RRC), samochody R5 oraz R4 i N4;

RC 3 - samochody R3 z silnikami wolnossącymi i turbo (również inne A-grupowe o pojemności silnika 1600-2000 ccm);

RC 4 - samochody R2 do 1600 ccm oraz N-grupowe 1600-2000 ccm;

RC 5 - samochody R1 oraz N-grupowe do 1600 ccm;

RGT - samochody sportowe (coupé) z napędem na tylne koła.

Kwalifikacje i ustawienie na starcie

Również nie wiadomo dlaczego zrezygnowano z odcinka kwalifikacyjnego, który był lubiany przez wszystkie załogi, producentów oraz kibiców i wydawał się najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem tematu pozycji startowych do odcinków specjalnych. Od sezonu 2014 będzie obowiązywała następująca zasada: zawodnicy z priorytetem P1 i P2 startują do odcinków pierwszego etapu w kolejności zgodnej z pozycjami w klasyfikacji generalnej mistrzostw, a drugiego i trzeciego dnia będą startowali w kolejności odwrotnej do klasyfikacji generalnej rajdu po pierwszym etapie.

Stały harmonogram rajdu

Ustalono harmonogram rajdu dla wszystkich rund WRC, z Rajdem Finlandii włącznie. Ceremonia startu będzie się odbywała w czwartek, a ostatni odcinek specjalny rozpocznie się w niedzielę o godzinie 12.00 (rajdy europejskie). Jednocześnie będzie to odcinek Power Stage o długości nieprzekraczającej 10 km. Głównie po to, by można było prowadzić transmisje na żywo, których i tak nie będzie.

Mniejsze cykle

Obraz
© fot. Citroen

Podobnie jak w zeszłym roku młodzi adepci sztuki rajdowej będą mogli walczyć o mistrzowskie tytuły w mniejszych cyklach WRC. Jednak w Junior WRC zmienia się poziom, bo kierowcy przesiądą się z Fordów Fiest R2 na Citroëny DS3 R3T. Oficjalnym partnerem serii będzie firma Michelin. Tak będzie przez dwa lata.

Fordy Fiesty nie odejdą w zapomnienie. M-Sport organizuje cykl o nazwie Drive DMACK Fiesta Cup i już wiadomo, który dostawca opon będzie oficjalnym partnerem serii. Kierowcy tego pucharu będą rywalizowali w Portugalii, w Polsce, w Finlandii, w Niemczech i we Francji. Nagrodą dla zwycięzcy ma być 7 startów za kierownicą Forda Fiesty R5 w WRC2 w sezonie 2015.

Volkswagen Motorsport

Obraz
© fot. Volkswagen Motorsport

Volkswagen przygotował na sezon 2014 delikatne poprawki mające usprawnić przeniesienie napędu i zapewnić większą stabilność samochodu. Zmieniono elektronikę. Zadbano również o aerodynamikę oraz delikatny lifting oklejenia samochodu.

W składzie zespołu Volkswagena zobaczymy jak w zeszłym roku Sébastiena Ogiera i Jariego-Mattiego Latvalę. Trzecim Volkswagenem w ramach teamu Volkswagen Motorsport II będzie jeździł we wszystkich rundach WRC Andreas Mikkelsen. Celem Volkswagena jest rzecz jasna utrzymanie obu tytułów mistrzowskich.

Citroën Total Abu Dhabi WRT

Obraz
© fot. Citroen

Francuski zespół całkowicie zmienił skład swoich kierowców. Na miejsce Hirvonena i Sordo pojawili się Kris Meeke i Mads Østberg. Żaden z nich nie ma wyższego statusu i obaj mają walczyć nie tyle o mistrzostwo, co o zwycięstwa w pojedynczych rajdach. Zawodnikiem honorowym będzie Khalid Al-Qassimi, który pojawi się w wybranych rundach WRC.

Nie wiadomo nic o poprawkach, jakie zespół wprowadził w Citroënie DS3 WRC. Wiadomo natomiast, że Yves Matton nie będzie już prowadził rajdowego programu francuskiej marki i zajmie się cyklem WTCC. Jego rolę przejmie Polak Marek Nawarecki, wieloletni pracownik Citroën Racing.

M-Sport

Obraz
© fot. MSport

Nie udało się Malcolmowi Wilsonowi pozyskać strategicznego sponsora swojego zespołu, ale jak zwykle się tym nie przejmuje. Powiększono reklamy Castrola i Michelina, a Fiesty będą na razie pomalowane na czarno-niebiesko. Pojawiły się wielkie napisy EcoBoost i logo Forda oraz M-Sportu. Ford nadal będzie wspierał M-Sport od strony technicznej. Nowa Fiesta RS WRC z przodem takim samym jak Fiesta R5 ma zadebiutować w Rajdzie Portugalii. Od strony technicznej zmieniono przełożenia w skrzyni biegów na rajdy asfaltowe.

Oficjalnymi kierowcami M-Sportu zostali Mikko Hirvonen i Elfyn Evans. Trzecią Fiestą regularnie będzie jeździł Robert Kubica w zespole o nazwie RK M-Sport World Rally Team w barwach LOTOS. Jego pilotem został Maciej Szczepaniak.

Hyundai Shell World Rally Team

Obraz
© fot. Hyundai Motorsport

Hyundai po rocznych przygotowaniach wraca do WRC z nowym modelem i nową historią. i20 WRC, które będziemy oglądać na trasach Rajdu Monte Carlo, jest modelem przejściowym. Właściwe auto zadebiutuje w sezonie 2015. Samochody z tego roku zostaną sprzedane.

Hyundai ma jednego czołowego kierowcę, Thierry'ego Neuville'a i trzech startujących w wybranych rajdach. Niewiele na ten temat wiadomo oprócz tego, że Dani Sordo jest już w Monaco, Juho Hänninen szykuje się do Rajdu Szwecji, a Chris Atkinson do Rajdu Australii.

Jipocar Czech National Team

Obraz
© fot. martinprokop.com

W mistrzostwach nie mogło zabraknąć starego dobrego Martina Prokopa. Czech w tym roku nie będzie samotnym jeźdźcem. W zespole pojawiła się druga Fiesta RS WRC w podobnych barwach i w Monte Carlo pojedzie nią Jaroslav Melicharek, który wraz z bratem Erikiem utworzył Slovakia World Rally Team. Zespół szykuje się do 5-6 startów w mistrzostwach świata. Martin Prokop wciąż pracuje nad budżetem na cały sezon WRC.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)