Volkswagen Polo 9N [awarie i problemy]


Szukając małego miejskiego auta z niemieckim rodowodem, nie można przejść obojętnie obok Volkswagena Polo 9N. Co prawda nie wszystkim przypadnie do gustu jego zbyt stonowany design, ale każdy, kto kupi to auto, z pewnością doceni bogatą ofertę części zamiennych, łatwą odsprzedaż, całkiem przyzwoite własności jezdne i przestronne wnętrze.
Historia modelu
Pierwszy egzemplarz Volkswagena Polo wyjechał z fabryki dokładnie w połowie lat 70. Kolejne dekady to debiuty II i III generacji. W końcu przyszedł czas na jego IV odsłonę, która została zaprezentowana w 2001 roku. Na wersję sedan musieliśmy czekać aż do 2004 roku, ale i tak była dostępna tylko na nielicznych rynkach.
Facelifting przeprowadzono rok później. Ujednolicono przednie światła, wymieniono zderzak, dzięki czemu auto zyskało nieco bardziej agresywne spojrzenie. Z tyłu zdecydowano się na zmianę lamp, a na szybie klapy bagażnika pojawiło się nowe ciekawe przetłoczenie.

Jednym z najczęściej spotykanych aut na naszym rodzimym rynku jest Skoda Fabia I. Polacy polubili to auto nie tylko ze względu na niską cenę, ale przede wszystkim za to, ze w dużej mierze bazuje na podzespołach Volkswagena.
W tym samym roku kiedy dokonano modernizacji na rynek trafiły nowe silniki. Jednym z nich był między innymi często wybierany motor 1,4 l o mocy 80 KM. W międzyczasie w ofercie zagościła też uterenowiona odmiana Cross Polo. W 2009 roku z linii montażowych fabryk w Belgii, Hiszpanii, Słowacji, Brazylii, Argentynie, Chinach, RPA i Niemczech zjechały ostatnie egzemplarze Volkswagena Polo 9N. W tym samym czasie na rynek trafiła jego zupełnie nowa generacja 6R.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Silniki
Benzynowe:
R3 1,2 (54, 60, 64–70 KM)
R4 1,4 (75, 80–101 KM)
R4 1,4 FSI (86 KM)
R4 1,6 (102–105 KM)
R4 1,8 (150–180 KM) GTI
Diesle:
R3 1,4 TDI PD (70, 75–80 KM)
R4 1,9 SDI (64 KM)
R4 1,9 TDI PD (100–130 KM)
Jaki silnik wybrać? Lepiej darować sobie podstawowy motor o pojemności 1,2 l, który charakteryzuje się słabą dynamiką i zaskakuje wysokim spalaniem nie tylko benzyny, ale też oleju silnikowego.
Warto natomiast zwrócić uwagę na benzynowy silnik 1,4 l, ale pod warunkiem, że wybierzemy 80-konną wersję tego motoru. 75-konne, zwłaszcza te z pierwszych lat produkcji, mogą mieć problemy z zamarzającą odmą. Dobrym wyborem będzie też jednostka 1,6 l, która podobno bardzo dobrze radzi sobie z instalacją LPG.
Jeśli zastanawiacie się nad turbodieslem, to najlepiej poszukać młodszego egzemplarza. Starsze z pewnością będą borykały się z drogimi w naprawie awariami osprzętu, typowymi dla silników Diesla. Najtrwalszy jest motor 1,9 SDI. Nie zapewnia on co prawda dostatecznie dobrej dynamiki, za to bardzo mało pali.
Pamiętać należy również o tym, że silniki 1,4 TDI uchodzą wprawdzie za bardziej oszczędne, jednak nie cieszą się trwałością, a wysokie przebiegi w ich przypadku często oznaczają początek poważniejszych usterek osprzętu.

Motoryzacyjna moda retro trwa w najlepsze. Współczesne Mini doczekało się już sześciu typów nadwozia, Fiat 500 właśnie zadebiutował w wersji 5-drzwiowej, a Citroën ze swoją linią modeli DS stara się grać na nosie innym autom segmentu premium. Na tym jednak nie koniec. W 2011 roku świat ujrzał nowe wcielenie Volkswagena Beetle.
Dane techniczne
Wszystkie wersje tego modelu mają napęd na przednią oś przekazywany za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej albo 4-stopniowego automatu. Przednie zawieszenie to klasyczny układ z kolumnami MacPhersona. W tylnym zastosowano belkę skrętną i układ wahaczy wzdłużnych – typowe rozwiązanie dla aut segmentu B. Jak jest z poziomem bezpieczeństwa Volkswagena Polo 9N? Samochód uzyskał cztery gwiazdki w testach Euro NCAP.
Awaryjność
Najczęściej spotykane usterki to między innymi: notoryczne awarie instalacji elektrycznej, defekty alternatora, niesprawność elektrycznie otwieranych szyb, modułu przełączników, kierunkowskazów, sondy lambda oraz uciążliwe problemy ze stacyjką.
W autach sprzed modernizacji stosowano nietrwałe tuleje przednich wahaczy. Na szczęście nie dotyczy to już aut po liftingu, w których wymieniono je na elementy wykonane ze znacznie lepszych materiałów. Decydując się na egzemplarz z większym przebiegiem, koniecznie sprawdźmy stan tylnej belki, która może być już mocno sfatygowana. Poduszka silnika również nie grzeszy trwałością.

Ceny salonowych egzemplarzy Volkswagena Golfa często przyprawiają o zawrót głowy potencjalnych klientów, którzy marzą o takim aucie. Jednak po kilku latach od premiery na rynku samochodów używanych pojawiają się znacznie bardziej przystępne cenowo egzemplarze, dzięki temu prawie nowy Golf jest już w naszym zasięgu. Tylko czy Golf V generacji jest nadal autem o tych samych cenionych cechach co jego poprzednie generacje?
Słabym punktem tego modelu jest również elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, którego naprawa kosztuje ponad 1000 zł.
Użytkownicy IV generacji Volkswagena Polo narzekają na niską jakość niektórych materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza. Co prawda spasowanie stoi na bardzo dobrym poziomie, ale podczas eksploatacji jedne bardzo szybko się wycierają, a z innych schodzi gumowa powłoka. Niestety, nie wygląda to zbyt estetycznie.
Auto dobrze zabezpieczono przed rdzą, korozja atakuje właściwie tylko układ wydechowy – zjawisko często spotykane w miejskich autach.
Naszym zdaniem
Volkswagen Polo 9N to miejskie auto, które można polecić, ale pod warunkiem, że zakupiony egzemplarz będzie w miarę świeży. W tym przypadku jednak koszt zakupu, jak na auto tej klasy, jest dość wysoki, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją. Trzeba mieć świadomość, że w tym modelu awarie zdarzają się dość często i mogą być niezwykle uciążliwe, zwłaszcza gdy będą wymagały holowania.
Dlatego warto wybierać egzemplarze po liftingu, w których wyeliminowano chociaż niektóre z usterek. Argumentami przemawiającymi na korzyść auta są łatwa odsprzedaż używanego egzemplarza, niska utrata wartości oraz całkiem szeroka paleta silników. Ile kosztuje Volkswagen Polo 9N? Od około 11 000 do ponad 27 000 zł.
Ten artykuł ma 21 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze