4 poziomy – Manhart M6 MH6 S BiturboStage 4 (2013)

4 poziomy – Manhart M6 MH6 S BiturboStage 4 (2013)

4 poziomy – Manhart M6 MH6 S BiturboStage 4 (2013)
Olgierd Lachowski
23.03.2013 08:00, aktualizacja: 13.10.2022 14:05

Jeden z czołowych tunerów BMW przygotował pakiety wzmacniające między innymi model M6. W najbardziej ekstremalnej wersji wóz może mieć nawet 700 KM mocy maksymalnej.

M-szóstka to bez wątpienia jeden z najbardziej interesujących modeli w obecnej palecie niemieckiego producenta. Pod względem technicznym BMW M6 i M5 są do siebie bardzo podobne. Mają przecież ten sam silnik V8 i takie same skrzynie biegów.

Jednostka napędowa to konstrukcja o kodzie wewnętrznym S63B44Tü, która legitymuje się objętością skokową 4,4 l. BMW dokłada oczywiście dwie turbosprężarki twin-scroll. Motor wyposażony jest również w bezpośredni wtrysk paliwa i układ Valvetronic.

Obraz

W fabrycznym coupé z Bawarii silnik osiąga moc 560 KM przy 5750-7000 obr./min i moment obrotowy 680 Nm przy 1500-5750 obr./min. Tyle podaje BMW. Według norm moc jednostki silnikowej może różnić się o +/- 5% w stosunku do tego, co deklaruje producent, często jednak agregaty BMW dysponują znacznie większą mocą niż powinny.

To jednak temat na inną dyskusję, a dziś będę się odnosił do danych katalogowych. Specjaliści od tuningu samochodów BMW – ekipa Manhart Racing – od dłuższego czasu pracowali nad pakietami wzmacniającymi motory S63B44. Obecnie dostępne są cztery zestawy.

Obraz

Pierwszym krokiem przeróbek (kit Stage 1) jest wymiana ECU. Z nowym programem silnik osiąga 620 KM mocy i 720 Nm momentu obrotowego. Jeśli mechanicy dołożą nowe downpipe’y (bez konwerterów katalitycznych), które dostępne są w zestawie Stage 2, to parametry motoru wzrosną do 640 KM i 760 Nm.

BMW M6 F12/F13 MANHART Axleback Exhaust system first startup and revs

Trzeci poziom (Stage 3) zawiera w sobie zmiany z dwóch poniższych pakietów oraz w jego ramach wymieniany jest cały „wydech” na bardziej sportowy od seryjnego. Tuner instaluje także nowy układ doprowadzania powietrza z kompozytowymi przewodami. Te modyfikacje skutkują podniesieniem mocy do 670 KM, a momentu obrotowego do 790 Nm.

W najwyższym pakiecie montowane jest dodatkowe urządzenie elektroniczne (performance box), dzięki czemu V-ósemka BMW może pochwalić się mocą 700 KM, zaś jej maksymalny moment obrotowy skacze do 860 Nm.

Obraz

W prezentowanym samochodzie przeróbki nie skończyły się na samym silniku. Manhart wstawił regulowane zawieszenie KW. Do wyboru jest też prostsze sportowe zawieszenie lub same sprężyny obniżające wóz. W miejsce standardowych kół pojawiły się felgi ADV.1 o wymiarach 9,5 x 21” (z przodu) i 10,5 x 21” (z tyłu).

Na razie osiągi 700-konnej wersji BMW M6 owiane są tajemnicą, ale na pewno będą lepsze niż w przypadku seryjnej konstrukcji. Przypomnę, że wg danych katalogowych BMW M6 przyspiesza do 100 km/h w 4,20 s i osiąga prędkość maksymalną (w zależności od ustawienia ogranicznika) od 250 do 305 km/h.

Obraz

W tej chwili jedynym poważnym rywalem Manharta jest 640-konne G-Power M6 Bi-Tronik III. Pakiety przygotowane przez Manhart Racing do BMW M6 pasują również do M6 Gran Coupé i M-piątki. Ten ostatni wóz w wersji Stage 4 przeszedł już pierwsze testy drogowe.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
  • Moc maksymalna: 620 KM (Stage 1), 640 KM (Stage 2), 670 KM (Stage 3), 700 KM (Stage 4)
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 141,06 KM/l (Stage 1), 145,62 KM/l (Stage 2), 152,45 KM/l (Stage 3), 159,27 KM/l (Stage 4) (seryjny – 127,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm (Stage 1), 760 Nm (Stage 2), 790 Nm (Stage 3), 860 Nm (Stage 4)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,5 x 21” ADV.1
  • Koła tylne: 10,5 x 21″ ADV.1

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1925 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,11 kg/KM (Stage 1), 3,01 kg/KM (Stage 2), 2,87 kg/KM (Stage 3), 2,75 kg/KM (Stage 4) (seryjny – 3,44 kg/KM)
  • Długość: 4898 mm
  • Szerokość: 1899 mm
  • Rozstaw osi: 2851 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/7]

Źródło: Manhart Racing

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)