Światowiec – Hennessey Focus ST HPE300 (2013)

Światowiec – Hennessey Focus ST HPE300 (2013)

Światowiec – Hennessey Focus ST HPE300 (2013)
Olgierd Lachowski
07.04.2013 15:00, aktualizacja: 07.10.2022 21:20

Poza budowaniem ekstremalnych samochodów, jak choćby Venom GT, firma Hennessey zajmuje się także tuningiem bardziej pospolitych pojazdów. Przykładem takiego auta jest Ford Focus ST.

Jako tzw. model światowy, Ford Focus w każdym zakątku naszego globu wygląda niemal identycznie. Nieróżnicowanie nadwozi i niedopasowywanie ich pod konkretny rynek czy kontynent daje spore oszczędności finansowe, ale wymaga od projektantów przygotowania takiego wozu, który będzie pasował wszystkim. A to łatwe nie jest. Zdaje się jednak, że Fordowi udało się to z Focusem, który w USA też sprzedaje się całkiem dobrze i wzbudził zainteresowanie jednego z największych amerykańskich tunerów – Hennesseya.

Do przeróbek trafiła wersja ST, czyli najmocniejsza obecnie dostępna odmiana silnikowa Focusa. Seryjny 2-litrowy turbodoładowany motor ma moc 250 KM przy 5500 obr./min, a jego moment obrotowy o maksymalnej wartości 340 Nm dostępny jest przy 1750-4500 obr./min.

Obraz

Wystarczył jednak montaż nowego ECU, zainstalowanie tzw. zimnego układu dolotowego i wstawienie sportowych filtrów powietrza, by jednostka napędowa zyskała kolejne 50 KM mocy i 70 Nm momentu obrotowego. Dostępny jest także układ wylotowy wydający z siebie bardziej sportowe dźwięki.

Cała moc przenoszona jest najpierw do 6-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej, by następnie trafić wyłącznie na przednie koła.

Hennessey na razie ogranicza się tylko do tuningu silnika pozostawiając seryjnymi zawieszenie, hamulce, nadwozie i koła. Być może w przyszłości pakiety zostaną rozbudowane. A może po prostu kompleksowe przeróbki będą dostępne dopiero do Focusa RS?

Firma z Teksasu nazwała swój kit HPE300. Liczba „300” w tym przypadku oznacza nie tylko moc silnika w koniach mechanicznych, ale również liczbę Focusów ST, które będą zmodyfikowane przez Hennessey Performance.

Obraz

By cieszyć się wzmocnionym o 50 KM kompaktowym Fordem (w USA zalicza się go do aut małych), trzeba dysponować 995 dolarami.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 300 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 150,08 KM/l (seryjny – 125,06 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 410 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 271 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 18”
  • Koła tylne: 8,5 x 18”
  • Opony przednie: 235/40 R 18
  • Opony tylne: 235/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1362 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,54 kg/KM (seryjny – 5,45 kg/KM)
  • Długość: 4362 mm
  • Szerokość: 1823 mm
  • Wysokość: 1484 mm
  • Rozstaw osi: 2648 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/3]

Źródło: Hennessey

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)