Wczoraj załogi wszystkich zespołów WRC rozpoczęły tegoroczny sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata honorowym startem z Place du Casino. Już w czwartek rozpoczyna się start do pierwszego odcinka specjalnego Rajdu Monte Carlo.
Sezon 2014 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata można uznać za rozpoczęty, bo wszystkie fabryczne i niefabryczne załogi zgłoszone do Rajdu Monte Carlo zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcie z księciem Albertem II Grimaldim. Co nas czeka w tym sezonie?
Kalendarz
- Rallye Automobile Monte-Carlo [2014/01/14-19]
- Rally Sweden [2014/02/05-08]
- Rally Guanajuato Mexico [2014/03/06-09]
- Vodafone Rally de Portugal [2014/04/03-06]
- Rally Argentina [2014/05/08-11]
- Rally d'Italia Sardegna [2014/06/06-08]
- Lotos Rally Poland [2014/06/27-29]
- Neste Oil Rally Finland [2014/08/01-03]
- ADAC Rallye Deutschland [2014/08/22-24]
- Coates Hire Rally Australia [2014/09/12-14]
- Rallye de France-Alsace [2014/10/03-05]
- RallyRACC-Rally de Espana [2014/10/24-26]
- Wales Rally GB [2014/11/14-16]
Zmiany w nazewnictwie klas
Nie wiedzieć dlaczego FIA po raz kolejny zmienia nazewnictwo klas rajdowych. Od teraz obowiązuje podział na 6 klas, według podobnego, ale nie identycznego klucza jak w zeszłym roku:
RC 1 - samochody WRC;
RC 2 - samochody S2000 (w tym RRC), samochody R5 oraz R4 i N4;
RC 3 - samochody R3 z silnikami wolnossącymi i turbo (również inne A-grupowe o pojemności silnika 1600-2000 ccm);
RC 4 - samochody R2 do 1600 ccm oraz N-grupowe 1600-2000 ccm;
RC 5 - samochody R1 oraz N-grupowe do 1600 ccm;
RGT - samochody sportowe (coupé) z napędem na tylne koła.
Kwalifikacje i ustawienie na starcie
Również nie wiadomo dlaczego zrezygnowano z odcinka kwalifikacyjnego, który był lubiany przez wszystkie załogi, producentów oraz kibiców i wydawał się najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem tematu pozycji startowych do odcinków specjalnych. Od sezonu 2014 będzie obowiązywała następująca zasada: zawodnicy z priorytetem P1 i P2 startują do odcinków pierwszego etapu w kolejności zgodnej z pozycjami w klasyfikacji generalnej mistrzostw, a drugiego i trzeciego dnia będą startowali w kolejności odwrotnej do klasyfikacji generalnej rajdu po pierwszym etapie.
Stały harmonogram rajdu
Ustalono harmonogram rajdu dla wszystkich rund WRC, z Rajdem Finlandii włącznie. Ceremonia startu będzie się odbywała w czwartek, a ostatni odcinek specjalny rozpocznie się w niedzielę o godzinie 12.00 (rajdy europejskie). Jednocześnie będzie to odcinek Power Stage o długości nieprzekraczającej 10 km. Głównie po to, by można było prowadzić transmisje na żywo, których i tak nie będzie.
Mniejsze cykle
Podobnie jak w zeszłym roku młodzi adepci sztuki rajdowej będą mogli walczyć o mistrzowskie tytuły w mniejszych cyklach WRC. Jednak w Junior WRC zmienia się poziom, bo kierowcy przesiądą się z Fordów Fiest R2 na Citroëny DS3 R3T. Oficjalnym partnerem serii będzie firma Michelin. Tak będzie przez dwa lata.
Fordy Fiesty nie odejdą w zapomnienie. M-Sport organizuje cykl o nazwie Drive DMACK Fiesta Cup i już wiadomo, który dostawca opon będzie oficjalnym partnerem serii. Kierowcy tego pucharu będą rywalizowali w Portugalii, w Polsce, w Finlandii, w Niemczech i we Francji. Nagrodą dla zwycięzcy ma być 7 startów za kierownicą Forda Fiesty R5 w WRC2 w sezonie 2015.
Volkswagen Motorsport
Volkswagen przygotował na sezon 2014 delikatne poprawki mające usprawnić przeniesienie napędu i zapewnić większą stabilność samochodu. Zmieniono elektronikę. Zadbano również o aerodynamikę oraz delikatny lifting oklejenia samochodu.
W składzie zespołu Volkswagena zobaczymy jak w zeszłym roku Sébastiena Ogiera i Jariego-Mattiego Latvalę. Trzecim Volkswagenem w ramach teamu Volkswagen Motorsport II będzie jeździł we wszystkich rundach WRC Andreas Mikkelsen. Celem Volkswagena jest rzecz jasna utrzymanie obu tytułów mistrzowskich.
Citroën Total Abu Dhabi WRT
Francuski zespół całkowicie zmienił skład swoich kierowców. Na miejsce Hirvonena i Sordo pojawili się Kris Meeke i Mads Østberg. Żaden z nich nie ma wyższego statusu i obaj mają walczyć nie tyle o mistrzostwo, co o zwycięstwa w pojedynczych rajdach. Zawodnikiem honorowym będzie Khalid Al-Qassimi, który pojawi się w wybranych rundach WRC.
Nie wiadomo nic o poprawkach, jakie zespół wprowadził w Citroënie DS3 WRC. Wiadomo natomiast, że Yves Matton nie będzie już prowadził rajdowego programu francuskiej marki i zajmie się cyklem WTCC. Jego rolę przejmie Polak Marek Nawarecki, wieloletni pracownik Citroën Racing.
M-Sport
Nie udało się Malcolmowi Wilsonowi pozyskać strategicznego sponsora swojego zespołu, ale jak zwykle się tym nie przejmuje. Powiększono reklamy Castrola i Michelina, a Fiesty będą na razie pomalowane na czarno-niebiesko. Pojawiły się wielkie napisy EcoBoost i logo Forda oraz M-Sportu. Ford nadal będzie wspierał M-Sport od strony technicznej. Nowa Fiesta RS WRC z przodem takim samym jak Fiesta R5 ma zadebiutować w Rajdzie Portugalii. Od strony technicznej zmieniono przełożenia w skrzyni biegów na rajdy asfaltowe.
Oficjalnymi kierowcami M-Sportu zostali Mikko Hirvonen i Elfyn Evans. Trzecią Fiestą regularnie będzie jeździł Robert Kubica w zespole o nazwie RK M-Sport World Rally Team w barwach LOTOS. Jego pilotem został Maciej Szczepaniak.
Hyundai Shell World Rally Team
Hyundai po rocznych przygotowaniach wraca do WRC z nowym modelem i nową historią. i20 WRC, które będziemy oglądać na trasach Rajdu Monte Carlo, jest modelem przejściowym. Właściwe auto zadebiutuje w sezonie 2015. Samochody z tego roku zostaną sprzedane.
Hyundai ma jednego czołowego kierowcę, Thierry'ego Neuville'a i trzech startujących w wybranych rajdach. Niewiele na ten temat wiadomo oprócz tego, że Dani Sordo jest już w Monaco, Juho Hänninen szykuje się do Rajdu Szwecji, a Chris Atkinson do Rajdu Australii.
Jipocar Czech National Team
W mistrzostwach nie mogło zabraknąć starego dobrego Martina Prokopa. Czech w tym roku nie będzie samotnym jeźdźcem. W zespole pojawiła się druga Fiesta RS WRC w podobnych barwach i w Monte Carlo pojedzie nią Jaroslav Melicharek, który wraz z bratem Erikiem utworzył Slovakia World Rally Team. Zespół szykuje się do 5-6 startów w mistrzostwach świata. Martin Prokop wciąż pracuje nad budżetem na cały sezon WRC.