Mercedes Klasy M W164 [awarie i problemy]

Mercedes Klasy M W164 jest jak obiad w wykwintnej restauracji: najpierw wybieramy, co najlepsze, płacąc niemałe pieniądze, a później już tylko delektujemy się smakiem. Wszystko jest w tym aucie dopieszczone: najwyższej jakości materiały, 5-gwiazdkowe standardy, wygodna obsługa itp. Pytanie tylko, czy po takim niemieckim daniu czeka nas niestrawność.

Historia modelu

Z wyszukanymi potrawami w drogich knajpach jest tak, że trzeba na nie długo czekać. Kiedy jednak wreszcie dostaniemy to, co zamówiliśmy, zapominamy o tym, ile czasu z niecierpliwością wypatrywaliśmy kelnera. Podobnie było z Mercedesem Klasy M W164: prace nad tym modelem rozpoczęto już w 1999 roku, przewidując 6-letni okres przygotowań.

Mercedes-Benz GLK350 CDI BlueEFFICIENCY 4Matic – lubi zaskakiwać [test autokult.pl]

Designem zajęli się Steve Mattin i Peter Pfeiffer. Sylwetka i wnętrze zostały ukończone i zatwierdzone w 2001 roku. Kolejne lata upłynęły Niemcom na doprawianiu potrawy, czyli testach. Finalna wersja ML-a została zaprezentowana w 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. Jeszcze w tym samym roku samochód pojawił się w salonach i trafił do pierwszych smakoszy. Co ciekawe, na tej samej płycie podłogowej skonstruowano modele GL i luksusowego vana.

W 2007 roku ruszyły prace na wersję liftingową, która została pokazana już rok później podczas New York International Auto Show. Co się zmieniło? Przemodelowano cały pas przedni, łącznie z reflektorami, zderzakiem i atrapą chłodnicy. Do oferty trafiły nowe wzory felg, przeprojektowano też tylny zderzak i nieco odświeżono wnętrze. Pojawiły się również drobne zmiany w ofercie silnikowej. Rok później na kolejnych targach w Nowym Jorku Mercedes zaprezentował wersję dla jaroszy, oznaczoną symbolem 450 Hybrid. Pod koniec roku 2011 model W164 ustąpił miejsca nowszej trzeciej generacji (W166).

Silniki

Benzynowe:

V6 3,5 (272 KM) 350
V6 3,5 (279+61 KM) 450 Hybrid
V8 5,0 (305 KM) 500
V8 5,0 (388 KM) 500
V8 6,2 (510 KM) 63 AMG

Zobacz również: Mercedes-Benz Klasy S - odc. 1 "Zen"

Diesle:

V6 3,0 (190, 204, 211, 224–231 KM) wersje 280 CDI, 300 CDI Blue EFFICIENCY, 350 BlueTEC, 320 CDI, 350 CDI
V8 4,0 (306 KM) 420 CDI/450 CDI

Silniki w Mercedesie klasy M W164 są równie wykwintne jak reszta samochodu. Wybierając jednostkę benzynową, nie musicie się martwić o osiągi, nawet wersja podstawowa 3,5 l rozpędza się całkiem przyzwoicie (od 0 do 100 km/h w około 8 s). Niestety, ze względu na wagę i gabaryty auta zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe może dojść nawet do 17 l/100 km.

Odmiany hybrydowej raczej nie znajdziecie na polskim rynku aut używanych, więc bardziej wymagającym pozostają motory V8. W tym przypadku przyśpieszenie jest jeszcze lepsze, ale kosztem astronomicznego zużycia paliwa. Już 305-konna jednostka napędowa w ruchu miejskim potrafi spalić nawet 22 l/100 km. Aż strach pomyśleć, jakie zapotrzebowanie na benzynę ma topowe AMG. Podstawowy ML 500 pierwszą setkę rozwija w 6,9 s, mocniejsza 388-konna odmiana robi to w 5,8 s, a dla usportowionej wersja to kwestia zaledwie 5 s. Bez większego wysiłku zaskoczycie na światłach Subaru Imprezę WRX STi czy Mitsubishi Lancera Evo.

Mercedes-Benz SL500 Edition1 – orgazmotron [test autokult.pl]

Jednostki benzynowe to trwałe konstrukcje, ale mają dwie przypadłości. W egzemplarzach z przebiegami powyżej 200 000 km często dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i uszkodzeń koła zębatego wałka wyrównoważającego. Oprócz motorów zasilanych benzyną w menu są jeszcze diesle, dużo oszczędniejsze, ale też mniej wyrafinowane. Dostępne silniki wysokoprężne to V6 i V8, ale o różnych wariantach mocy. Jeżeli chodzi o dynamikę i elastyczność, to takie cechy ma każdy z nich, z wyjątkiem podstawowej wersji 280 CDI. Niestety, to nieapetyczne danie, o czym świadczy sprint od zera do 100 km/h w ponad 10 s. Potrawa w tej postaci z pewnością nie przystoi restauracji mającej taką tradycję jak Mercedes-Benz.

Lepiej wybrać bardziej wykwintne potrawy w postaci mocniejszych motorów V6, osiągających pierwszą setkę w nieco ponad 8 lub 7 s w zależności od mocy. Spalanie plasuje się na poziomie od około 11–12 do ponad 13 l/100 km – im więcej koni, tym częstsze wizyty na stacjach paliwowych. Wysokoprężny silnik V8 to prawdziwa uczta dla podniebienia. Przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi tu zaledwie 6,5 s. Niestety, spalanie paliwa w mieście bez większych starań kierowcy dochodzi do 14–15 l/100 km.

Mercedes-Benz C250 Coupé Sport – wbrew stereotypom [test autokult.pl]

Decydując się na diesla, trzeba się liczyć z pewnymi niedogodnościami. Co się psuje? Przede wszystkim układ wtryskowy Common Rail, ale to nie wszystko — w wielu egzemplarzach Mercedesa ML W164 szwankują także turbosprężarki. Przed zakupem radzę sprawdzić filtr cząstek stałych – w sztukach użytkowanych w mieście często się on zapycha. Jednostki wysokoprężne w ML-u mają jeszcze jedną wadę: potrafią zużywać ponadprzeciętne ilości oleju silnikowego.

Dane techniczne

Wszystkie silniki w tym niemieckim SUV-ie serwowane są ze stałym napędem 4×4 oznaczonym symbolem 4Matic. Jak na luksusowego Mercedesa przystało, przełożenia zmienia za nas elektroniczny kelner. Dostępne są trzy przekładnie: zautomatyzowana 7G-Tronic oraz bezstopniowa CVT (oferowana tylko w wersji hybrydowej). Zawieszenie ML-a W164 to układy wielowahaczowe, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bogatsze wersje są wyposażone w amortyzatory pneumatyczne.

Awaryjność

Jakich usterek można się spodziewać? Przede wszystkim uszkodzenia pompy i amortyzatorów pneumatycznego zawieszenia. Często szwankuje również wybierak automatycznej skrzyni biegów. Sporadycznie w przekładni kierowniczej pojawiają się luzy. Użytkownicy niemieckiego SUV-a narzekają na problemy z klimatyzacją. Powszechnie spotykaną usterką jest awaria mechanizmu elektrycznego otwierania bagażnika, który regularnie odmawia współpracy. W niektórych egzemplarzach Mercedesa ML W164 szwankuje też system poziomowania ksenonów. Nietrwała jest także mata fotela, która nie wykrywa kierowcy. Komputer pokładowy od czasu do czasu ma swoje humory i ostrzega o nieistniejących usterkach. Przyczyną tego są podatne na przedwczesne zużycie wiązki elektryczne.

Naszym zdaniem

Mercedes Klasy M W164 w porównaniu z poprzednikiem W163 jest trwalszy i lepszy jakościowo. Ma też dużo bardziej dynamiczne silniki i bogatsze wyposażenie. Jego główne atuty to nieziemski komfort i bardzo wygodne fotele – jazda tym SUV-em to czysta przyjemność. Pomimo elastycznych jednostek napędowych ML z uwagi na miękko zestrojone zawieszenie i nieco ospały automat nie lubi szybkiej jazdy. Wyjątkiem jest wersja ML63 AMG. Z drugiej strony tego typu auto to przecież nie wyścigówka. Nie bez znaczenia jest też stały napęd na 4 koła, ale nie liczcie na to, że wyjedziecie tym samochodem w trudny teren. Ceny używanych egzemplarzy Mercedesa Klasy M W164 wahają się od około 80 000 do ponad 200 000 zł. Jeśli macie mniej do wydania, raczej nie znajdziecie zadbanego egzemplarza!

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki WP Pomaga: szukasz samochodu? Teraz to prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej WP Pomaga: zobacz wszystkie artykuły