Qatar M-Sport World Rally Team - skład na przyszły rok i ankieta

Qatar M‑Sport World Rally Team - skład na przyszły rok i ankieta

Qatar M-Sport World Rally Team
Qatar M-Sport World Rally Team
Marcin Łobodziński
18.12.2012 07:00, aktualizacja: 13.10.2022 10:07

Evgeny Novikov, Ott Tänak, Thierry Neuville , Juho Hänninen, a nawet Robert Kubica to kierowcy, których brano pod uwagę do drugiej Fiesty RS WRC zespołu Qatar M-Sport World Rally Team. Już wiemy, kto będzie partnerem Madsa Østberga.

Malcolm Wilson i Nasser Al-Attiyah długo zastanawiali się, a być może nawet wzajemnie przekonywali do swoich racji, wybierając drugiego kierowcę w Qatar M-Sport World Rally Team. Wilson miał na względzie zarówno wyniki, jak i kwestie finansowe. Dlatego jego faworytem, zwłaszcza pod kątem finansów, był Evgeny Novikov. Natomiast Nasser nie miał najmniejszych wątpliwości co do talentu Thierry’ego Neuville’a. Doszli do porozumienia, zatrudniając obu kierowców.

Obraz

O ile wybór Novikova nie dziwi, to dość zaskakująca była informacja o zatrudnieniu Neuville’a. Jeszcze kilka dni temu Yves Matton niemal zapewniał (mówił o 90%), że 24-letni Belg będzie jeździł w juniorskim zespole Citroëna, jak w minionym sezonie. Tymczasem Neuville wybrał w pewnym sensie lepszą dla niego opcję, gdyż Malcolm Wilson (czy może Nasser Al-Attiyah, który jest jego bliskim przyjacielem) zapewnił mu pełny program w sezonie 2013.

Yves Matton tłumaczy, że decyzja Neuville’a była dla niego dużym zaskoczeniem, mimo że wiedział o jego rozmowach z M-Sportem. Szef Citroën Racing, choć zapewniał Belgowi program składający się z 7 lub 9 rajdów, nie powiedział ostatniego słowa w kwestii programu z francuskim zespołem. Według tego, co mówił, gdyby Thierry poinformował go o propozycji M-Sportu, być może Citroën podbiłby stawkę.

Jestem rozczarowany, a nawet rozgoryczony. Celem było stworzenie 2-letniego programu i wszystko skończyło się po jednym sezonie. Poświęciłem dużo energii i zasobów, aby ostatecznie stracić młodego kierowcę, z którym cały czas wiążę duże nadzieje.

Yves Matton - szef Citroën Racing

Obraz

Również 13 rund mistrzowskich zaliczy Evgeny Novikov. 22-letni Rosjanin z potężnym wsparciem finansowym rosyjskich firm miał duże szanse na taki program, nawet gdyby miał startować w zespole prywatnym. Jednak z oficjalnej wypowiedzi Malcolma Wilsona wynika, że Brytyjczyk widzi w nim nie tylko kasę, ale także dojrzałego i szybkiego kierowcę.

Juho Hänninen (fot. Vialatte Aurelien)
Juho Hänninen (fot. Vialatte Aurelien)

Mads Østberg, Thierry Neuville i Evgeny Novikov to kompletny skład zespołu M-Sport, ale jak zwykle zobaczymy więcej Fiest RS WRC na każdej z rund przyszłorocznego sezonu. Pierwsze przygotowania rozpoczął już były reprezentant Skody Motorsport, mistrz IRC, SWRC i ERC Juho Hänninen. Fin zakończył w sobotę pierwsze testy przed Rajdem Monte-Carlo za kierownicą Forda Fiesty RS WRC przeprowadzone na południu Francji. Mistrz niższych serii ma zapewniony start również w Szwecji, ale jeśli odnotuje dobre wyniki, jest szansa na więcej startów.

Obraz

Program składający się z 10 rajdów na Starym Kontynencie zapowiedział Martin Prokop. Czech pojedzie swoją Fiestą WRC, której używał w minionym sezonie. Samochód będzie pomalowany bardzo podobnie. Głównym sponsorem będzie firma Jipo Car, a dostawcą opon pozostaje chiński DMACK.

Obraz

Ott Tänak na razie nie ujawnia swoich planów na rok 2013, prawdopodobnie ze względu na ich brak. Na razie zaprzeczył jedynie pogłoskom o tym, że planuje zakończyć współpracę ze swoim pilotem Kuldarem Sikkiem.

Moim zdaniem:

Thierry Neuville

Napisałem wyżej, że Neuville wybrał w pewnym sensie lepszą opcję, przechodząc do M-Sportu. Moim zdaniem jego przyszłość jest lepiej zabezpieczona, gdy został wzięty pod opiekę Wilsona i Al-Attiyaha. Po pierwsze Yves Matton nie gwarantował mu większej liczby startów niż 7, a 9 było opcją. Dla młodego, niedoświadczonego kierowcy ważniejszy od szybkiego samochodu czy jego najnowszej specyfikacji jest właśnie jak możliwie najbogatszy program startów. Wystarczy popatrzeć na Madsa Østberga, który przez ostatnie 2-3 lata niesamowicie się rozwinął. Hirvonen nie był szybki od razu i to samo można powiedzieć o Latvali. Nauka na pierwszym miejscu.

Obraz

Po drugie, Citroën – delikatnie mówiąc – nie cacka się ze swoimi kierowcami. Gdyby Neuville zaliczył kilka wpadek, mógłby stracić posadę i jednocześnie kontakt z WRC. Nawet dobry sezon nic nie gwarantował na przyszłość (patrz Dani Sordo kilka lat temu), a próba pokonania Mikko Hirvonena również mogłaby nie być dobrym pomysłem (patrz Sébastien Ogier). Lepiej było dla Neuville’a utrzymać kontakt z bogatym i wpływowym, w pewnym sensie współwłaścicielem M-Sportu Nasserem Al-Attiyahaem niż Yvesem Mattonem, który po roku 2013 mógłby zwyczajnie kopnąć Neuville’a w… Mówiąc wprost – lepiej było zawieść Mattona niż Nassera.

Skład Qatar M-Sport World Rally Team

Obraz

Skład zespołu zmienił się całkowicie. Są nowi kierowcy, którzy dotychczas nie widzieli, jak wygląda praca dla zespołu fabrycznego, choć Neuville na pewno ma w tej kwestii najwięcej doświadczenia. Sama rajdowa młodzież to… w stylu Malcolma Wilsona. Właśnie za to ma tylu fanów, że nie tylko daje szansę nowicjuszom, ale także ma na tyle dobrego nosa, że wielu z nich po latach ma wspaniałą karierę.

Thierry Neuville vs. Evgeny Novikov

Oczywiście mógłbym i w tej kwestii wyrazić własną opinię, ale chętnie poznam Wasze zdanie. Dlatego proponuję ankietę.

Sprawdź również informacje o innych zespołach:

Źródło: WRCAutoklubMartin Prokop

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)