Używana Honda CR-X del Sol - typowe awarie i problemy

Wśród młodych kierowców jest spora grupa entuzjastów Hondy CR-X II. Niestety to auto ma już swoje lata i coraz trudniej znaleźć zadbany egzemplarz. Swego rodzaju alternatywą dla tego modelu jest jego następca, czyli CR-X del Sol - może nie jest już tak szybki jak poprzednik, ale za to równie dobrze się prowadzi. Ponadto to jedno z tańszych aut na rynku, w którym poczujecie wiatr we włosach.

Dane techniczne
Honda CR-X del Sol trafiła do salonów w 1992 roku, konstrukcja bazowała na skróconej płycie podłogowej modelu Civic V. Dzięki temu wiele elementów z tego tradycyjnego japońskiego kompakta idealnie tutaj pasuje co obniża koszty eksploatacji.
Auto miało zastąpić II generację CR-Xa, w praktyce było jednak zupełnie innym samochodem. Nazwa związana jest przede wszystkim z otwieranym dachem i po hiszpańsku oznacza „słońca” lub „słoneczna”. W zależności od rynku oraz rocznika samochód sprzedawany był również pod takimi nazwami jak: Civic del Sol, del Sol oraz po prostu CR-X.
Trzy lata po premierze europejska wersja auta została nieco odświeżona. Co się zmieniło? Poliftingowa odmiana ESi otrzymała standardowo ABS dostępny dotychczas tylko w topowej wersji VTi, odświeżona konstrukcja ma także nową kierownicę z poduszką powietrzną. To najważniejsze z przeprowadzonych modyfikacji, od tego czasu samochód produkowany był jeszcze do 1998 roku.
Zobacz również: Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią
Hondę CR-X del Sol wytwarzano w trzech japońskich miastach: Suzuka, Sayama i Tochigi. Pośredni następca auta zadebiutował na rynku dopiero 2010 roku pod nową nazwą CR-Z.

Silniki
Benzynowe dostępne na rynku europejskim:
- R4 1,6 VTEC SOHC (125 KM) wersja ESi
- R4 1,6 VTEC DOHC (158 KM) wersja VTi
Decydując się na Hondę CR-X del Sol młodzi kierowcy oczekują od tego auta przed wszystkim ponadprzeciętnych osiągów i stosunkowo rozsądnego zużycia paliwa, to teoria, a jak wygląda praktyka? Jeżeli chodzi o osiągi to nie ma co liczyć na doznania rodem z NSXa, bo modelowi del Sol znacznie bliżej do Prelude. W wersji ESi sprint od zera do 100 km/h trwa 9,2 s lub 12 s jeśli zdecydujecie się na przekładnie automatyczną. Wybór jest więc oczywisty. Prędkość maksymalna to zaledwie 190 km/h. Spalanie podczas jazdy miejskiej w zależności od rodzaju skrzyni biegów to od 8,5 do 9,4 l/100 km na korzyść manuala.

Honda S2000 vs Mazda RX-8 [awarie i problemy]
Znacznie lepszą propozycją jest jednak mocniejsza odmiana VTi, która pierwszą setkę osiąga w 8,5 s zużywając przy tym 9,2 l/100 km w mieście. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się tutaj na 200 km/h. Różnice w osiągach może nie są zbyt duże, ale w usportowionym aucie lepiej jest przecież mieć więcej KM niż mniej zwłaszcza jeśli będzie to okupione tylko odrobinę większym spalaniem.
Osiągi i konsumpcja paliwa to jednak nie wszystko równie ważna jest jeszcze trwałości jednostek napędowych. Jak na konstrukcje Hondy przystało obydwa silniki to bardzo solidne motory, które nie borykają się z poważnymi awariami, ale mają swoje przypadłości typowe dla japońskich benzyniaków.

Chodzi oczywiście o nadmierne spalanie oleju silnikowego, aby uniknąć zatarcia jednostki trzeba znacznie częściej kontrolować jego poziom. Należy też co 100 000 km wymieniać pasek rozrządu, a najlepiej zrobić to od razu po nabyciu auta – niestety dla wielu kupujących nadal nie jest to takie oczywiste.
Honda Legend III [awarie i problemy]
Dane techniczne
Układ napędowy modelu CR-X del Sol to typowe rozwiązanie spotykane w większości usportowionych Hond, czyli umieszczony poprzecznie silnik i napęd na przednie koła. Moment obrotowy jest tutaj przekazywany albo za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej, albo przez 4-stopniowy automat.
Warto pamiętać o tym, że ta druga opcja na rynku europejskim była oferowana tylko w wersji ESi. Zawieszenie Hondy CR-X del Sol to zarówno z tyłu jak i z przodu nowoczesne układy wielowahaczowe. Auto tak samo zresztą jak większość sportowych i usportowionych japońskich konstrukcji nie brało udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Awaryjność
Nie od dziś wiadomo, że największą wadą Hond z lat 90. jest słabe zabezpieczenie przed korozją. W del Sol rdza pojawia się nie tylko na nadkolach oraz progach, ale także i na niektórych elementach: podwozia, układu wydechowego, a nawet i zawieszenia. Dokładne oględziny auta przed zakupem to konieczność! Kolejną ciemną stroną CR-X del Sol jest bardzo delikatne zawieszenie. Najszybciej poddają się tutaj górne przednie wahacze i poduszka silnika. Trwałością nie grzeszą również przeguby mocujące w tylnej części auta.

Honda Accord VI [awarie i problemy]
Kierowcy jeżdżący tego typu samochodami raczej ich nie oszczędzają, a w tym modelu dynamicznej jazdy nie wytrzymują synchronizatory skrzyni biegów oraz łożysko na wałku sprzęgłowym. Agresywne prowadzenie znacznie przyśpiesza też zużycie sprzęgła, a w niektórych egzemplarzach spotykane są jeszcze przypadki uszkodzenia pompy odpowiedzialnej za jego działanie. Od czasu do czasu szwankuje moduł systemu ABS. Samochód ma też kilka drobnych niedomagań.
Jakich? Użytkownicy Hondy del Sol narzekają na nietrwałe uszczelki drzwi, które często przepuszczają wodę do wnętrza kabiny. Jeśli zbyt mocno pociągniecie za wewnętrzne klamki drzwi to szybko je połamiecie – zostały wykonane z plastiku o bardzo słabej jakości. Irytujący jest także skrzypiący zdejmowany dach typu targa. Uwaga! W egzemplarzach z opcjonalnym elektrycznym mechanizmem jego składania mogą szwankować czujniki i inne jego podzespoły.
Naszym zdaniem
Honda CR-X del Sol to ciekawa propozycja dla młodych kierowców lubiących szybką jazdę i niską pozycję za kierownicą, ale nie kosztem wysokiego zużycia paliwa. Konstrukcja ma cechy bardzo zbliżone do innych modeli tej marki z tamtych lat.

Doskonały układ zawieszenia sprzyjający dynamicznej jeździe, wzorowa niezawodność oraz rewelacyjna charakterystyka silników VTEC. Jest jeszcze coś o czym większość osób w przeciętnych autach może sobie tylko pomarzyć, czyli zdejmowany dach typu targa.
Samochód ma jednak swoje wady. Sportowa sylwetka mocno ogranicza pojemność bagażnika, który jest bardzo symboliczny. Piętą achillesową del Sol jest również mało wyrafinowane nieco przyciasne wnętrze, gdzie wyraźnie brakuje schowków w drzwiach. Istotnym mankamentem są również wysokie ceny niektórych podzespołów i szybko postępująca korozja. Najtańsze używane egzemplarze tego modelu oferowane są na rynku aut wtórnych już za około 4000 zł, za te naprawdę zadbane sprzedający chcą ponad 9000 zł.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze