Gwiazda stoiska – Brabus SL 65 AMG 800 Roadster (2013)

Gwiazda stoiska – Brabus SL 65 AMG 800 Roadster (2013)

Gwiazda stoiska – Brabus SL 65 AMG 800 Roadster (2013)
Olgierd Lachowski
26.02.2013 16:00, aktualizacja: 07.10.2022 21:15

Trzeba było czekać aż do genewskiego salonu samochodowego na premierę najpotężniejszego Mercedesa SL. Właśnie w Szwajcarii Brabus przedstawi oficjalnie swoje 800-konne superauto. Zdjęcia i charakterystykę wozu tuner ujawnił jednak już wczoraj.

Brabus od lat jest czołowym tunerem Mercedesa budującym najpotężniejsze samochody. Przez kilka ostatnich lat najmocniejszym autem z nadwoziem roadster był Mercedes-Benz SL 600 z silnikiem o mocy 750 KM. Pojawiła się też 800-konna wersja Black Series ze stajni tunera, ale ją pomijam, bo to było jednak supersportowe coupé.

Obraz

Niedawno nadszedł czas zmian w Mercedesie i pojawił się nowy SL o oznaczeniu wewnętrznym R 231. Niemal natychmiast producent zaoferował wersję SL 65 AMG z 6-litrowym widlastym 12-cylindrowym silnikiem benzynowym z dwiema turbosprężarkami.

To dobrze znany z topowych wersji innych modeli Mercedesa motor M 279. W SL 65 AMG konstrukcja ma moc 630 KM przy 4800 obr./min i moment obrotowy 1000 Nm dostępny w przedziale od 2300 do 4300 obr./min. Moc jest przesyłana przez 7-biegową automatyczną skrzynię AMG SpeedShift Plus 7G-Tronic wyłącznie na tylne koła.

Obraz

Potężne źródło napędu sprawia, że ważące aż 2 tony niemieckie auto odznacza się świetnymi osiągami. Wg katalogów do setki przyspiesza w równe 4 sekundy i osiąga bez problemu ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną. Jest też możliwość przesunięcia ogranicznika na okrągłe 300 km/h.

Na bazie tego właśnie samochodu Brabus przygotował własne superauto. W Genewie zostanie pokazana wersja 800 Roadster. Dlaczego to podkreślam? O tym później. Na razie skupmy się na tym wozie.

Obraz

Pierwszą rzeczą, jaką zauważa się podczas oglądania samochodu, jest kompozytowa nakładka na pokrywie silnika. Ta część ma z przodu otwór wlotowy, przez który wpływa powietrze do dwóch intercoolerów. Żeby można było zamontować garb, technicy musieli najpierw wyciąć wielki otwór w masce silnika.

Kolejnym elementem jest niewielki spojler pod przednim zderzakiem. Pełni on nie tylko funkcję dekoracyjną, ale też służy obniżeniu siły odrywającej przednią część Mercedesa od drogi. Dla równowagi z tyłu znajduje się nieduży dyfuzor. Oba te detale współpracują ze sobą poprawiając stabilność pojazdu przy szybkiej jeździe. Brabus przebadał te dwie części w tunelu aerodynamicznym i zoptymalizował je pod kątem docisku.

Obraz

Na wyloty powietrza z chłodnic umieszczonych za zderzakiem zostały zamontowane osłony. Również seryjne otwory wentylacyjne na końcach przednich błotników są zmienione tak, żeby pasowały do stylu Brabusa. Tuner dokleił także nakładki na progi i spojler na klapę bagażnika.

Wszystkie elementy są zrobione z włókien węglowych, ale niektóre z nich pomalowano lakierem bezbarwnym, zaś inne dopasowano kolorystycznie do barwy karoserii.

Obraz

Ekipa z Bottrop zmieniła standardowe 19-calowe felgi na obręcze Monoblok R „Platinum Edition”, które odznaczają się nie tylko niezwykłą lekkością, ale też ogromną wytrzymałością. Na przednich felgach o szerokości 9,0” są opony 255/30, natomiast z tyłu zamontowano gumy 305/25 (obręcze mają szerokość 10,5”).

Wnętrze zachwyca jakością materiałów, ale nie ma co się temu dziwić skoro pikowane beżowe skóry na fotelach i w kilku innych miejscach oraz taki sam brązowy materiał na desce rozdzielczej kosztują majątek. Mnie osobiście nie bardzo podoba się brązowa tapicerka w czarnym nadwoziu. Wolałbym czarną, na przykład z Alcantary.

Obraz

A propos tego ostatniego materiału, to jest go wyjątkowo mało i znajduje się on w zasadzie tylko na fragmencie wieńca kierownicy. Zdecydowanie więcej jest aluminium i włókna węglowego.

Żeby tuning był kompletny – jak przystało na Brabusa, pracownicy firmy zajęli się także modyfikacjami mechanicznymi.

Obraz

Wymieniono sterownik gazowego zawieszenia Mercedesa na taki, który wymusza obniżenie samochodu o 25 mm w stosunku do seryjnego auta. W tylnej osi zastosowano mechanizm różnicowy z 40-procentową blokadą. Właściwie jedyny zespół, który nie został przez Brabusa ruszony, to hamulce.

Za to silnik, który przecież już seryjnie miał sporo ponad 600 KM teraz bucha mocą aż 800 KM! Jego wydajność podniesiono montując nowe kolektory, z którymi zintegrowano wydajniejsze turbosprężarki, montując wspomniane większe międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego, wstawiając sportowy „wydech” z reaktorami katalitycznymi i tłumikami o obniżonych oporach wewnętrznych i wymieniając elektronikę na nową.

Obraz

Szczyt mocy jest rozwijany nieco wyżej niż w fabrycznym roadsterze, bo przy 5500 obr./min, z kolei maksymalny moment obrotowy dostępny jest niżej – przy 2100 obr./min. Wartość momentu obrotowego silnika Brabusa może przyprawić o zawrót głowy, ponieważ wynosi ona 1420 Nm. W obawie o trwałość elementów układu napędowego tuner obniżył go do 1100 Nm. Nawet te 1100 Nm dostępne jest pewnie dopiero na 7. biegu.

Auto z taką jednostką napędową, choćby nie wiem co, musi odznaczać się niesamowitymi osiągami. 3,70 s potrzebne na rozpędzenie się do 100 km/h nie jest może wynikiem nadzwyczajnym, ale wziąwszy pod uwagę masę wozu i możliwość przeniesienia momentu obrotowego przez koła na asfalt, to wynik całkiem realny – a może da się nawet nieco szybciej przyspieszyć? Z kolei sprint do 200 km/h trwa 9,80 s, natomiast do 300 km/h tylko 23,80 s. Szczególnie przy wysokiej prędkości uwidacznia się potęga 6-litrowca pod maską.

Obraz

Prędkość maksymalna wynosi 350 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Brabus najwyraźniej w ogóle nie przewiduje rozpędzania tej maszyny powyżej 350 km/h, bo montuje prędkościomierz wyskalowany do 360 km/h. Choć z drugiej strony, jak ktoś zapłaci, to na pewno dostanie auto bez kagańca. Ciekawe ile bez niego wóz mógłby wyciągnąć?

O cenie tuner nic nie mówi, ale może to i dobrze, bo bogaci ludzie o pieniądzach nie rozmawiają. Ja strzelę, że na początku SL 65 AMG będzie kosztował około 550 tys. euro, a jeśli długo nikt nie zgłosi się po ten wóz, to jego cena zjedzie do jakichś 350-400 tys. euro.

Obraz

Wróćmy na koniec do nazwy samochodu. Okazuje się, że Brabusa SL 65 AMG można będzie nabyć w dwóch wersjach z silnikami o tej samej mocy. Co ciekawe jednostki będą miały inne objętości skokowe.

Jedna odmiana, to ta, którą dziś opisałem, natomiast druga będzie się nazywać „SL 65 AMG 6.3 R Biturbo 800” i też będzie miała 800 KM mocy i 1100 Nm (1420 Nm) momentu obrotowego. Tyle że te osiągi będą uzyskiwane z silnika V12 o objętości skokowej 6,2 l, który bazuje na jednostce M 275. Taki motor jest montowany m.in. w CLS-ie 800 Rocket.

Obraz

Różnicy w prędkości maksymalnej nie ma żadnej, natomiast auto z większym silnikiem przyspiesza nieco wolniej – do 100 km/h w 3,90 s, do 200 km/h w 10,30 s, a do 300 km/h w 24,90 s.

Nieznana jest też cena takiego samochodu, ale na logikę powinna być wyższa niż 800 Roadstera, ponieważ tuning silnika M 275 do wersji 6,2-litrowej wymaga chyba więcej zachodu.

Obraz

Brabusa SL 65 AMG 800 Roadster zobaczymy oficjalnie na salonie w Genewie i będzie na pewno on ozdobą stoiska tunera. Na więcej Brabus raczej nie ma co liczyć, bo pojawi się następca Ferrari Enzo, który na pewno przyćmi wszystko dookoła.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V12, 60supo/sup, M 279
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5980 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 800 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 133,78 KM/l (seryjny – 105,35 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: ograniczony do 1100 Nm (1420 Nm) przy 2100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift Plus 7G-Tronic
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Monoblock R Platinum Edition
  • Koła tylne: 10,5 x 20” Monoblock R Platinum Edition
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 305/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1950 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,44 kg/KM (seryjny – 3,10 kg/KM)
  • Długość: 4633 mm
  • Szerokość: 1877 mm
  • Wysokość: 1275 mm (- 25 mm)
  • Rozstaw osi: 2585 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,80 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 23,80 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 350 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/28]

Źródło: Brabus

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)