Jak zamontować boks dachowy [poradnik]

Bagażnik dachowy może się przydać w każdym okresie roku. Latem zapakujemy do niego np. rzeczy potrzebne na kemping, a zimą sprzęt narciarski.

Boksy dachowe różnią się od siebie wielkością, ceną i sposobem montażu. Najtańszy możemy kupić za ok. 300 zł. Najdroższe potrafią kosztować nawet 7000 zł. Pojemności wynoszą zazwyczaj od 300 do 600 l. Produkty o wyższej cenie wyróżniają się m.in. łatwiejszym sposobem montażu, większą liczbą zabezpieczeń (np. dodatkowe rygle utrudniające kradzież) czy możliwością otwierania pokrywy z obu stron.

Przed zakupem boksu powinniśmy się zastanowić, do czego będziemy go głównie używali. Jeśli będzie on służył jako dodatkowy kufer do transportu bagaży różnego typu zdecydujmy się na krótszy, ale szerszy. Gdy chcemy przede wszystkim przewozić narty zwracajmy większą uwagę na długość. Pamiętajmy żeby boks był dłuższy od nart o ok. 10 cm.

Rózne rozmiary boksów

Boks będzie bezużyteczny, jeśli nie będziemy mieli go jak przymocować do samochodu. Do tego celu służą tzw. bagażniki bazowe, czyli poprzeczne beli montowane na dachu.

Najmniej zachodu będzie przy samochodach kombi czy van, które często są seryjnie wyposażone w relingi dachowe. Wystarczy dokupić odpowiednie belki zakończone łapami. Jeśli nie mamy relingów trzeba zaopatrzyć się w bagażnik bazowy ze stopami.

Sprzęt powinniśmy dobrać do naszego samochodu, w czym okażą się pomocne internetowe strony firm zajmujące się sprzedażą tego typu akcesoriów. Możemy też po prostu zasięgnąć porady u specjalisty w sklepie. Często bagażnik bazowy można dopasować do kilku modeli aut. Producenci oferują też wymienne stopki pozwalające dopasować posiadany zestaw do innego pojazdu.

Bagażnik bazowy do zwykłego dachu

Podstawowe belki stalowe ze stopkami to wydatek rzędu ok. 200 zł. Ceny aluminiowym i wyprofilowanych aerodynamicznie zaczynają się od w przybliżeniu 400 zł. Za topowe bagażniki przyjdzie nam zapłacić nawet 1200 zł. W droższych modelach spotkamy się z rowkami w belkach, które ułatwiają montaż boksu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Bagażnik bazowy do aut z fabrycznymi punktami montażowymi

Możemy się spotkać z zestawami na dachy standardowe (bez żadnych elementów ułatwiających montaż), dachy z rynienkami, dachy z przygotowanymi fabrycznymi punktami montażu (ukrytymi np. pod zaślepkami na dachu), seryjnymi listwami montażowymi, relingami standardowymi oraz zintegrowanymi (bez prześwitu między relingiem i dachem).

Belka do dachu z relingami

Montaż belek nie jest czynnością bardzo skomplikowaną. Jak zamontować bagażnik dachowy? Najlepiej jest zacząć od rozłożenia wszystkich elementów na ziemi i podzieleniu ich na grupy. W ten sposób będzie nam łatwiej pracować.

Obudowę stopy łączymy z uchwytem na wcisk lub dokręcamy śrubami (w zależności od modelu). Następnie dwa zestawy gotowych stóp przyczepiamy do belki. Kolejną czynnością jest nałożenie tak gotowego segmentu bagażnika na dachu.

Sprawa jest najprostsza, gdy mamy dach z punktami montażu lub listwami montażowymi. Mocujemy stopy w przeznaczonych do tego miejscach uprzednio usuwając zaślepki. Rozwiązania są różne. Niektóre bagażniki bazowe dociska się do dachu poprzez dociągnięcie klipsu. W innych będziemy musieli dokręcić śruby, w czym często przydaje się klucz imbusowy. Odpowiednie narzędzia powinny być dołączone do kompletu.

W przypadku zwykłego dachu lub dachu z relingami musimy pamiętać o ustawieniu odpowiedniej odległości pomiędzy belkami. Powinna ona wynosić ok. 75 cm.

Miejmy na uwadze to, że boks będziemy podpierać na belkach równomiernie, w 1/3 i 2/3 jego długości. Przymierzmy więc belki w taki sposób, aby później boks był osadzony prawidłowo, nie zahaczał o tylną klapę, gdy ją otworzymy i nie wystawał zbytnio nad szybę przednią.

Gdy na normalnym dachu wyznaczymy miejsce osadzenia belek, końcówki stóp mocujemy do krawędzi dachu. Stopa powinna być tak wyprofilowana, aby pasowała do linii dachowej.

Jeśli mamy do czynienia z relingami to na końcu belek montujemy specjalne łapy. Tak samo, jak w przypadku dachu bez żadnych dodatków, wyznaczamy właściwe miejsce przyczepienia belki. Łapy wciskamy na belki, a następnie dokręcamy śrubami.

Montaż bagażnika bazowego zazwyczaj kończy się zamknięciem obudowy stopy zaślepką z kluczykiem.

Jak zamontować boks dachowy? Nie jest to szczególnie trudne, chociaż w przypadku większych kufrów możemy potrzebować pomocy drugiej osoby.

Tańsze modele, np. produkcji firmy Junior, są najczęściej mocowane przy pomocy cybantów. Po umieszczeniu boksu na dachu pod belkę wsuwamy obejmę tak, aby jej końcówki przeszły przez dziurki w podłodze boksu. Od góry przykręcamy je śrubami. Nieraz są one umieszczone w pokrętłach z tworzywa sztucznego, które ułatwiają dokręcanie.

Montaż przy pomocy obejmy

Spotkać się można także z mocowaniami Ultra Rapid wykorzystującymi mimośród. Tego typu rozwiązanie stosuje np. producent Xtreme. W tym przypadku zaczynamy od otwarcia dźwigni znajdującej się w boksie.

Mocowanie Ultra Rapid

Dosuwamy ją na zainstalowanej szynie do belki. Następnie kręcimy końcówką dźwigienki do czasu, aż uchwyt porządnie zaciśnie się na belce. Gdy tak się stanie, blokujemy dźwignię w pierwotnej pozycji.

Często spotyka się obecnie mechanizmy ze szczękami. Thule nazywa swój system Power Grip lub Power Click (w nowszych produktach), Inter Pack używa nazwy Master-Fit, zaś Mont Blanc Ease Mount.

Montaż przy pomocy szczęk

Zasada działania jest banalna. Przy pomocy pokrętła lub dźwigni zaciskamy szczęki na belce i gotowe.

Mechanizmy wyposażone w pokrętło można "dozbroić" w adapter do belek z tzw. rowkiem T. Śruby osadzone w rowku sprawiają, że boks będzie się trzymał pewniej.

Adapter do belek z rowkiem

Po zamocowaniu boksu i ruszeniu w trasę zatrzymajmy się po kilkunastu kilometrach i sprawdźmy, czy wszystko trzyma się jak należy. Czynność tę dobrze jest powtarzać co postój.

Dobierając sprzęt i szykując bagaże miejmy na względzie to, ile kilogramów może utrzymać dach w naszym samochodzie. Odpowiednie informacje znajdziemy w instrukcji obsługi auta.

Pamiętajmy, żeby pakunki rozmieścić równomiernie na całej długości boksu, a najcięższe ustawiać na środku, pomiędzy belkami. Ładunek powinniśmy zabezpieczyć pasami.

Pojazd z boksem będzie wyższy o 50–60 cm, uważajmy więc podczas parkowania w garażach i parkingach podziemnych.

Autem z boksem na dachu nie powinniśmy przekraczać prędkości 130 km/h. Nawet najbardziej opływowa konstrukcja wpływa na aerodynamikę samochodu, a bagaż na położenie środka ciężkości. Pojazd będzie inaczej zachowywał się podczas pokonywania zakrętów. Wydłuży się też droga hamowania. Spodziewajmy się również wzrostu zużycia paliwa.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Rozrząd - rodzaje napędu Paliwa zimowe – dlaczego warto je stosować? Alternator – budowa, usterki, sposób działania Kabriolet z dachem materiałowym czy metalowo-szklanym? - różnice techniczne Paliwa zimowe - czym właściwie są? Jak otworzyć zamarznięte drzwi? [poradnik] Po co i jak glinkować karoserię [poradnik] Akumulator – kiedy wymieniać, jak dobierać? Jak założyć łańcuchy śniegowe? [poradnik] Taryfikator mandatów i punktów karnych na rok 2013/2014 Wymiana opon - dlaczego drogo, niefachowo i niekulturalnie? [felieton] Naprawy powypadkowe - zasadność naprawy w ASO Alternatywne sposoby rozruchu silnika [poradnik] Zimowa podróż autem z dzieckiem [poradnik] Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy? [poradnik] Żarówki samochodowe od wczoraj do dziś Jak wyjechać samochodem ze śniegu [poradnik] Kabriolety - czym różnią się od innych aut? Nowoczesne rozwiązania dla ochrony pieszego Mycie lakieru matowego - pielęgnacja i czyszczenie Szpachlowanie i szlifowanie - jak poprawić powierzchnię? Jak wymienić świece zapłonowe? [poradnik] Jak działa sprzęgło cierne? [poradnik] Jak wymienić akumulator w samochodzie? [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a