1969 Alfa Romeo Iguana [zapomniane koncepty]

1969 Alfa Romeo Iguana [zapomniane koncepty]

1969 Alfa Romeo Iguana [zapomniane koncepty]
Arkadiusz Gabrysiak
25.12.2012 15:00, aktualizacja: 13.10.2022 10:08

W 1969 roku na salonie samochodowym w Turynie zaprezentowano bardzo ciekawy koncept - była to Alfa Romeo Iguana. Był to pierwszy projekt Giugiaro dla tej włoskiej marki.

W 1969 roku na salonie samochodowym w Turynie zaprezentowano bardzo ciekawy koncept - była to Alfa Romeo Iguana. Był to pierwszy projekt Giugiaro dla tej włoskiej marki.

Co ciekawe, pojazd powstał na bazie kultowej Alfy Romeo Tipo 33 Stradale, która do dziś budzi wiele emocji. Oryginalny pojazd nie sprzedawał się za dobrze, gdyż włoska marka za swój samochód powstały na bazie wyścigówki (T33/2) żądała bardzo wysokiej ceny. Z tego też powodu wyprodukowano jedynie 18 egzemplarzy Alfy Romeo Tipo 33 Stradale. Pojazdy, które nie mogły znaleźć właścicieli rozdysponowano pomiędzy największe włoskie studia projektowe: Bertone, Italdesign i Pininfarinę. W tym czasie Italdesign było młodym studiem, jednak jego założyciel - Giugiaro - był już postacią rozpoznawalną.

Obraz

Giugiaro na bazie Alfy Romeo Tipo 33 Stradale stworzył pojazd bardzo oryginalny. Iguana była jednym z pierwszych supersamochodów, którego sylwetka przypominała kształt klina. Za protoplastę tego jakże popularnego w latach 70. trendu uważa się zaprojektowany przez studio Bertone koncept Alfy Romeo Carabo, która także powstała na bazie modelu Tipo 33 Stradale, a zadebiutowała w 1968 roku.

Alfa Romeo Iguana charakteryzuje się niskim nadwoziem, oryginalną stylistyką i oszkloną, dwuosobową kabiną pasażerską. Aby nie zaburzać czystości formy, Giugiaro zdecydował się na otwierane reflektory, a ciekawym akcentem były stalowe panele karoserii, które nie zostały pokryte żadnym lakierem. Motyw ten wykorzystano również przy projekcie DeLoreana DMC-12.

Iguana bazuje na Alfie Romeo Tipo 33 Stradale, a więc pojazd wyposażono w centralnie umiejscowiony, 2,0-litrowy silnik w układzie V8, który generował ok. 230 KM i 200 Nm momentu obrotowego.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)