Toyota RAV4 I [awarie i problemy]


Wiecie, co łączy Toyotę RAV 4, Porsche 911 i Mercedesa SL? Te trzy auta najczęściej zajmują czołowe lokaty w większości rankingów bezawaryjności. Takie badania są niestety przeprowadzane głównie na zachodzie Europy. Co o niezawodności Toyoty RAV4 sądzą jej polscy użytkownicy?
Historia modelu
Toyota Land Cruiser jest na rynku już ponad pół wieku. Jednak pomysł na stworzenie mniejszego auta, którym można by zapuścić się chociaż w lekki teren, pojawił się dopiero w połowie lat 90. Właśnie wtedy swoją premierę miał jeden z pierwszych kompaktowych SUV-ów — Toyota RAV4.
Toyota RAV4 II [awarie i problemy]
Zobacz również: Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring
Rok po rynkowym debiucie w 1995 roku w salonach Toyoty pojawiła się odmiana 5-drzwiowa. Dwa lata później auto przeszło drobny facelifting. Zmiany dotyczą zderzaków, osłon bocznych i halogenów z przodu w starej i nowej odmianie. W środku również bez rewolucji. Trzeba jednak pochwalić Toyotę za poduszkę powietrzną pasażera, która w aucie po modernizacji zastąpiła uchwyt na kubek i półkę. Bezpieczeństwo jest przecież najważniejsze.
Auto doczekało się wersji ekologicznej EV z napędem w pełni elektrycznym. Niestety, ta wyjątkowa odmiana nie była oferowana w naszym kraju. Z drugiej strony trudno się temu dziwić. W latach 90. nikt nie myślał jeszcze o punktach ładowania pojazdów elektrycznych. Toyota RAV4 I została wycofana z produkcji w 2000 roku, kiedy to Japończycy zaprezentowali jej następną generację.
Silniki
Benzynowe:
R4 2,0 (129 KM)
Elektryczne:
Wersja EV
Do ubogiej oferty silnikowej w autach pochodzących z Kraju Kwitnącej Wiśni zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Jednak tylko jedna spalinowa wersja silnikowa może być dla niektórych szokiem. Moc 129 KM nie jest z pewnością powalająca, ale trzeba przyznać, że całkiem sprawnie rozpędza to niewielkie auto. Pomimo tego, że RAV4 waży zaledwie 1210–1260 kg, jednostka napędowa potrafi spalić nawet około 13 l/100 km – no cóż, napęd 4×4 robi swoje.
Japońskie jednostki napędowe z lat 90. do niedawna słynęły z niezawodności. Niestety, z roku na rok coraz bardziej się starzeją i nie są już tak bezproblemowe jak dawniej. W silniku napędzającym Toyotę RAV4 najpowszechniejszą przypadłością są wycieki oleju – uszczelki nie mogą być przecież wieczne. Przy zakupie warto zwrócić uwagę, w jakiej kondycji jest pompa wody.
Do uciążliwych usterek należy zaliczyć między innymi niesprawność wielu elementów osprzętu silnika. Najczęściej winę za ich awarie ponoszą zaśniedziałe przewody. Wersja elektryczna jest praktycznie nie do znalezienia w naszym kraju. Co ciekawe, podobno Toyota RAV4 EV może przejechać na jednym ładowaniu ponad 400 km. Tak przynajmniej wynika z testów przeprowadzonych przez producenta. Wydaje się to jednak niezbyt realne. Jej prędkość maksymalna to 126 km/h; pierwsza setka pojawia się na zegarze dopiero po około 18 s.
Dane techniczne
Większość dostępnych na rynku egzemplarzy Toyoty RAV4 I ma stały napęd 4×4, choć zdarzają się też auta z tradycyjnym układem FWD. Moment obrotowy może być przekazywany albo za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej, albo za sprawą 4-stopniowej przekładni automatycznej. Samochód skonstruowano na nadwoziu samonośnym, a zawieszenie jest w pełni niezależne.
Awaryjność
Toyota RAV4 zawsze zajmowała czołowe lokaty w rankingach bezawaryjności. Niestety, nie oznacza to, że eksploatacja tego modelu będzie zupełnie bezproblemowa. Największą plamą na honorze RAV4 jest nietrwała podpora tylnego mechanizmu różnicowego – koniecznie trzeba ją sprawdzić przed zakupem.
Jeśli auto było używane do jazdy w terenie, to całkiem prawdopodobne, że uszkodzeniu uległa chłodnica. Zalecam też dokładnie obejrzeć wszystkie elementy układu chłodzenia pod kątem wycieków.
Co jeszcze może ulec uszkodzeniu w Toyocie RAV4? Przede wszystkim przednie amortyzatory oraz pompa układu hamulcowego. Powinniśmy też skontrolować, czy dany egzemplarz nie nosi śladów korozji. Co ciekawe, rdza w wielu autach pojawia się nawet na seryjnych felgach.
Naszym zdaniem
Toyota RAV4 to auto, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Wielu kierowców twierdzi, że to zwykły mały SUV, ale często nie zdają sobie sprawy, z jakim autem mają do czynienia. Pierwsza generacja tego modelu jest wyjątkowa, nie tylko jeżeli chodzi o ponadprzeciętną trwałość podzespołów mechanicznych, ale też z uwagi na stały napęd 4×4. Niestety takiego rozwiązania nie ma już w najnowszej generacji RAV4.
Ogromnymi zaletami Toyoty są również: bardzo komfortowo zestrojone zawieszenie, stosunkowo dynamiczna jednostka napędowa oraz duża zwrotność (zwłaszcza wersji 3-drzwiowej). Do mankamentów możemy zaliczyć ubogą ofertę silnikową, ciasne wnętrze, wysokie ceny niektórych części zamiennych, a także spore zużycie paliwa i — pomimo dobrego napędu — raczej mierne własności terenowe. Ile trzeba wydać na taki samochód? Ceny Toyoty RAV4 wahają się od około 7000 nawet do 18 000 zł. Jak widać, mimo upływu lat kompaktowy SUV nadal trzyma cenę.
Ten artykuł ma 4 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze