TestyToyotaNowa Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige [test]

Nowa Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige [test]

Nowa Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige [test]
Źródło zdjęć: © Fot. Mariusz Zmysłowski
Rafał Warecki
27.12.2013 13:10, aktualizacja: 18.04.2023 10:41

Toyota Corolla to jeden ze światowych hitów sprzedaży, który liczy sobie już aż 11 generacji. Najnowsza dostępna jest w polskich salonach od kilku miesięcy i powoli zaczyna pojawiać się na drogach. Co takiego widzą w niej klienci?

Japoński sedan segmentu C przez ostatnie lata zdążył wyrobić sobie opinię, którą można opisać dwoma słowami: niezawodny i nudny. Pierwsza z tych cech na swoje potwierdzenie potrzebuje odrobiny czasu, druga natomiast daje o sobie znać już przy pierwszym kontakcie z autem.

Obraz
© Fot. Mariusz Zmysłowski

Wraz z rozgraniczeniem modeli Corolla i Auris przy 10. generacji z oferty zniknęły mocniejsze wersje silnikowe. Przez ciągle rozdrabnianie gamy modelowej obrana z jakichkolwiek emocji Corolla została najzwyklejszym w świecie trójbryłowym pojazdem, nadającym się przede wszystkim do bezpiecznego i w miarę komfortowego przewożenia dzieci, bagażu i psa. Tym sposobem określa wizerunek swój i jako najbardziej popularny model również po części całej marki. Jak więc najnowsza Toyota Corolla sprawdza się w przypisanej roli uniwersalnego auta do codziennego użytku?

Projektanci nowej generacji bardzo chcieli, aby samochód wyglądał nowocześnie i przyciągnął do salonów odsetek młodszych odbiorców. Trochę odważniejsza niż w przypadku poprzednika stylizacja nadwozia wygląda jednak niespójnie.

Obraz
© Fot. Mariusz Zmysłowski

Futurystyczny przedni pas z wrośniętą w reflektory atrapą chłodnicy oraz diodami LED do jazdy dziennej przyciąga wzrok i obiecuje szereg zmian w ogólnym pomyśle na auto. Delikatnie podpompowana, ale klasycznie zarysowana sylwetka i konserwatywna tylna część samochodu jednak nie do końca komponują się z tym pomysłem. Nowa Toyota Corolla może się podobać, pod warunkiem że nie widziało się wcześniej kilku projektów konkurencji.

W planie unowocześnienia wizerunku Corolli znalazło się też miejsce na całkowicie nowe wnętrze. Projektanci jednak trochę popłynęli i deska rozdzielcza poza maskującymi ten fakt panelami multimediów i klimatyzacji wygląda jak przeniesiona z lat 90. Kwadratowy schowek za lewarkiem zmiany biegów, w którym ukryto kilka przycisków oraz gniazdo 12 V, odseparowany od reszty zegarek i kontrolki poduszki powietrznej pasażera/niezapięcia pasów wyglądają po prostu kiepsko.

Najbardziej specyficzne jest jednak to, że cały kokpit postawiono niemal do pionu, co również nie przypadło mi do gustu. Futuryzm upchnięty na siłę i bez gruntownego przemyślenia to chyba najlepsze określenie nowego projektu kabiny. Zastosowane materiały można uznać za przeciętne i do tego nie najlepiej spasowane. Większość elementów deski rozdzielczej ugina się pod naciskiem dłoni i nie wynika to bynajmniej z miękkości tworzyw. Interfejs komputera pokładowego i multimediów także nie zachęca do zagłębiania się w menu, jest toporny i niezbyt intuicyjny.

Obraz
© Fot. Mariusz Zmysłowski

Największą zaletą nowej kompozycji są wygodne fotele o dość szerokim zakresie regulacji i naprawdę dużo przestrzeni dookoła. Nowa Corolla jest o 80 mm dłuższa, 15 mm szersza i ma większy aż o 100 mm rozstaw osi. Dodatkowe centymetry rozplanowano bardzo rozsądnie i naprawdę czuć je w kabinie. Wrażenie robi też tylna kanapa, na której bezproblemowo zmieści się dwójka dorosłych bez potrzeby przymusowego przytulania. Urósł także bagażnik; teraz pomieści on 452 l. Pokrywa sama odskakuje po zwolnieniu zamka, co za tym idzie - zawiasy niestety wchodzą do środka przestrzeni ładunkowej. Prezentowany egzemplarz został też wyposażony w gumową matę, którą łatwo utrzymać w czystości.

Oprócz przestronnego wnętrza Toyota Corolla jedenastej generacji ma też inną ważną zaletę – naprawdę dobrze jeździ i świetnie sprawdza się jako wygodny, cichy samochód rodzinny. Japońscy konstruktorzy nie szukali kompromisu i po prostu postawili na komfort, który w przypadku takich samochodów jak ten jest po prostu pożądany.

Miękko zestrojone zawieszenie jest coraz rzadziej spotykane w autach segmentu C. Praktycznie każdy producent stara się eksperymentować przy jego nastawach, szukając złotego środka, który zadowoli każdego. Zachowanie kompaktowej Toyoty na drodze nie przypadnie do gustu kierowcom o wyścigowych ambicjach, ale nie do tego została ona stworzona i nikt tego od niej nie oczekuje. W samochodach tej klasy liczy się komfort oraz relaksująca podróż i pod tym względem nowa Corolla nie zawodzi. Skuteczna walka z nierównościami bez nadmiernego hałasu, zadowalający pod względem precyzji i lekko pracujący układ kierowniczy oraz całkiem przyzwoita trakcja wspomagana przez szerokie ogumienie sprawiają, że tą Toyotą podróżuje się dokładnie tak, jak można by oczekiwać po uniwersalnym aucie przygotowanym z myślą o rodzinie.

Obraz
© Fot. Mariusz Zmysłowski

Do takiego charakteru pasuje też niezbyt mocny silnik 1,6 Valvematic, który mimo niezbyt wysokiej kultury pracy jest nieźle wyciszony. Dynamika i reakcja jednostki napędowej na zmianę obciążenia nie powalają, ale odpowiednio zestopniowana i przyjemnie pracująca manualna skrzynia biegów poprawia wrażenia z jazdy. Średnie zużycie paliwa przy normalnej jeździe to 8,1 l/100 km, ale jeśli kierowca będzie chciał pogonić, musi korzystać z górnego zakresu obrotomierza, co powoduje wzrost tej wartości nawet o połowę.

Nowa Toyota Corolla jawi się jako umiarkowanie udany eksperyment. Projektanci zwiększyli jej gabaryty zewnętrzne i zadbali o to, by pod względem funkcjonalności spełniła wymagania potencjalnego odbiorcy. Styliści zdecydowali się na eksperyment z nadwoziem i deską rozdzielczą, który według mnie zakończył się fiaskiem. Nowoczesny wygląd miał zerwać z nudą, przyciągnąć do salonów nowych klientów. Zgodnie z założeniami na pewno wpłynie on na ruch słupków sprzedażowych. Pozostaje tylko pytanie w którym kierunku.

Plusy:

Komfort prowadzenia

W miarę oszczędny silnik

Przestronność

Funkcjonalność

Minusy:

Nieciekawy wygląd

Projekt stylistyczny i wykonanie kabiny

Dane techniczne:

Testowany egzemplarz: Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1598 cm3
Stopień sprężania:10,7
Moc maksymalna:132 KM (przy 6400 rpm)
Moment maksymalny:160 Nm (przy 4400 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy:82,5 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, ręczna
Typ napędu:Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Belka skrętna
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:11,4 m
Koła, ogumienie przednie:16″ 215/55/R16
Koła, ogumienie tylne:16″ 215/55/R16
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Sedan
Liczba drzwi:4
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,27
Masa własna:1300 kg
Stosunek masy do mocy:9,85 kg/KM
Długość:4620 mm
Szerokość:1775 mm
Wysokość:1465 mm
Rozstaw osi:2700 mm
Rozstaw kół przód/tył:1520/1520 mm
Prześwit (przód/tył):125 mm
Pojemność zbiornika paliwa:55 l
Pojemność bagażnika:452 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:485 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,0 s
Prędkość maksymalna:200 km/h
Zużycie paliwa (miasto):8,0 l/100 km9,1 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,9 l/100 km7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,0 l/100 km8,1 l/100 km
Emisja CO2:139 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:87 900 zł (bez rabatu)
Model od:65 900 zł (bez rabatu)
Wersja silnikowa od:69 400 zł (bez rabatu)
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Kierunkowskazy w lusterkach, lakierowane klamki i lusterka zewnętrzneLakier biała perła (3000 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów-
Koła i opony:Felgi aluminiowe, opony 205/55/R16-
Komfort:Tempomat, elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, elektryczne szyby x4, inteligentny kluczyk, podgrzewane fotele-
Bezpieczeństwo:Brake Assist, Isofix, 7 poduszek powietrznych, światła dzienne LED, system automatycznego parkowania (SIPA) z czujnikami z przodu i z tyłu-
Multimedia:System multimedialny Toyota Touch 2 z funkcją Bluetooth i kamerą cofania-
Mechanika: --

Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige - galeria zdjęć

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/15]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)