Honda Legend III [awarie i problemy]


Czy szukając limuzyny z segmentu E, jesteśmy skazani na BMW Serii 5, Audi A6 czy Mercedesa Klasy E? Niekoniecznie, ale co mają zrobić ci, którym do gustu nie przypadła ani Alfa Romeo 166, ani Volvo S80 czy Saab 9–5? Mogą wybrać jeszcze Hondę Legend. Jaką przewagę ta japońska limuzyna ma nad konkurencją?
Historia modelu
Pierwsza Honda Legend zadebiutowała w 1985 roku, auto zostało stworzone w porozumieniu z brytyjskim koncernem Austin Rover Group. Miało wiele wspólnego z Roverem 800. Limuzynę opracowano z zamysłem konkurowania z takimi japońskimi modelami, jak: Toyota Crown, Mazda Luce czy Nissan Cedric. Wszystkie te konstrukcje były oferowane tylko w Kraju Kwitnącej Wiśni, więc możecie ich nie znać. Jednak w końcu Honda zdecydowała się na dystrybucję modelu Legend również w USA i Europie.
Druga odsłona auta została zaprezentowana w 1990 roku i również bazowała na tej samej płycie podłogowej opracowanej wspólnie z Brytyjczykami. Co ciekawe, w Korei Południowej samochód był oferowany także jako Daewoo Arcadia. W 1995 roku produkcję zakończono, a na rynku pojawiła się III generacja Hondy Legend. Tym razem konstrukcję zbudowano na zupełniej nowej platformie E-KA9.
Zobacz również: Honda Civic - test
Honda Accord VI [awarie i problemy]
Samochód charakteryzował się znacznie bardziej wyrazistą stylizacją oraz bogatym wyposażeniem. Na jego pokładzie można było znaleźć takie gadżety jak internetowy system nawigacji czy audio marki Luxman. W 1998 roku przyszedł czas na facelifting.
Japończycy wstawili nową, większą atrapę chłodnicy, rozciągnęli przednie światła i zmienili zderzak. W tylnej części nadwozia pojawiła się przemodelowana klapa bagażnika i nieco odświeżone lampy. We wnętrzu na konsoli centralnej ordynarnie wyglądający plastik zastąpiono eleganckim panelem drewnopodobnym. Wzbogacono też wyposażenie standardowe, w którym znalazły się takie elementy, jak: ESP, ksenony oraz kolejne poduszki powietrzne czołowe i boczne. Od czasu przeprowadzenia modernizacji Honda Legend III sprzedawana była jeszcze do 2004 roku. Właśnie wtedy na rynek trafiła jej kolejna generacja.
Silniki
Benzynowe:
V6 3,5 (208 KM)
Japońskie limuzyny klasy średniej wyższej adresowane są do specyficznej grupy kierowców. Entuzjaści diesli nie mają tutaj czego szukać, nie znajdziecie też wysilonego motoru z rodziny VTEC. Jest za to pancerna jednostka V6 o pojemności 3,5 l dysponująca mocą 208 KM, która rozpędza tę kolubrynę do pierwszej setki w 9,1 s. Prędkość maksymalna Hondy Legend to zaledwie 215 km/h.
Wiem, wiem, Niemcy, Włosi czy nawet Szwedzi oferują znacznie lepsze osiągi, tyle że ich jednostki nie są tak trwałe jak silnik Hondy. Pomimo symbolicznej mocy V6 przy dynamicznej jeździe potrafi spalić nawet 17–20 l/100 km, co świadczy o tym, że motor nie do końca radzi sobie z tak ciężkim autem.
Honda Prelude IV [awarie i problemy]
Silnik jest niezawodny, ale od czasu do czasu coś musi się w nim zepsuć. Zdarzają się awarie zaworu EGR, niekiedy wymiany mogą wymagać również elementy napędu klimatyzacji – warto jednak pamiętać o tym, że to podzespoły eksploatacyjne.
Dane techniczne
W Hondzie Legend III, podobnie jak w poprzednich generacjach tego modelu, Japończycy zdecydowali się na napęd na przód. Takie rozwiązanie trochę nie pasuje do auta tej klasy, choć znajdziemy je również u kilku konkurentów. Jednostka napędowa współpracuje z automatyczną inteligentną przekładnią 4-stopniową, która dopasowuje przełożenia do stylu jazdy kierowcy.
Zawieszenie to zarówno z tyłu, jak i z przodu układy niezależnych wahaczy zapewniające dobre prowadzenie przy wysokim komforcie resorowania. Auto nie brało niestety udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, mimo że organizacja przebadała większość konkurentów.
Awaryjność
Honda Legend to bez wątpienia jedno z najbardziej niezawodnych aut w swojej klasie. Niestety nawet najlepszym zdarzają się wpadki. Jedną z nich są wycieki oleju, które pojawiają się w okolicach łączenia silnika ze skrzynią biegów. Aby rozwiązać ten problem, wystarczy wymienić odpowiedni uszczelniacz. Sporadycznie szwankuje immobilizer. Kapryśny bywa też system ABS, w którym zawodzą czujniki i pompa.
Honda S2000 vs Mazda RX-8 [awarie i problemy]
Trwałością nie grzeszą także łożyska kół, które nie należą do najtańszych. Wielu kierowców zaniepokoją zgrzyty wydobywające się z automatycznej skrzyni biegów. Zwykle metodą na ich wyeliminowanie jest wymiana oleju przekładniowego. W zawieszeniu najszybciej poddają się łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, stabilizator oraz elementy metalowo-gumowe. Z czasem wymiany wymagają też końcówki drążków kierowniczych oraz przeguby półosi napędowych.
Naszym zdaniem
Model Legend III to kolejny dowód na to, że Honda buduje jedne z najbardziej niezawodnych aut na świecie. Większość usterek występujących w tej konstrukcji to drobnostki, a jeśli się już pojawiają, to sporadycznie. Ponadprzeciętna bezawaryjność to tylko ułamek tego, co naprawdę oferuje ta japońska limuzyna. O tak niewielkim natężeniu usterek konkurenci mogą tylko pomarzyć.
Inteligentna automatyczna skrzynia biegów, cała masa poduszek powietrznych, skórzana tapicerka, doskonale zestrojone zawieszenie i bardzo pojemne wnętrze to cechy, które doceni każdy, kto zasiądzie za sterami tej limuzyny. Ceny używanych egzemplarzy wahają się od około 7000 do 21 000 zł. Skoro Honda Legend III ma tyle zalet, to dlaczego tak rzadko widzimy ją na polskich drogach? Przede wszystkim z powodu nieobecności diesla, ubogiej oferty silników benzynowych, mizernych osiągów oraz braku prestiżu.
Ten artykuł ma 51 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze