Ford wycofuje się z WRC - kto następny?

Ford wycofuje się z WRC - kto następny?

Ford WRC
Ford WRC
Marcin Łobodziński
16.10.2012 07:00, aktualizacja: 12.10.2022 17:04

Dopiero co dowiedzieliśmy się o wycofaniu BMW i marki Mini z rajdowych mistrzostw świata, a teraz świat obiegła jeszcze bardziej szokująca wiadomość. Ford podejmuje podobną decyzję!

Wczoraj podano informację o wycofaniu zespołu fabrycznego przez Forda z rajdowych mistrzostw świata. O ile Mini było pod znakiem zapytania od początku sezonu, to choć podobne plotki krążyły na temat Forda, M-Sport miał umowę z producentem na sezon 2013. Niestety, podjęto decyzję o zaprzestaniu wsparcia dla brytyjskiego tunera.

Ford ma długą i chlubną historię w WRC, a zatem nie była to łatwa decyzja. Jednak w obecnym czasie postanowiliśmy, że dla firmy i marki Ford lepiej będzie zredukować nasze zaangażowanie w WRC, przenosząc środki w inne strefy. Mamy wielki szacunek dla M-Sportu i jego szefa, Malcolma Wilsona, z którym prowadziliśmy zespół Forda w WRC od 1997 roku. Nie znaleźlibyśmy spółki bardziej kompetentnej i zdolnej do wygrywania. Wspólnie pracując, doszliśmy do tego, że Ford Fiesta stał się samochodem przeznaczonym do rajdów i chcemy widzieć go dalej w rajdach.

Roelant de Waard, wiceprezes Ford of Europe ds marketingu, sprzedaży i serwisu

W historii rajdów nie ma innej marki z tak długą tradycją. Ford w mistrzostwach jest prawie od początku, a z M-Sportem współpracuje od 1997 roku i na szczęście współpraca ta będzie trwać nadal, ale na innych zasadach. Podobnie jak producenci rajdówek niższych klas (np. Peugeot) Ford nie będzie miał swojej drużyny fabrycznej, ale nadal będzie wspierał budowę Fiest WRC. Niebawem powstanie Fiesta klasy R5, która zastąpi samochody S2000.

Obraz

Jak może wyglądać przyszłość rajdów bez Forda? O to bym się nie martwił. Zastanawia mnie co dalej, bo w obliczu słabnącej konkurencji za chwilę możemy się dowiedzieć o rezygnacji Citroëna, a wtedy nie wiadomo, czy Volkswagen będzie chciał być rodzynkiem w WRC. Oczywiście to czarny scenariusz i mam nadzieję, że się nie spełni, ale Citroën już od dłuższego czasu wydaje się dość chwiejny w kwestii długoterminowego zaangażowania w WRC. Zwłaszcza gdy Francuzi myślą o wejściu w serię WTCC.

A co z kierowcami? Podobno Latvala już ma kontrakt z Volkswagenem, ale Petter Solberg nie kojarzy się w żaden sposób z Citroënem. Znając historię tego zawodnika, pozostanie mu szukanie alternatywy w formie prywatnego zespołu. Obawiam się jednak, że Norweg może powiedzieć "pas" i odwiesi kask na kołek.

Obraz

Na razie niewiele wiadomo o planach i zaangażowaniu M-Sportu w rajdowy sezon 2013. Być może pozostanie stajnia M-Sport (obecnie juniorska), która będzie wspierać takich kierowców jak Evgeny Novikov i Ott Tanak.

Kilka lat doszło do podobnej sytuacji. W sezonie 2006 Citroën wycofał się z WRC, ale nadal wspierał zespół prywatny Kronos Citroën. Choć oficjalnie Citroëna nie było, każdy zdawał sobie sprawę z tego, że to tylko przykrywka. Po roku francuski producent wrócił do mistrzostw po tym, jak stracił tytuł na rzecz Forda. Miejmy nadzieję, że Ford przemyśli sprawę i wróci mocniejszy w sezonie 2014.

Źródło: Autoklub.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)