Yamaha R Car - gdyby chcieli spróbować jeszcze raz [wideo]
Yamaha kojarzona jest głównie z produkcją motocykli i instrumentów muzycznych. Jednak przedsiębiorstwo udziela się również na innych rynkach. Kiedyś zbudowało nawet trzy prototypy samochodu sportowego OX99-11. R Car to wizja superauta, które niezależny designer widziałby w ofercie Yamahy.
W 1992 roku powstały trzy prototypowe egzemplarze Yamahy OX99-11. Pod maską samochodów znalazły się 408-konne silniki V12 o pojemności 3,5 l. W planach były też odchudzone wyczynowe wersje osiągające nawet 700 KM. Warto zwrócić uwagę na występujące gdzieniegdzie stylistyczne podobieństwa OX99-11 do McLarena F1. Ostatecznie projekt jednak nie wypalił - firma przeceniła swoje możliwości finansowe i musiała zmierzyć się z kryzysem panującym w Japonii.
Poza tym Yamaha współpracowała kiedyś z Toyotą przy konstrukcji pamiętnego modelu 2000GT (1967 r.), pierwszego prawdziwego japońskiego samochodu sportowego. Warto również wspomnieć, że Yamaha produkowała w swojej historii pełen przekrój silników samochodowych - od rzędowych 4-cylindrowych jednostek po silniki w układzie V8. Niektóre jednostki produkuje nadal.
Nietrudno wyobrazić sobie, że producent może zechcieć w przyszłości znów na poważnie zwrócić swoją uwagę w stronę samochodów. O tym samym pomyślał niezależny hiszpański designer Albert Roselló. Stworzył on wizję Yamahy R Car - "supersamochodu z duszą motocykla". Według założeń projektanta ważące około 1100 kg auto miałoby szczycić się mocą ponad 900 KM. To wszystko oczywiście jedynie życzenia pomysłodawcy, ale ludzie z Yamahy powinni koniecznie rzucić na nie okiem.
Poniżej wideo prezentujące prototypy modelu OX99-11 oraz kilka wizualizacji Yamahy R Car.
OX99-11 YAMAHA 2008 歴史車両デモ走行・見学会
OX99-11
Źródło: Albert Roselló