Skrzynia DSG – usterki, trwałość, koszty eksploatacji

Skrzynia DSG 7-biegowa z VW Golfa

Skrzynia DSG 7-biegowa z VW Golfa

Prasa motoryzacyjna już od dobrych kilku lat rozpływa się w zachwytach nad zaletami skrzyń DSG. Niestety, „dwa sprzęgła” mają też swoją czarną stronę.

Skrzynia DSG (ang. Direct Shift Gearbox) to przekładnia zautomatyzowana z dwoma sprzęgłami. W teorii ma same zalety: w przeciwieństwie do klasycznych przekładni hydrokinetycznych nie zwiększa zużycia paliwa (mniejsze straty wewnętrzne) i jest szybsza od większości z nich. Zmiana przełożenia na niższe (wyższy bieg) w optymalnych warunkach może trwać zaledwie kilka milisekund.

Przekładnia DSG ma również swoje wady. W codziennej eksploatacji są one niemal niezauważalne. Należą do nich niezbyt delikatna zmiana z 2 na 1 bieg przy małych prędkościach oraz mało płynne ruszanie z miejsca.

Poważniejsze problemy zaczynają się po kilku latach od zakupu. DSG daleko bowiem do długowieczności starych przekładni hydrokinetycznych Mercedesa. Zdaniem mechaników z niezależnych warsztatów, które specjalizują się w naprawach aut grupy VW AG, skrzynie siedmiobiegowe (z suchymi sprzęgłami, do aut o momencie obrotowym do 250 Nm) wytrzymują bez większych problemów tylko ok. 150 tys. km. Przekładnie sześciobiegowe ze sprzęgłami zanurzonymi w oleju są bardziej wytrzymałe i pracują bezawaryjnie przez ok. 200 tys. km.

Skrzynia DSG przekrój

Oczywiście, powyższych przebiegów nie należy traktować jako wyznaczników w każdym przypadku. Zdarzają się skrzynie, które zaczynają szwankować już przy 60 tys. km. Znam jednak przypadek DSG w Škodzie Superb z 2008 roku, które nadal pracuje bezawaryjnie przy przebiegu grubo ponad 200 tys. km. Najlepszym sposobem na zachowanie sprawności sześciobiegowej skrzyni DSG jest regularna wymiana oleju, co 60 tys. km (koszt w serwisie ok. 800 zł).

Mechatronika DSG / Fot. my-gti.com

Jakie są najczęściej występujące usterki DSG? Jedną z najpoważniejszych jest awaria tzw. mechatroniki, czyli elementu sterującego pracą sprzęgieł. Objawem jest szarpanie przy zmianie biegów. Koszt nowej części wynosi od 6 do 7 tys. zł. Do tego należy doliczyć jeszcze koszt wymiany elementu (1–1,5 tys. zł). Sprzęgła również mogą z czasem się zużyć – do objawów należą szarpanie, stuki i powolna zmiana biegów. Koszt tego podzespołu wynosi od 3 do 6 tys. zł.

Zobacz również: Nowy Peugeot 308 SW i 308 GTi - podsumowanie serii testów

Sprzęgło w skrzyni DSG

Nieco mniej kosztowną usterką jest dwumasowe koło zamachowe, kosztuje ono bowiem od 2 do 3 tys. zł. Objawy to stukanie przy przełączaniu wybieraka skrzyni z pozycji P na N lub D. Awarii ulegają także łożyska skrzyni – można ją rozpoznać po hałasie podczas jazdy. Koszt usunięcia usterki to ok. 3 tys. zł (części wraz z wymianą).

Oczywiście, wszystkie powyższe usterki mogą zostać zdiagnozowane i naprawione tylko w serwisach niezależnych. Z rozmowy z pracownikami autoryzowanych serwisów dowiedziałem się, że w razie jakiejkolwiek poważniejszej usterki jedyne rozwiązanie przewidziane przez producenta to wymiana skrzyni na nową. Cena nowej skrzyni w serwisie jest zaporowa. Sześciobiegowa przekładnia do Golfa GTI z 2010 roku kosztuje od 23 do 28 tys. zł!

DSG jest najlepszym przykładem tego, że nie wszystko złoto, co się świeci. Aksamitna i szybka praca przekładni może być okupiona wysokimi kosztami napraw. Pamiętajcie: przy zakupie używanego auta z grupy VW ze skrzynią biegów typu DSG trzeba zachować wyjątkową czujność.

Źródło: VW

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela