Samochody używaneSeatUżywany Seat Ibiza II/Córdoba I - typowe awarie i problemy

Używany Seat Ibiza II/Córdoba I - typowe awarie i problemy

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Seat
Artur Kuśmierzak
08.01.2013 09:00, aktualizacja: 30.03.2023 10:35

Modele Seata produkowane w czasach, gdy marka miała jeszcze romans z Fiatem, nie cieszyły się zbyt dobrą opinią i przez to kiepsko się sprzedawały. Pomocną dłoń do Hiszpanów wyciągnął Volkswagen, który w latach 80. i 90. stopniowo wykupił 99 proc. akcji Seata. Jak dziś sprawdza się jeden z pierwszych owoców tej współpracy: Seat Ibiza II/Córdoba I?

Historia modelu

W 1999 roku obydwa modele przeszły kurację odmładzającą. Co prawda zmiany karoserii nie były rewolucyjne, ale nadały konstrukcji świeżość. Przemodelowano przednie i tylne światła, zmieniono atrapę chłodnicy oraz zderzaki. Najbardziej zmodyfikowano wnętrze - całkowicie przeprojektowano deskę rozdzielczą.

Seat Ibiza
Seat Ibiza© mat. prasowe / Seat

W 2001 roku Seat zdecydował się na wyprodukowanie limitowanej wersji usportowionej, którą nazwano Cupra R. Pod jej maską pracował 180-konny turbodoładowany silnik 1,8 l. Na rynek trafiło zaledwie 1000 sztuk tej podrasowanej odmiany. Seata Ibizę II wytwarzano do 2002 roku w hiszpańskiej miejscowości Martorell, a także w brazylijskim mieście Ipiranga. Co ciekawe, Córdobę I produkowano w Hiszpanii i w Poznaniu.

Silniki

  • R4 1,0 8V (45-50 KM)
  • R4 1,3 8V (55 KM)
  • R4 1,4 8V (60, 75-101 KM)
  • R4  1,6 8V (75-101 KM)
  • R4 1,8 8V (90 KM)
  • R4 1,8 16V (129 KM)
  • R4 1,8 20V Turbo (156-180 KM) wersje Cupra i Cupra R
  • R4 2,0 16V (115-150 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 D (64 KM)
  • R4 1,9 SDI (64-68 KM)
  • R4 1,9 TD (75 KM)
  • R4 1,9 TDI (90-110 KM)

O tym, że jednostki benzynowe Volkswagena z lat. 90 są niezawodne, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Z czystym sumieniem mogę polecić silniki 1,6 l oraz te większe wolnossące; są wystarczająco dynamiczne i stosunkowo oszczędnie obchodzą się z paliwem. Niestety, aut z motorem 1,6 l pod maską praktycznie nie ma na naszym rynku, więc osoby ceniące dynamiczną jazdę są skazane na nieco mocniejsze silniki.

Wielu zainteresowanych Seatem zapewne wybierze jednak wariant 1,4 l. To dobry silnik, choć miewa problemy z cewką zapłonową. Mniejsze motory również nie borykają się z poważnymi awariami, ale za to nie grzeszą dynamiką. Wszystkie wersje 8V idealnie nadają się do montażu instalacji gazowej.

Seat Ibiza
Seat Ibiza© mat. prasowe / Seat

Ci, którzy szukają diesla, powinni zainteresować się silnikiem oznaczonym symbolem SDI, który jest najoszczędniejszy i najrzadziej się psuje. Decydując się na niego, trzeba jednak zaakceptować mizerne osiągi. Jeśli macie trochę więcej gotówki na ewentualne naprawy turbosprężarki czy układu wtryskowego, to warto zastanowić się nad zakupem tego auta z motorem TDI.

Wybór innych jednostek wysokoprężnych ze względu na słabszą elastyczność i podobny poziom spalania nie jest opłacalny.

Dane techniczne

Moment obrotowy może być przekazywany na koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej przekładni automatycznej. Wybór skrzyń może i nie jest duży, ale w takim aucie w zupełności wystarcza. Konstrukcja zawieszenia to kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Taki układ co prawda nie sprzyja szybkiemu pokonywaniu zakrętów, ale jest bardzo trwały i tani w eksploatacji.

Awaryjność

Nieszczelności pojawiają się w układzie chłodniczym, który również trzeba dokładnie skontrolować. Zanikanie wspomagania układu kierowniczego świadczy o uszkodzeniu pompy odpowiedzialnej za jego działanie.

Często dochodzi do zrywania się linki sprzęgła lub przedwczesnego wyeksploatowania pompy wody (dotyczy silników benzynowych). Co jeszcze szwankuje? Kostka stacyjki, elektrycznie otwierane szyby, termostat, a także wodzik skrzyni biegów.

Ze względu na wiek w wielu egzemplarzach wymiany mogą wymagać już nie tylko łączniki stabilizatora czy sworznie wahacza, ale też amortyzatory i sprężyny.

Naszym zdaniem

Lepiej wybrać model po faceliftingu, jest świeższy i mniej awaryjny. Usterki, z którymi boryka się ta konstrukcja, z reguły nie są poważne, a ze względu na dużą dostępność tanich zamienników uda się je wyeliminować niedużym kosztem. Warto pochwalić bogatą ofertę jednostek napędowych i bardzo oszczędne diesle dostępne w hiszpańsko-niemieckiej konstrukcji. Rozczarowuje natomiast ubogie wyposażenie, zwłaszcza aut sprzed modernizacji, i mało atrakcyjny design.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)